ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 20 آذر 1403
سه شنبه 20 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 مرداد 1391     |     کد : 41492

همه چیزدان‏ها در جهل مرکب ابدالدهر باقی می‎مانند

استاد گروه فلسفه تربیت دبیرمجتمع آموزشی پیامبر اعظم گفت: وقتی کسی نمی‏داند می‏رود دنبال کشف حقیقت ولی انکه نمی‎‏داند که نمی‎داند در جهل مرکب تا ابد الدهر باقی می‏ماند.

استاد گروه فلسفه تربیت دبیرمجتمع آموزشی پیامبر اعظم گفت: وقتی کسی نمی‏داند می‏رود دنبال کشف حقیقت ولی انکه نمی‎‏داند که نمی‎داند در جهل مرکب تا ابد الدهر باقی می‏ماند.
دکتر علی محمد صابری در مورد اینکه بسیاری از ما ایرانیان در مورد موضوعات گوناگون و بدون آنکه در آن تخصصی داشته باشیم اظهارنظر می‎کنیم. درمورد دلایل این «همه چیزدانی» به خبرنگارمهر گفت: جمله‏ای از ابن سینا است که می‎گوید تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی نادانم. او که به بصیرت رسیده بود وقتی به خدمت ابوسعید می‎رسد درپایان گفتگو با او می‏گوید هرچه که ما می‎دانستیم او می‎بیند و به زبان دل می‎گوید. ما از این علم بی خبر هستیم.

وی افزود: در احادیث هم داریم تا کسی به این معرفت که تمام عالم زیر سلطه جبار الهی است نرسد از علم بهره‏ای نبرده است. علوم روزمره سواد و نسبی هستند. سقراط می‎گوید هر کسی که می‎گوید همه چیز را می‏دانم جاهلی بیش نیست و هرکس که می‎گوید نمی‏دانم تازه علم را آغاز کرده است. زیرا وقتی نمی‏داند می‏رود دنبال کشف حقیقت ولی آنکه نمی‎‏داند که نمی‎داند در جهل مرکب تا ابد الدهر باقی می‏ماند.

این استاد گروه فلسفه تربیت دبیرمجتمع آموزشی پیامبر اعظم (ص) ادامه داد: بنا به گفته قرآن اولین نشانه علم خضوع و خشوع است. غرور و تکبر در افرادی است که ادعا می‏کنند همه چیز را می‏دانند. در احادیت قدسی داریم که هرکس که 40 روز برای خدا خالصانه تضرع کند خداوند حکمت را از قلبش به زبانش جاری می‏کند. بنابراین اول علم اعتراف به جهل و نادانی است.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان اسلامی تصریح کرد: دومین نشانه علم، تحقیق و تفحص است. یعنی در مورد حتی دین هم باید تحقیق کنیم. سومین نشانه تفحص در مورد سه موضوع خدا انسان و جهان است. نکته بعد اینکه باید بدانیم در چه علومی تحقیق می‏کنیم در علوم انسانی و طبیعی با آزمایش و روش تحقیق روبرو هستیم اما در مسائل عرفانی و معنوی که برای کشف حقیقت هستی است با روش علمی و مشاهده نمی‏شود به جایی رسید بلکه باید با قلب و دل به شهود رسید.

صابری در مورد اینکه آیا نسبتی میان «همه چیزدانی» و عدم گماشتن افراد متخصص در تخصص‏های خود وجود دارد هم اظهارداشت: کسانی که ادعای همه چیزدانی می‏کنند آدمهای کوچکی هستند که متأسفانه منصب‏های بزرگی به آنان واگذار شده است. آدم‏های دنبال دانش و آگاهی کمتر شناخته شده و دارای مسئولیت‏های کوچکتری هستند. باید کارها و مسئولیت‏های بزرگ را به آدم‏های بزرگ که ادعای همه چیزدانی ندارند سپرد.

وی درپایان یادآورشد: بر هم زدن نظم با چنین اوصافی ظلم و بی عدالتی به همراه آوردن است. افراد سیاسی وارد کارهای فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی می‏شوند بدون اینکه کمترین تخصصی در باره این حوزه‏ها داشته باشند این درحالی است که این حوزه‏ها از نداشتن مسئولان متخصص رنج می‏برند.


نوشته شده در   دوشنبه 30 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode