ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 13 مرداد 1388     |     کد : 4137

نظر سلفی‌ها درباره روایت خیر القرون قرنی اشتباه است

آیت الله سبحانی گفت: منظور از «قرن» در روایت «خیر القرون قرنی» نسل و جمعیت است نه سیصد سال ابتدائی اسلام...

آیت الله سبحانی گفت: منظور از «قرن» در روایت «خیر القرون قرنی» نسل و جمعیت است نه سیصد سال ابتدائی اسلام.

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از  رسا ، آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دومین دوره از سلسله جلسات کلام اسلامی در مشهد با بیان این مطلب اظهار داشت: منظور از "قرن" در این روایت نسل و جمعیت است اما سلفی‌ها ازآن به صد سال تعبیر می کنند و 300 سال نخست اسلام را بهترین زمانی می دانند که باید به آن بازگشت.

وی به تاریخچه نظریه سلف اشاره کرد و افزود: این نظریه در قرن 14 پس از انفعال جهان اسلام و عقب ماندگی از غرب به وجود آمده است.

این مدرس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی از دانشمندان اسلام علت عقب افتادگی جهان اسلام را جدایی از سلف و عدم عمل به قرآن و حدیث دانسته اند خاطر نشان کرد: نظر پدیدآورندگان این نظریه خیرخواهانه و منظورشان عمل به اسلام واقعی بوده است اما برخی آن را به عنوان یک مذهب و مکتب بکار برده اند.

 وی با تأکید مجدد بر اینکه در حدیث مذکور "قرن" به معنی نسل است اظهار داشت: بر فرض قبول نظر سلفی ها با دقت در تاریخ اسلام مشخص می شود که جهان اسلام در 100 سال اول از نظر حکومتی و در 100 سال دوم و بخشی از 100 سال سوم از نظر فکری دچار صدمه و انحراف بوده است و این با واژه "خیر" در روایت سازگار نیست.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به وقایعی چون حادثه کربلا، کشتار مردم مدینه، جنایات حجاج و دیگر جنایات و کشتارها خاطر نشان کرد: وجود مذاهب و طیف های فکری همچون مرجعه و کرامیه نیز بر فرض قبول نظر سلفی ها در مورد "قرن" شرالقرون را نشان می دهد نه خیرالقرون بودن را.

آیت الله سبحانی در ادامه به اختلاف نظرهای صحابه در زمان پیامبر (ص) اشاره کرد و اظهار داشت: ارجاع به صحابه و تابعان مشروط بر هم رأیی و یکدست بودن آنها در مسائل مختلف است اما صحابه در زمان رسول خدا (ص) در موارد گوناگونی چون غنائم بدر، صلح حدیبیه، شکستن روزه در مسافرت و موارد دیگر اختلاف نظر داشته و گاهی در مقابل پیامبر(ص) از خود عکس العمل نشان می دادند.

وی با اشاره به نظر سلفی ها در استفاده کردن از اصطلاح سلف صالح گفت: سلف صالح یا با قید احترازی معنی می شود و یا با قید توضیحی که در هر دو صورت سلفی ها در استفاده از این اصطلاح محکوم می شوند.

آیت الله سبحانی در ادامه با بیان اینکه اصطلاح سلف صالح با قید احترازی به این معنی است که در مقابل آن سلف طالحی وجود دارد واین علیه نظریه سلفی ها می باشد خاطر نشان کرد: این اصطلاح با قید توضیحی که در بردارنده همه جوانب صالحیت است نیز صحیح نیست زیرا جریاناتی مثل حادثه کربلا و حکومت بنی امیه و دیگرحوادث آن زمان شامل سلف صالح نمی شود.

 


نوشته شده در   سه شنبه 13 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode