ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 دي 1404
دوشنبه 8 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 مرداد 1391     |     کد : 41126

تفكر و تعقل قرآن‌مدار؛ اساس رويكرد امام صادق(ع)

اساس رويكرد امام صادق(ع) اين بود كه عقل بايد تابع قرآن باشد و فرد ديندار بايد پيش از دخالت دادن عقل، به كلام الهی مراجعه كند و سپس عقل و انديشه خويش را در كنار اين كلام و برای استفاده از آموزه‌های آن مورد استفاده قرار دهد.

عضو هيئت علمی مؤسسه آينده روشن تأكيد كرد:
تفكر و تعقل قرآن‌مدار؛ اساس رويكرد امام صادق(ع) 
اساس رويكرد امام صادق(ع) اين بود كه عقل بايد تابع قرآن باشد و فرد ديندار بايد پيش از دخالت دادن عقل، به كلام الهی مراجعه كند و سپس عقل و انديشه خويش را در كنار اين كلام و برای استفاده از آموزه‌های آن مورد استفاده قرار دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمين مجتبی رضايی، عضو هيئت علمی مؤسسه آينده روشن، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با اشاره به خلأ پديد آمده در جامعه اسلامی پس از شهادت امام حسين(ع) و بحران مديريت و رهبريت دينی در اين دوران، گفت: حكومت بی‌دين بنی‌اميه با طغيان‌گری‌ها و انواع مفاسد اخلاقی و اقتصادی خود از يك سو و علمای درباری كه به دنبال خواسته‌های اين حكومت بودند، از سوی ديگر، موجب پديد آمدن بحران فرهنگی و خط فكرهای منحرف و خطرناك در جامعه اسلامی شده بودند.

رضايی با اشاره به دوران زوال خلافت بنی‌اميه، عنوان كرد: با رو به ضعف نهادن بنی‌اميه و افزايش اميد بنی‌عباس به در دست گرفتن حكومت، تلاش بنی‌عباس برای گسترش حوزه‌های فعاليتی‌شان افزايش يافت و سعی كردند كه با استفاده از چهره‌های اثرگذار و صاحب نفوذ، به وجهه‌ای مناسب در جامعه اسلامی دست يابند. در همين راستا، بنی‌عباس كه می‌كوشيد خود را منتسب به پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت(ع) كند، سراغ امام صادق(ع) نيز رفتند كه با مقاومت جدی و مبارزه امام(ع) با اين خواسته بنی‌عباس مواجه شدند.

وی فضای آشفته سياسی و درگيری اموی و عباسی را فراهم‌كننده زمينه مناسبی برای انجام فعاليت‌های فرهنگی و گسترش آموزه‌های اصيل اسلامی در آن دوره دانست و بيان كرد: با توجه به خلأ موجود در اين دوره و اين كه دلسوزترين افراد نسبت به فرهنگ، باورهای مردم و آموزه‌های اصيل اسلامی اهل بيت(ع) بودند، امام محمد باقر(ع) اولين تلاش‌ها را به كار گرفتند تا دانشگاه اهل بيت(ع) را راه‌اندازی كنند و جايگاه اهل بيت(ع) را در رهبری فكری جامعه نشان دهند.

اين محقق وپژوهشگر دينی از اين دانشگاه به عنوان مأمنی برای در امان ماندن از انحراف و گمراهی و منبعی برای طالبان علم ياد كرد و افزود: امام محمد باقر(ع) با مديريت خود اين جريان را مستقر كردند و پس از ايشان امام صادق(ع) زمام امور را در دست گرفتند و تلاش كردند تا با توسعه و گسترش اين دانشگاه، نقش رهبری فكری را در سطح جامعه اسلامی تقويت كنند.

جلوگيری از كنار گذاشته شدن قرآن از محوريت فرهنگ جامعه اسلامی و نشان دادن اين امر كه برای رفتن به سمت قرآن بايد از منبع معتبر و معتمد استفاده كرد ... نتايجی بودند كه با تأكيد امام(ع) بر قرآن، و اثبات جايگاه علمی ايشان در عمل، از رويكرد امام صادق(ع) و جريان علمی ايشان استفاده می‌شد

وی با اشاره به پذيرفته‌شده‌تر بودن قرآن در مقايسه با اهل بيت(ع) در جامعه اسلامی آن دوران، گفت: از يك سو پيغمبر(ص)، قرآن و اهل بيت(ع) خود را به عنوان مفسر قرآن در كنار هم قرار داده بودند و مردم نيز در حقيقت برای دست‌يابی به فهم درست از قرآن نيازمند آموزه‌های ايشان بودند و از سوی ديگر، در حالی كه مردم به اهل بيت(ع) نياز مبرم داشتند، بيشتر قرآن را می‌شناختند و از اهل بيت(ع) دور بودند. لذا امام صادق(ع) با توجه دادن و تأكيد بر قرآن در نهضت علمی خود، محوريت را به قرآن دادند.

رضايی اظهار كرد: علاوه بر احكام اسلامی كه بايد مبتنی بر قرآن و سخنان پيامبر(ص) می‌بود، در اين زمينه، می‌توان به اهتمام امام صادق(ع) به تفسير قرآن و مطرح كردن مسائل مختلف در زوايا و خفايای آموزه‌ها و آيات قرآن اشاره كرد. همچنين بيان نكاتی در حوزه‌های مختلف علوم و مستند كردن آن به قرآن، از ديگر وجوه شيوه عملكرد امام(ع) در محوريت‌بخشی به قرآن بود.

عضو هيئت علمی مؤسسه آينده روشن با اشاره به اهداف و نتايج اين شيوه عملكرد، گفت: جلوگيری از كنار گذاشته شدن قرآن از محوريت فرهنگ جامعه اسلامی و نشان دادن اين امر كه برای رفتن به سمت قرآن بايد از منبع معتبر و معتمد استفاده كرد و معتبرترين منبع در كنار قرآن همان اهل بيت(ع) هستند كه پيغمبر(ص) آنان را در كنار قرآن قرار داده اند، نتايجی بودند كه با تأكيد امام صادق(ع) بر قرآن و اثبات جايگاه علمی ايشان در عمل، از رويكرد امام(ع) و جريان علمی ايشان استفاده می‌شد.

وی با اشاره به شكل‌گيری رويكردهايی متفاوت در آن زمان، گفت: مدتی پس از آغاز حركت علمی امام صادق(ع)، برخی از افرادی كه نزد خود ايشان شاگردی كرده بودند، به تأسيس مكاتبی متفاوت اقدام كردند و برای مثال ابوحنيفه به عنوان يكی از اين افراد، مكتبی فقهی تأسيس كرد كه در آن عقل را شاخص اصلی و اصل اساسی برای تشخيص احكام قرار داده بود و به دليل حمايت‌های حكومت تا حدی جايگير شد و گسترش يافت.

وی با اشاره به ايستادگی امام صادق(ع) در مقابل اين جريان، تأكيد ايشان را بر تعقل و تفكر قرآن‌مدار دانست و تصريح كرد: اساس رويكرد امام(ع) اين بود كه عقل بايد تابع قرآن باشد و فرد ديندار بايد پيش از دخالت دادن عقل، به كلام الهی مراجعه كند و سپس عقل و انديشه خويش را در كنار اين كلام و برای استفاده از آموزه‌های آن مورد استفاده قرار دهد.

رضايی چنين تفكر و تعقلی را خلأ جامعه امروز ما دانست و اظهار كرد: قرآن اصرار دارد كه كتاب هدايت و به دنبال رساندن جامعه به كمال و منزلگاه مقصود است و كتابی كه چنين ادعايی را مطرح می‌كند، مطمئناً از بار علمی بالايی برای پاسخگويی به نيازهای افراد و جامعه در ابعاد مختلف برخوردار خواهد بود، اما متأسفانه جامعه علمی ما تاكنون در استفاده از قرآن در رشته‌ها و زمينه‌های مختلف علمی اقدام سزاواری را صورت نداده است.

وی با اشاره به اين كه اين خلأ هم در حوزه و هم در دانشگاه محسوس است، خاطرنشان كرد: نهادهای علمی، چه حوزه و چه دانشگاه، اين وظيفه را برعهده دارند كه با الهام از نهضت علمی امام صادق(ع)، مباحث قرآن را به شكل علمی در مجامع خود طرح و با استخراج نكات علمی از قرآن و مستند كردن مباحث خود به قرآن زمينه قرار گرفتن قرآن در جايگاه اصلی خود را فراهم كنند.


نوشته شده در   دوشنبه 23 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode