ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 مرداد 1391     |     کد : 40644

روزمرگي هاي يک زندگي

شبكه دو سيما، امسال با مجموعه «چمدان» به استقبال ماه رمضان رفته است. اين شبكه تلويزيوني سال گذشته مجموعه «سي‌امين روز» را پخش كرد، اما امسال تصميم گرفت به سمت پخش يك كار طنز برود.

در باره مجموعه تلويزيوني چمدان
روزمرگي هاي يک زندگي
جام جم آنلاين: شبكه دو سيما، امسال با مجموعه «چمدان» به استقبال ماه رمضان رفته است. اين شبكه تلويزيوني سال گذشته مجموعه «سي‌امين روز» را پخش كرد، اما امسال تصميم گرفت به سمت پخش يك كار طنز برود.

مجموعه چمدان را خسرو ملكان كارگرداني كرده كه از اواخر دهه 70 ديگر كاري براي تلويزيون انجام نداده بود.

او پس از گذشت سال‌ها با يك چمدان به تلويزيون برگشته و بينندگان ماه رمضان را به ديدن مجموعه‌اي مفرح و طنز دعوت كرده است؛ اما ساعت پخش مناسبي نصيب مجموعه او نشده و هر شب اين مجموعه نزديك به 12 بامداد روي آنتن مي‌رود.

حتي اين مساله منجر به رنجش خاطر كارگردان شده و اعلام كرده ساعت پخش دست او نبوده است. بايد در نظر داشت يكي از فاكتورها در ديده شدن يك اثر، ساعت پخش مناسب است؛ اما يك معيار مهم محسوب نمي‌شود، چون اگر اثري قابليت لازم را داشته باشد، مي‌تواند جايگاه خوبي ميان بينندگان پيدا كند و مورد توجه قرار بگيرد.

اين اتفاق هم در ارتباط با مجموعه تلويزيوني چمدان افتاده و با آن‌كه حدود يك سوم از پخش اين سريال گذشته، اما توانسته ارتباط خوبي با مخاطبان برقرار كند.

ملكان در اين مجموعه با نشان دادن يك چمدان كه به دست افراد مختلفي مي‌رسد، سعي داشته اقشار مختلف جامعه و گرفتاري‌هاي آنها را نشان بدهد.

البته اين ايده چندان هم تازگي ندارد، چون در تله‌فيلم يا سريال‌هايي ديده‌ايم كه يك ميوه يا يك شيء دست به دست مي‌چرخد كه در اين باره مي‌توان به آثاري همچون «هندوانه شب يلدا» اشاره كرد، اما مجموعه چمدان ويژگي‌هاي ديگري بويژه در فيلمنامه، ساختار، كارگرداني و بازي دارد.

يكي از امتيازات خسرو ملكان، گرفتن يك بازي خوب از بازيگران است. كنار هم قرار دادن شهره لرستاني و مهران غفوريان به عنوان خواهر و برادر در كنار هم بهترين انتخاب بود، چون آنها به زيبايي توانستند نقش خواهر و برادري را بازي كنند كه در عين رفاقت، گاهي هم به يكديگر كلك‌هايي مي‌زنند، كلك‌هايي كه به زندگي‌شان آسيب چنداني نمي‌زند.

شايد كمتر كسي تصور مي‌كرد قرار گرفتن شهره لرستاني و مهران غفوريان كنار يكديگر منجر به يك نتيجه خوب شود، اما خسرو ملكان اين كار را انجام داد و اين هوشمندي كارگردان را مي‌رساند.

گرچه انتخاب عزت‌الله رمضاني‌فر به‌عنوان آقاكوچيك كه نقش همسر شهره لرستاني را بازي مي‌كرد، انتخاب خوبي نبود، اما مي‌توان با اغماض تا اينجاي كار به خسرو ملكان نمره قبولي داد.

او همچنين بازي رئالي از دختر كوچك خانواده گرفت، بويژه در صحنه‌هايي كه او حقيقت خانواده‌اش را به دايي‌اش (مهران غفوريان) مي‌گويد.

در واقع خسرو ملكان با علم اين‌كه سريال قرار است از شبكه دو ـ كه به عنوان شبكه كودك و خانواده نامگذاري شده ـ پخش شود، تلاش كرده به بهترين شكل به مفهوم كودك و خانواده بپردازد.

اين مساله را در صحنه‌هاي مختلف اين مجموعه مي‌بينيم. به عنوان مثال در يكي از صحنه‌ها شهره لرستاني مي‌خواهد حرف‌هايي را با ايما و اشاره به برادرش بزند، ولي برادرش متوجه منظور خواهرش نمي‌شود، اما دختر خانواده به دايي‌اش مي‌گويد منظور مادرش چيست.

در واقع اين مجموعه به خانواده نشان مي‌دهد چگونه فرزندانشان با سرعت از مشكلات آنها در زندگي‌شان مطلع مي‌شوند و بهتر است خانواده‌ها در اين باره دقت بيشتري داشته و مراقب فرزندانشان باشند.

يكي ديگر از امتيازات اين مجموعه، بهره بردن از يك طنز مناسب است؛ طنزي كه قرار نيست هنگام پخش و پس از آن تكيه كلام‌هايي را سر زبان كودكان و بزرگ‌ترها بيندازد.

در مجموع، طي سال‌هاي اخير، معاونت سيما تلاش كرده در توليد آثار طنز نظارت بيشتري داشته باشد. اميد است مجموعه تلويزيوني چمدان بتواند تا انتها مخاطبان را با خود همراه كند.(جام جم - ضميمه قاب كوچك)

مريم طالبي


نوشته شده در   يکشنبه 15 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode