ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 مرداد 1391     |     کد : 40370

تغذيه در ماه رمضان

امروز به پرسش ما دكتر درياني، فوق ‌تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران پاسخ مي‌دهد.

جام جم آنلاين:امروز به پرسش ما دكتر درياني، فوق ‌تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران پاسخ مي‌دهد.

رعايت راهكارهاي ساده تغذيه‌اي در افطار و سحر مي‌تواند روزه‌داران را براي دريافت منافع بدني و بهره‌مندي از مزاياي روحاني اين ماه مبارك ياري كند.

البته ماه رمضان امسال به دليل مصادف ‌شدن با روزهاي گرم و طولاني تابستان داراي حساسيت و سختي بيشتري است كه با يك برنامه تغذيه‌اي درست، هنگام افطار و سحر مي‌توانيم بدون هيچ‌گونه مشكلي از مزاياي آن بهره ببريم و به مشكلاتي مانند ضعف بدني، افت فشار، تشنگي و گرسنگي نيز دچار نشويم.

افراد روزه‌دار براي اين‌كه در طول ايام ماه مبارك رمضان دچار مشكلات گوارشي نشوند، بايد نحوه تغذيه مناسبي داشته باشند، چرا كه انتخاب تغذيه و نحوه ميل كردن آن اهميت زيادي دارد.

بر اين اساس در شروع افطار افراد روزه‌دار بايد از آب ولرم و فرني استفاده كنند. متاسفانه برخي افراد بويژه جوانان به علت گرما، افطار را با خوردن آب‌ سرد و نوشابه آغاز مي‌كنند.

در حالي كه ورود نوشابه به معده باعث اتساع معده و سيري زودرس مي‌شود بنابراين به روزه‌داران توصيه مي‌شود كه افطار را با خرما كه سرشار از انرژي است و با آب ولرم شروع كنند.

همچنين توصيه مي‌كنيم كه روزه‌داران در زمان افطار از نان و پنير و گردو استفاده كنند؛ گردو HDL (چربي مفيد) خون را بالا مي‌برد و بسيار مفيد است.

روزه‌داران وعده سحر را كامل ميل كنند و از خوردن غذاي پرچرب و شور بپرهيزند. همچنين از خوردن زولبيا و باميه كه بسيار چرب است و قند فراواني دارد پرهيز كنند.

روزه‌داران وعده سحري را به هيچ عنوان حذف نكنند، زيرا ادامه ‌دادن به اين روال در طول ماه رمضان سبب افت بدني و تحليل عضلاني خواهد شد.

روزه‌داران در ماه رمضان ميوه‌هاي آبدار و سبزيجات بيشتري مصرف كنند تا در طول روز دچار تشنگي نشوند.


نوشته شده در   دوشنبه 9 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode