ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 مرداد 1391     |     کد : 40085

پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 6رمضان1433 - 26جولاي 2012

رویدادهای مهم 5 مرداد در گذرتاريخ ...

رویدادهای مهم 5 مرداد در گذرتاريخ
تولد هوشنگ پزشك نيا، نقاش معاصر ايرانی (1296ش)
اشاره:
هوشنگ پزشک نیا ( 1296-1351ش ) پس از اتمام تحصیلاتش در ایران ، به سال 1321شمسی به آکادمی هنرهای زیبای استانبول ترکیه رفت و زیر نظر پرفسور «لئو پولد لوی» نقاشی را فرا گرفت. سال 1325 شمسی به ایران بازگشت و در شهر آبادان مشغول به کار شد. سپس سال1337شمسی به تهران نقل مکان کرد. به او وعده‌ی کاری را داده بودند، اما وقتی برگشت دریافت که کار را به دیگری داده‌اند. ده سال در کنسرسیوم نفت در داغی آبادان برای نشریات فراوان کنسرسیوم کار کرده بود و نقاشی کشیده بود. چون به ایران برگشت و بی‌کار ماند، در نامه‌ای دستمزدش را از کنسرسیوم طلب کرد، اما به حق و حقوقش دست نیافت. سال‌های ۱۳۳۹ و ۴۰، باز با شوری عاشقانه ۱۵۰ تابلوی جدید می‌کشد و آن‌ها را به پاریس و لندن می‌برد. در گالری تدسکو پاریس آثارش را به تماشا می‌گذارد، چندتایی را می‌فروشد و بسیاری را نزد «مادام الو» نامی که گالری‌دار بوده، امانت می‌گذارد. سرنوشت آن آثار هرگز معلوم نشد. تا آخر عمر پزشک‌نیا منتظر بود تا بهای این تابلوها را دریافت کند که البته به مقصود نرسید.
سال ۱۳۴۱ برادرش ایرج در تصادف کشته می‌شود و وضع روحی‌اش کاملاً به هم می‌ریزد. ده سال پایان زندگی‌اش با سختی، تلخی و آشفتگی گذشت. بدبین و شکاک شده بود. نامه‌هایی به مراکز مختلف و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی کشورها می‌نوشت و ارسال می‌کرد. مکاتبه‌ها می‌کرد برای گرفتن پول تابلوها!! که صد البته هرگز، به پشیزی هم دست نیافت و مهم‌تر اینکه معلوم نشد چه بر سر تابلوها آمده. حتی خانواده‌اش، همسر و چهار فرزندش هم نفهمیدند. پزشک نیا ده سال پایانی زندگی اش را با سختی، تلخی و آشفتگی گذراند و در نیمه‌شب شنبه ۱۶ آذر ماه 1351 شمسی بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت. آثارش میان تجربه های کوبیستی، اکسپرسیونیستی، واقع گرایی (رئالیستی) و یافتن شیوه ای شخصی در نوسان بود. تشابه میان تمام آثارش، بیان اکسپرسیو مسائل اجتماعی مردم زحمت کش و طبقه ی کارگراست.از پزشک نیا آثارحکاکی (گراور سازی) نیز به جا مانده است که در آنها بیشتر از عنصر خط به صورت هاشورهای سیال برای دورگیری شخصیت ها استفاده کرده است و گاه آثارش با خطوط سفید كه از دل سیاهی زمینه به بیرون پریده اند تصاویری نگاتیف (منفی) ارائه داده اند. اگرچه او از نخستین هنرمندان نوگرای ایرانی بود اما به دلیل گوشه گزینی و تردید و تشویش هایش و کشمکش میان مکتب های مختلف نقاشی، نتوانست نقشی فعال در تحول هنر معاصر ایران داشته باشد و بدین قرار بسیاری او را در زمان حیاتش در نیافتند و بسیاری نیز پس از مرگش او را به فراموشی سپردند.

اقامه اولين نماز جمعه رسمي جمهوري اسلامي ايران در تهران به امامت آيت ‏الله طالقاني (1358 ش)
اشاره:
روز جمعه پنجم مرداد سال 1358 برابر با سوم ماه مبارك رمضان سال1399ق، اولين نماز جمعه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت‏الله سيّدمحمود طالقاني در دانشگاه تهران برگزار شد. امام خميني(ره)، چند روز قبل از اين تاريخ، اين مهم را به ايشان سپردند و حكم برپائي و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند.
جمعيت انبوه و ميليوني كه از نخستين ساعات بامداد اين روز از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خيابان‏هاي اطراف هجوم آورده بودند، با مشاهده امام جمعه، تكبيرگويان، حمايت خويش را از رهبري امام خميني(ره)
و نهضت الهي ايشان اعلام داشتند.
گروهك‏هاي مغرور و منافق كه براي فريفتن مردم و براي واژگون نشان دادن مسائل
و به انحراف كشيدن انقلاب، دست به تبليغات بسيار عظيم و خطرناك
و حساب شده زده بودند، با آغاز اقامه نماز جمعه، ناگهان با يك معجزه بزرگ
الهي و اسلامي روبرو شدند و نقشه‏هاي خود را نقش برآب ديدند. نماز جمعه پس از پيروزي انقلاب، همواره محلي براي هوشياري و
آگاهي‏بخشي به مردم و نيز مكاني براي تزكيه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندي بوده و هست.

مرگ «محمدرضا پهلوي» شاه خائن ايران در قاهره (1359 ش)

آغاز عمليات غرورآفرين «مرصاد» در منطقه اسلام‏آباد غرب (1367 ش)
اشاره:
گروهك منافقين در پي حملات عراق به خاك ميهن اسلامي و عقب‏نشيني‏هاي موقت رزمندگان اسلام، با تصور اين‏كه پذيرش قطعنامه 598
ناشي از جدائي ملت و دولت است، به خيال واهي، فرصت را غنيمت شمرده
و سعي در رسيدن به اهداف پليد خود نمود. منافقين با جمع‏آوري
ديگر ضد انقلابيون سرخورده، از كشورهاي مختلف اروپائي، نيروئي به استعداد تقريبي 15 هزار نفر فراهم كرده و با بهره‏گيري از جنگ‏افزارهاي اهدائي صدام و ديگر اربابان خود، حمله خود را از غرب كشور به خاك جمهوري اسلامي ايران آغاز كردند. نيروي هوائي عراق با حمايت مقدماتي، نها را براي ورود به عمق خاك ايران و در نهايت، فتح تهران، ترغيب مي‏كند. با اين اتحاد شوم، قسمت‏هائي از اراضي ميهن اسلامي مورد تجاوز قرار مي‏گيرد.
ملت سلحشور و مسلمان ايران، پس از اطلاع از تجاوز منافقين به ميهن اسلامي، به خروش آمده و به جبهه‏هاي جنگ اعزام مي‏شوند. سرانجام عمليات مرصاد در پنجم مرداد ماه 1367، با رمز مبارك يا علي(ع) و به منظور مقابله با منافقين
در منطقه اسلام‏آباد و كرند غرب در استان كرمانشاه، آغاز گرديد. منافقين خلق، خوشحال از پيروزي‏هاي مقدماتي و در يك اقدام عجولانه، راهي باختران (كرمانشاه) شده و به خيال باطل خود، قصد حركت به سمت تهران و سرنگوني نظام جمهوري اسلامي ايران را نمودند. راديو منافقين، با ارسال پيام به مردم باختران، از آنها مي‏خواهد كه زمينه را براي ورود ارتش به اصطلاح آزادي‏بخش مهيا سازند و آماده جذب در گردان‏ها و لشكرها باشند.
از آن طرف رزمندگان اسلام در34 كيلومتري باختران، ناگهان راه را بر ستون‏هاي منافقين مي‏بندند و واحدهاي زرهي رزمندگان، در يك اقدام متهورانه، تعداد زيادي از ادوات سنگين زرهي منافقين را هدف قرار داده و به آتش مي‏كشند. جاده باختران - اسلام‏آباد در همان لحظات اوليه، انباشته از ادوات سوخته شده مي‏شود و عكس‏العمل سريع رزمندگان، منافقين را به فراري مفتضحانه وادار مي‏سازد. اين عمليات در روز بعد نيز با حمله هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي ايران با سركوبي شديد منافقان ادامه يافت و دشمن را دچار شكست سخت و سنگيني نمود. بدين ترتيب، منافقان شكست خورده، در اين تجاوز نابخردانه، متحمل تلفات و خسارات عظيمي شدند كه بيش از 120 دستگاه تانك، 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره‏انداز 80 ميلي‏متري، 150 قبضه خمپاره‏انداز 60 ميلي‏متري و 30 قبضه توپ 106 ميلي‏متري منهدم شد. علاوه بر آن ده‏ها دستگاه تانك، نفربر، خودرو و نيز صدها قبضه سلاح سبك و نيز مقاديري تجهيزات پيشرفته الكترونيكي و مخابراتي به غنيمت نيروهاي اسلامي درآمد. در اين عمليات، 4800 نفر از منافقان نيز كشته و زخمي شدند.

رحلت آيت‏الله «سيّد جواد حسني خرمشاهي»
عالم مشهور كرمانشاه (1375ش)
اشاره:
آيت‏الله سيّدجواد حسني خرمشاهي از عالمان نامدار كرمانشاه، در خانداني كه نسبشان به امام حسن‏مجتبي(ع) مي‏رسيّد، در سال 1284 ش (1325 ق) به دنيا آمد. وي در كودكي پدرو مادرش را از دست داد و تحت سرپرستي و كفالت آيت‏الله آقا رحيم آل آقا، روحاني بزرگ شهر قرار گرفت. سيّد جواد، تحصيلات خويش را در مكتبخانه آغاز كرد و پس از آن به فراگيري علوم ديني پرداخت. وي در كنار شاگردي در محضر بزرگان، به مطالعه مداوم احاديث و اخبار و تاريخ و تفسير همت گماشت و بر غناي معلومات خويش افزود. از آن پس، خدمات ديني خود را با تأليف، تبليغ دين، امامت جماعت و ارشاد مردم آغاز كرد و بيش از پنجاه سال در جايگاه وعظ، مردم مسلمان را از بيانات خويش بهره‏مند نمود. مسجد آيت‏الله خرمشاهي در زمان جنگ تحميلي و هشت سال دفاع مقدس (با نام مسجد مير عبدالباقي) از بزرگ‏ترين مراكز كمك رساني به جبهه‏هاي نبرد بود و خود او نيز با وجود كهولت سن در جبهه‏ها حاضر مي‏شد و با حضور خويش، روحيه بيشتري به رزمندگان اسلام مي‏داد. از اين عالم وارسته تأليفاتي چند به يادگار مانده از جمله: مفاتيح آيات قرآن، كتاب انسابِ سادات، فرهنگ لغت قرآن و ديوان اشعار. آيت‏الله خرمشاهي سرانجام پس از عمري نزديك به 92 سال در پنجم مرداد 1375 ش برابر با 9 ربيع الاول 1417 ق درگذشت و در كرمانشاه به خاك سپرده شد.

رویدادهای مهم 6 رمضان در گذرتاريخ

نزول كتاب مقدس تورات بر «حضرت موسي بن عمران» به نقل از نبي اكرم(ص)
كتاب مقدس `تورات` در ششم ماه مبارك رمضان بر حضرت موسی(ع)، پیامبر رهایی بخش بنی اسرائیل از جور و ستم فرعونیان، نازل گردید.
(البدایه و النهایه (ابن كثیر)، ج2، ص 92 و ج3، ص 11؛ تاریخ الیعقوبی، ج2، ص 34 )
گفتنی است كه از تورات و انجیل، به عهدین [یعنی عهد عتیق و عهد جدید] یاد می گردد.
(اسلام و عقائد و آرائ بشری (علامه یحیی نوری)، ص 404 و ص 445)
به شهادت تاریخ و منابع موثق، هیچ یك از كتاب های آسمانی پیامبران، جز قرآن كریم، چیزی بر جای نمانده است و تمامی آن ها به دست طاغوت ها و ستمگران عصر نابود شده اند و آن چه كه هم اكنون به نام انجیل و تورات، در میان پیروان مسیح و یهود وجود دارد، كتاب های اصلی آنان نیست. بلكه برداشت هایی از آن كتاب ها شریف است، كه از سوی پیشوایان مذهبی و مقدس این دو كیش، تدوین و منتشر گردیده است و بی تردید، دچار تحریف و زیادتی و كاستی های فراوانی می باشند.
(اسلام و عقائد و آرائ بشری (علامه یحیی نوری)، ص 405 و ص 454 )

درگذشت «ابو يعلي محمدبن حسن شريف جعفري» عالم نامي قرن پنجم(463 ق)
اشاره:
ابويعلي محمد بن حسن شريف جعفري، از نوادگان جعفر طيار بود كه از متكلمان شيعه در بغداد به شمار مي‏رفت. وي پس از تكميل مقدمات نزد علماي خاندان خويش، به حوزه‏ي درس شيخ مفيد ملحق گرديد و از حوارئين و اصحاب خاص استاد شد. جعفري پس از رحلت شيخ مفيد، كرسي تدريس و فتوي و رهبري شيعيان را در بغداد به دست گرفت. از اين عالم رباني آثار بسياري بر جاي مانده كه نَزهةُ النّاظر و تنبيهُ الخاطر، اخبار المُختار و ايمان آباءُالنّبي(ص) و... از آن جمله‏اند.

• رحلت فقيه جليل «حمزة بن عبدالعزيز ديلمي» (463 ق)
اشاره:
ابويعلي حمزة بن عبدالعزيز ديلمي طبرستاني معروف به «سَلاَّر»، فقيه بزرگ شيعه و از شاگردان شيخ مفيد و سيّد مرتضي علم الهدي است. شيخ ابوعلي طوسي فرزند شيخ الطائفه، ابوالمكرّم مبارك بن فاخرِ نحوي، ابوالصلاح حَلَبي و ابوالفتح كراجكي و دانشمندان ديگر، از جمله شاگردان اين عالم بزرگ به شمار مي‏آيند. او از طرف سيّدمرتضي، منصب حكومت شرعيه و فصل خصومات و مرافعات ديني در حَلَب داشت. الابواب و الفصول، التَّقريب، المَراسِمُ العَلَويّه و الاحكامُ النَّبويَّه از اوست. مدفن سلاّر ديلمي در نزديكي تبريز واقع است. 


نوشته شده در   چهارشنبه 4 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode