ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 دي 1404
يکشنبه 7 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 29 تير 1391     |     کد : 39829

سهروردی پیوند دهنده فلسفه نوافلاطونی با عرفان است

استاد پیشین دانشگاه هاروارد و استاد دانشگاه میشیگان گفت: کاری که سهروردی انجام می دهد این است که فلسفه نوافلاطونی را با آرای عرفانی پیوند می دهد.

استاد پیشین دانشگاه هاروارد و استاد دانشگاه میشیگان گفت: کاری که سهروردی انجام می دهد این است که فلسفه نوافلاطونی را با آرای عرفانی پیوند می دهد.
پروفسور الیزابت اندرسون استاد فلسفه و مطالعات زنان در دانشکده جان رالز دانشگاه میشیگان در مورد جایگاه سهروردی در تاریخ فلسفه اسلامی به خبرنگار مهر گفت: آرای سهرودی ادامه دهنده راهی است که در فلسفه غرب به آرای نوافلاطونی شناخته می‌شود.

وی افزود: سهروردی از منتقدان آرای ارسطو به شمار می رود. به مانند فیلسوفان اسلامی سهروردی نیز از آرای فیلسوفان یونان باستان از جمله افلاطون تأثیر گرفته است. از سوی دیگر نیز غرب در بازگشت به فلسفه مدیون آثار فیلسوفان اسلامی است.

این فیلسوف اخلاق معاصر یادآور شد: بسیاری از آثار مهم فلسفه غرب از طریق ترجمه‌های فیلسوفان اسلامی دوباره در اختیار غرب قرار گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: کاری که سهروردی انجام می دهد این است که فلسفه نوافلاطونی را با آرای عرفانی پیوند می دهد.

اندرسون در ادامه یادآور شد: سهرودی در مقایسه با برخی از فیلسوفان اسلامی از جمله فارابی و ابن سینا تأثیر کمتری بر فلسفه غرب گذاشته است. چرا که آثار سهروردی به زبان لاتین ترجمه نشده است.

مؤلف "ضرورت یکپارچگی" گفت: اگر به تاریخ فلسفه غرب نگاهی بیندازیم شاهد هستیم که دو جریان ارسطویی و افلاطونی در این تاریخ قابل ردگیری است.

استاد پیشین دانشگاه هاروارد در پایان افزود: مکتب نوافلاطونی در پایان دوران موسوم به کلاسیک و اوایل دوره مسیحیت تأثیرات زیادی داشته است.

...........

گفتگو از جواد حیران‌نیا


نوشته شده در   پنجشنبه 29 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode