ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 دي 1403
يکشنبه 30 دي 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 تير 1391     |     کد : 39691

ريوا؛ راندن مثل برق

روزگاري نه‌چندان دور صحبت‌كردن از خودروهاي برقي مثل تعريف‌كردن يك داستان علمي ـ‌ تخيلي بود، اما فاجعه زيست‌محيطي گرمايش جهاني و تصوير وحشتناك آينده‌اي كه چندان هم دور نيست..

جام جم آنلاين: روزگاري نه‌چندان دور صحبت‌كردن از خودروهاي برقي مثل تعريف‌كردن يك داستان علمي ـ‌ تخيلي بود، اما فاجعه زيست‌محيطي گرمايش جهاني و تصوير وحشتناك آينده‌اي كه چندان هم دور نيست، همه و از جمله مهندسان را به تكاپو واداشت تا براي عطش سيري‌ناپذير و روزافزون جامعه انساني به خودرو، راه‌حلي سبز پيدا كنند. در اين ميان پيشرفت‌هاي فناوري توليد باتري و اختراع مواد جديد و سبك نوين خودروسازي دست به دست هم دادند تا آنچه روزگاري خيالپردازي يك دانشمند روياپرداز به نظر مي‌رسيد، به واقعيت تبديل شود.

خودروي الكتريكي مقوله جديدي نيست. در واقع تصور بر اين است كه اولين خودروي الكتريكي حتي قبل از خودروي بنزيني پا به عرصه وجود گذاشته بود. راستش را بخواهيد خودروهاي الكتريكي در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم خودروهاي محبوب روز بود، اما با تولد موتورهاي احتراق داخلي ارزان‌قيمت كه با يك بار پر‌كردن باك مي‌توانست مسافت‌هاي خيلي طولاني را طي كند، اين خودروهاي اوليه برقي جوانمرگ شدند؛ اما بار ديگر در اواسط قرن بيستم و هنگامي كه بحران نفتي سال‌هاي دهه 70 و 80 نفس اقتصاد غرب را بريده بود، توجه به خودروهاي برقي باز هم اوج گرفت، ولي با ارزان‌شدن قيمت نفت يك‌بار ديگر اين صنعت نوپا نيمه‌جان و بيمار، از گردونه رقابت حذف شد. اما زياد طول نكشيد تا اين‌ كه يك بلاي دست‌ساز كه مي‌آمد تا سياره زمين را يكسره بسوزاند، محبوبيت خودروهاي برقي را افزايش داد تا جايي كه خريداران حاضر شدند براي ايفاي نقش موثري در كمك به اين صنعت، چند برابر حد رايج پول براي ابزاري پرداخت كنند كه هنوز در نيمه راه توسعه و طراحي بود. گرمايش جهاني كه خيلي‌ها به چشم دشمن دست‌پرورده از آن نفرت داشتند به ناجي صنعت خودروسازي برقي تبديل شده بود.

نكته جالب توجه در ساخت خودروهاي برقي، آغاز به توليد اين‌گونه خودروها از طرف شركت‌هاي نوپا و تازه‌بنياني بود كه بتدريج و با افزايش محبوبيت ماشين الكتريكي، توسط خودروسازان بزرگ خريداري شدند. در اين ميان منتقدان متفق‌القولند كه داستان يكي از موفق‌ترين نمونه‌هاي جهاني خودروهاي الكتريكي از جايي در جنوب هندوستان و از شركت كوچكي به نام ريوا در شهر بنگلور آغاز شده است؛ شركتي كه بتازگي توسط كمپاني بزرگ ماهيندرا، يكي از بزرگ‌ترين خودروسازان هندي خريداري شد.

تولد ريوا

حدود 20 سال پيش يك مدير متهور هندي به نام چتان مايني كه شركت كوچكي را اداره مي‌كرد، با يك شركت كوچك آمريكايي به نام آمريگون قرارداد همكاري امضا كرد تا با همكاري مشترك روي توليد يك خودروي برقي كار كنند؛ ايده بزرگي كه همان زمان هم مدعيان بسياري داشت، اما اولين محصول مشترك اين همكاري هندي ـ آمريكايي كه بيرون آمد، نقطه عطف مهمي در صنعت خودروهاي برقي ايجاد كرد. آنها موفق شدند نخستين خودروي برقي جهان را فقط 7 سال پس از توافق اوليه‌شان به توليد انبوه برسانند.

خيلي زود ريوا توانست توجه‌هاي جهاني زيادي را به خود جلب كند و علاوه بر صادرات به خيلي از كشورهاي جهان، سرمايه و كمك‌هاي فني زيادي از سراسر جهان به دست آورد. حجم دانش، فناوري و كمك‌هاي فني به قدري زياد بود كه شركت كوچك ريوا خيلي زود توانست ره چند ساله را يكشبه پيموده و دومين، سومين و چهارمين مدل محصولات خود بسرعت روانه بازار كند.

بهره‌برداري از نيروي ارزان‌قيمت كارگري و مهندسي هندي، توانمندي فني شركت‌هاي آمريكايي و بازاريابي تاجران ماهر انگليسي دست به دست هم دادند تا ريوا به يكي از مدل‌هاي موفق طراحي، توليد و فروش خودروهاي الكتريكي در دنيا تبديل شود.

ريوا NXR

پس از خريداري شركت ريوا از سوي ماهيندرا، خودروساز بزرگ هندي، توقع مي‌رفت كه بزودي شاهد تحولات زيادي در محصولات بعدي اين خودروساز هندي مشاهده شود. نمايشگاه سال 2009 خودروي فرانكفورت به اين توقعات پاسخ داد و ريوا NXR به دنيا معرفي شد.

ريوا NXR يك اتومبيل برقي است كه مي‌تواند با يك‌بار شارژ باتري‌هاي خود 160 كيلومتر مسافت را با حداكثر سرعت 104 كيلومتر بر ساعت طي كند. هر بار شارژ كامل باتري‌ها 8 ساعت زمان مي‌برد، اما اگر عجله داريد اصلا نگران نباشيد، چراكه با قناعت به شارژ 80 درصدي باتري‌ها مي‌توانيد تنها پس از 2 ساعت و نيم معطلي به رانندگي لذتبخش خود ادامه دهيد و وجدانتان از بابت آلودگي هواي شهر نيز كاملا راحت باشد.

اين مشخصات از ريوا NXR يك خودروي شهري ايده‌آل مي‌سازد كه مي‌توان آن را شب‌ها وقتي كه تقاضا براي برق به حداقل مي‌رسد به برق خانه وصل كرد و انتظار داشت كه صبح و هنگامي كه قصد عزيمت به محل كار خود را داريد، اتومبيلتان تا 160 كيلومتر بتواند به شما سواري بدهد. اما شايد اين خودرو براي مسافرت بين‌شهري بخصوص در ايران كه اغلب شهرها در فواصل خيلي دور از هم قرار دارند چندان مناسب به نظر نرسد، اما قطعا راه‌حل قطعي آلودگي هواي شهرهاي بزرگي مثل تهران و اصفهان خواهد بود.‌ موتور جريان مستقيم 48 ولتي ريوا به قدر كافي قوي است تا بتواند سرعت اين خودروي زيبا در زماني كمتر از 10 ثانيه از صفر به صد كيلومتر بر ساعت برساند؛ زماني كه با بسياري از خودروهاي كلاس متوسط بنزيني و گازوئيلي برابري مي‌كند.

دنياي درون ريوا NXR

زيبايي داخل اتاق ريوا NXR چيزي از جذابيت خارجي آن كم ندارد. كيفيت خوب پلاستيك‌هاي داشبورد و درها، كنسول وسط و ستون‌ها همراه رنگ مشكي خوب آنها احساس خوبي از سوار يك خودروي الكتريكي شدن به شما القا مي‌كند؛‌ احساسي كه شايد از يك خودروي هندي توقعش را نداشته باشيد. طراحي صندلي‌ها بخوبي انجام شده و بدن را كاملا مي‌پوشاند و در هنگام شتاب گرفتن جانبي سرنشين را خوب حفظ مي‌كند.

نشانگر‌هاي خودرو در يك صفحه نمايش ديجيتالي زيبا خلاصه شده است كه مجموعه‌اي از اطلاعات مفيد و مناسب را در قالبي ساده و زيبا به راننده ارائه مي‌دهد. سيستم صوتي خودرو نيز يكي از بهترين‌هاي نوع خود است تا عاشقان موسيقي هنگام رانندگي با ريوا NXR از سكوت داخل كابين آن لذت مضاعف ببرند. اين خودرو به بخاري و كولر خوبي تجهيز شده كه از شرايط آب و هوايي سرد كشورهاي قطبي مثل نروژ تا گرماي وحشتناك و شرجي خود هندوستان را پوشش مي‌دهد.

هرچند ريوا NXR به منظور خدمت‌رساني به عنوان يك اتومبيل شهري طراحي شده، اما شاسي و بدنه خوش‌ساخت آن از بيشتر آزمايش‌هاي‌ ميداني تصادم سربلند بيرون آمده است. ترمزهاي ABS و سنسورهاي عقب و جلو و كيسه هوا از جمله موارد استانداردي است كه روي اين خودروي پاك نصب شده است. انجمن پژوهش‌هاي خودروسازي هندوستان عملكرد ايمن ريوا NXR را در شرايط گوناگون تاييد كرده است.

اما آنچه ريوا NXR را از ديگر رقباي خود متمايز مي‌كند، مغز تحليلگر آن است كه مي‌تواند با توجه به شرايط بهره‌برداري از خودرو، مثل سريع راندن در يك بزرگراه يا گيركردن در ترافيك، مدت زمان باقيمانده از شارژ را در حد ثانيه تخمين‌زده و به راننده اعلام ‌كند. بنابراين راننده مي‌تواند براي رسيدن به ايستگاه شارژ بعدي برنامه‌ريزي كند.

ريوا NXR در نماي نزديك

كيفيت خوب پلاستيك‌هاي داشبورد و درها، كنسول وسط و ستون‌ها همراه رنگ مشكي خوب آنها احساس خوبي از سوار شدن بر يك خودروي الكتريكي شدن به شما القا مي‌كند

ريوا NXR يك اتومبيل برقي است كه مي‌تواند با يك‌بار شارژ باتري‌هاي خود 160 كيلومتر مسافت را با حداكثر سرعت 104 كيلومتر بر ساعت طي كند

شهرام يزدان‌پناه / جام جم


نوشته شده در   سه شنبه 27 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode