ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 دي 1404
سه شنبه 2 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 تير 1391     |     کد : 39407

توليد برق با استفاده از ترمز قطار

حدود نيمي از انرژي مصرفي در ايالات متحده به بخش حمل و نقل اين كشور اختصاص دارد. با افزايش روزافزون بهاي انرژي، ضرورت اتخاذ تدابيري براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي يا ايجاد راه‌هايي جديد براي توليد انرژي آشكار مي‌گردد.

جام جم آنلاين: حدود نيمي از انرژي مصرفي در ايالات متحده به بخش حمل و نقل اين كشور اختصاص دارد. با افزايش روزافزون بهاي انرژي، ضرورت اتخاذ تدابيري براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي يا ايجاد راه‌هايي جديد براي توليد انرژي آشكار مي‌گردد.

بتازگي يكي از شركت‌هاي حمل و نقل ريلي، طرحي نوآورانه را به انجام رسانده است. اين شركت، قطارهاي كوچك‌تر خود را به فناوري «ترمز بازمولد» مجهز كرده است. اين سيستم مي‌تواند ‌ هنگام كاهش سرعت قطار، انرژي توليد كند.

اين سيستم كه فعلا به صورت آزمايشي در حال اجراست، به اين صورت كار مي‌كند كه انرژي توليد شده ‌هنگام كاهش سرعت قطار را در يك باتري 800 كيلوواتي و 400 كيلووات بر ساعتي در ايستگاه راه‌آهن ذخيره مي‌كند.

وقتي قطار به ايستگاه نزديك مي‌شود، با استفاده از يك موتور الكتريكي، انرژي جنبشي به انرژي الكتريكي تبديل شده و سپس قطار اين انرژي اضافي را به ريل سوم روبه‌روي خود منتقل مي‌كند. يك قطار با شش واگن مي‌تواند در مدت 15 ثانيه ترمز كردن، حدود 3 مگاوات برق توليد كند.

مشكل اينجاست كه اگر در مقابل قطاري كه ترمز مي‌كند، قطار ديگري نباشد كه اين انرژي را دريافت كند و سرعت بگيرد، انرژي موجود در ريل سوم بسرعت به شكل حرارت هدر مي‌رود. با اين حال، حتي اگر قطاري ‌جلوي قطار در حال ترمز كردن باشد، باز هم نيمي از انرژي توليد شده هدر خواهد رفت.

پژوهشگران اين مشكل را نيز حل كردند. اين قطارها به نوعي باتري مجهز است كه مي‌تواند انرژي الكتريكي‌اي كه قرار است به ريل سوم منتقل شود را ذخيره كند.

همچنين مي‌توان اين انرژي توليد شده را به طور مستقيم به ايستگاه منتقل كرد. لذا با نصب باتري روي قطار، استفاده از انرژي الكتريكي شبكه انتقال نيروي شهري كاهش يافته و حتي مي‌توان مقداري از انرژي توليد شده را به شبكه بازگرداند.

زمينه‌سازي براي اجراي كامل اين طرح نيازمند تهيه باتري‌هايي با حجم بزرگ است. با وجود صرفه‌جويي چشمگير، اين طرح‌ نيازمند يك سرمايه‌گذاري كلان است. تاكنون حدود 1.5 ميليون دلار براي اجراي اين طرح صرف شده است. پيش‌بيني مي‌شود مدت زمان بازگشت سرمايه اوليه مدت دو تا سه سال باشد. اين سيستم مي‌تواند حدود 10 درصد برق مصرفي يك ايستگاه را تامين كند.

Newscientists - مترجم :‌ صالح سپهري‌فر


نوشته شده در   چهارشنبه 21 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode