ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 تير 1391     |     کد : 39403

«حمايت از توليد» كليدواژه سخنان رهبر انقلاب

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تاكنون در چندين نوبت حمايت هاي خود را از اجراي اين طرح اعلام كردند.

هدفمندي يارانه‌ها از ديدگاه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي
«حمايت از توليد» كليدواژه سخنان رهبر انقلاب
جام جم آنلاين: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تاكنون در چندين نوبت حمايت هاي خود را از اجراي اين طرح اعلام كردند.ايشان در سخنان خود درباره اجراي اين طرح اقتصادي بزرگ توصيه‌ها و راهكارهايي را هم ارائه داده‌اند كه بازخواني آنها مي‌تواند راهگشاي ادامه اجراي طرح تحول اقتصادي باشد.ايشان در اين بيانات بيشترين تأكيد را بر روي حمايت از توليد داخلي مطرح كردند.
به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاين، رهبر معظم انقلاب در سخناني كه فروردين امسال در مشهد مقدس بيان كردند درباره هدفمندي يارانه‌ها فرمودند؛
«خوب است ملت عزيز ما بدانند كه همه‌ى صاحبنظران اقتصادى چه آن كسانى كه از لحاظ ديدگاه‌هاى اقتصادى با دولت فعلى موافقند و چه آن كسانى كه ديدگاه‌هاى اقتصادى آنها مخالف با نظرات دولت فعلى است متفقند كه هدفمند كردن يارانه‌ها يك كار بسيار لازم بسيار اساسى و بسيار مفيد است. اين جزو آرزوهائى بود كه سالهاى گذشته از دولتها مطالبه ميشد. ورود در اين ميدان كار دشوار و سختى است زمينه‌ها هم آماده نبود. بحمداللَّه اكنون اين كار شروع شده است. »

بیانات در حرم مطهر رضوی، اول فروردين امسال

«زمينه‌ى ديگرى كه در آن همت مضاعف را انسان مشاهده مي‌كند و به دنبال خود دريائى از كار به وجود مى‌آيد مسئله‌ى عرصه‌هاى اقتصادى است كه يك نمونه‌ى آن گام بلند هدفمند كردن يارانه‌هاست. خوب است ملت عزيز ما بدانند كه همه‌ى صاحبنظران اقتصادى چه آن كسانى كه از لحاظ ديدگاه‌هاى اقتصادى با دولت فعلى موافقند و چه آن كسانى كه ديدگاه‌هاى اقتصادى آنها مخالف با نظرات دولت فعلى است متفقند كه هدفمند كردن يارانه‌ها يك كار بسيار لازم بسيار اساسى و بسيار مفيد است. اين جزو آرزوهائى بود كه سالهاى گذشته از دولتها مطالبه ميشد. ورود در اين ميدان كار دشوار و سختى است زمينه‌ها هم آماده نبود. بحمداللَّه اكنون اين كار شروع شده است. همكارى ملت و دولت در اين زمينه هم انصافاً عالى بود. حركت مردم در جهت هدفمند كردن يارانه‌ها حركت عالى‌اى بود. آثار اين كار در آينده بتدريج آشكار ميشود اگرچه تا امروز هم بعضى از آثار مثبت آن آشكار شده است. اهداف مهم اين كار در درجه‌ى اول توزيع عادلانه‌ى يارانه‌هاست. دستگاه مديريت كشور يارانه‌هائى را بين مردم تقسيم ميكند. با شكل قبلى اين يارانه‌ها به كسانى كه بيشتر پول داشتند بيشتر مصرف ميكردند بيشتر ميرسيد اما به كسانى كه كمتر پول داشتند كمتر مصرف ميكردند اين يارانه‌ها كمتر ميرسيد. با هدفمند كردن يارانه‌ها توزيعِ عادلانه انجام ميگيرد يعنى به همه به نسبت واحدى ميرسد. اين يك گام بلند در جهت ايجاد عدالت اجتماعى است. يك هدف ديگر مديريت مصرف منابع عمومى كشور است از جمله آب از جمله انرژى. در دو سال قبل از اين ما شعار سال را «اصلاح الگوى مصرف» قرار داديم صرفه‌جوئى دورى از اسراف. اين يكى از راه‌هائى است كه ميتواند الگوى مصرف را به معناى واقعى كلمه اصلاح كند كمااينكه تاكنون هم آثارى از آن ديده شده است. در همين چند ماهى كه هدفمندى يارانه‌ها دارد اجرا ميشود مصرف انرژى پائين آمده است كه اين به نفع كشور است. اسراف در نان و دور ريختن نان و ضايع شدن گندم كه نعمت بزرگ خداست و با چه زحمتى به دست مى‌آيد كم شده است مصرفها تعادل پيدا كرده است. اين از جمله‌ى فوائدى است كه تاكنون حاصل شده و البته فوائد بسيارى ان‌شاءاللَّه در آينده خواهد داشت. اصلاح ساختار اقتصاد هم از اين قبيل است».

بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت، ششم شهريور 1390

ايشان همچنين در ديدار كه رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت در شهريور سال گذشته با ايشان داشتند درباره طرح تحول اقتصادي فرمودند؛«خب يك مصداق از اين جهاد اقتصادى همين طرح تحول اقتصادى است كه دولت دو سه سالى است اين را مطرح كرده. يك بند از طرح تحول اقتصادى هدفمندى يارانه‌ها بود كه خب بحمداللَّه قانونش تصويب شد و عملياتى شده. البته من در زمينه‌ى كمك به توليد سؤال دارم. حالا آقايان در گزارش گفتند ليكن آن چيزى كه مصوبه‌ى قانونى بود براى كمك به توليد تحقق پيدا نكرده. بايد به توليد كمك كنيد. البته در بلندمدت خود اين دستگاه‌هاى توليدكننده روى پاى خودشان خواهند ايستاد و ان‌شاءاللَّه خودشان خواهند توانست روزبه‌روز قوى بشوند و جواب بدهند اما در كوتاه‌مدت حتماً بايد به اينها در موارد لازم تزريق منابع بشود. البته در آنجائى كه كسى تقلب ميكند در آنجائى كه كسى پول را براى توليد از بانك ميگيرد ولى در غير توليد صرف ميكند بشدت برخورد كنيد و ترحم بر پلنگهاى تيزدندان نكنيد اما در آنجائى كه نياز هست واقعاً بايستى برويد كمك كنيد. پس در طرح هدفمندى اين بخش حتماً بايستى مورد توجه قرار بگيرد.بخشهاى ديگر طرح تحول هم بايد مورد توجه قرار بگيرد».

بيانات در ديدار فعالان و برگزيدگان بخش‌هاى اقتصادى‌، 26 مرداد 1390

حضرت آيت الله خامنه‌اي در ديداري ديگر كه فعالان و برگزيدگان بخش‌هاي اقتصادي با ايشان داشتند موضوع توليد داخلي و حمايت از آن را مطرح كردند و فرمودند؛«توليد اساس اقتصاد است قائمه‌ى اقتصاد در كشور است. در مسئله‌ى هدفمندى يارانه‌ها و فعاليت عظيمى كه دولت در اين زمينه شروع كرده حتماً حمايت از بخش توليد ملاحظه بشود همچنان كه در قانون هم هست آن 30 درصدى كه معين شده. البته بعضى از مسئولين دولتى كه با من صحبت كردند معتقدند كه اين 30 درصد مورد نياز نيست. بعضى از فعالان اقتصادىِ توليدى هم گفتند كه ما احتياج نداريم ما را به خودمان واگذار كنيد خودمان خودمان را اداره ميكنيم. ممكن است در بعضى از بخشها اينجور باشد ليكن به هر حال توليد احتياج دارد به كمك و حمايت دستگاه. سهم بخش توليد بايد داده بشود بخصوص بعضى از بنگاه‌هائى كه از تحريم صدمه ميخورند. بنگاه‌هائى داريم كه اين تحريمها به طور مستقيم يا غير مستقيم به آنها صدمه ميزند كه بايد از اين معنا استفاده بشود.البته بخش خصوصى هم در اين زمينه وظائفى دارد صرفه‌جوئى در مصرف انرژى افزايش سطح بهره‌ورى نوسازى ماشين‌آلات. بعضى از مسئولين دولتى پيش من گله كردند و گفتند صاحبان بعضى از صنايع به نوسازى ماشين‌آلات فرسوده و قديمىِ خودشان كه بازده‌ى كم و مصرف انرژى زيادى دارد رغبتى نشان نميدهند اگر چنانچه به آنها تسهيلات هم داده ميشود براى اين به كار نميبرند. خب بايد به اين مسئله توجه كرد. البته نظارت دولت هم در اين زمينه خيلى مهم است يعنى در قبال حمايتى كه دولت ميكند بايد نظارت هم بكند. تسهيلات داده بشود آن مقدارى كه سهم توليد است ليكن مراقبت بشود كه همان افرادى كه اشاره كردم يعنى سوءاستفاده كنندگان و فرصت‌طلبان از اين تسهيلات براى يك كار ديگر استفاده نكنند كه اين اتفاق افتاده و اطلاع داريم موارد گوناگونش گزارش شده. بايد با اين موارد برخورد قاطع انجام بگيرد تا توليد كننده‌ى سالم صادق علاقه‌مند به كار و مشتاق توليد بتواند كار خودش را انجام بدهد».

بيانات در ديدار رئيس جمهور و اعضاى هيئت دولت‌، هشتم شهريور 1389

در سال 89 نيز رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت با رهبر معظم انقلاب ديدار كردند كه ايشان در بحث طرح تحول اقتصادي فرمودند؛«در زمينه‌ى مسائل اقتصادى هم كارهاى خوبى انجام گرفته كه آقاى رئيس جمهور هم در گزارش خود به آن اشاره كردند. خوب است كه اين گزارش را در معرض اطلاع عموم بگذاريد يعنى چيزى باشد كه همه اين گزارش دولت را در زمينه‌ى كارهائى كه انجام گرفته بشنوند. آنچه كه من رويش تكيه ميكنم همين طرح تحول اقتصادى است كه در دولت نهم مطرح شد. خوب الان هدفمند كردن يارانه‌ها كه يك بخشى از آن طرح تحول بود مورد بحث و بررسى و نزديك به اجراست همه هم متفق‌القولند اگرچه حالا در كيفيت اجراء ممكن است اختلاف نظرهائى باشد ليكن بخشهاى ديگرِ طرح تحول اقتصادى كه درباره‌ى نظامهاى پولى و بازرگانى و گمركى و امثال اينها بود نبايد مغفولٌ‌عنه قرار بگيرد آنها هم بايستى حتماً دنبال شود. طرح تحول اقتصادى كار مهم و بزرگى بود. ما توصيه ميكنيم از جمله‌ى چيزهائى كه از بين راه برنگرديد همين طرح تحول اقتصادى است آن را واقعاً دنبال كنيد. يك چيز ديگرى كه ما در زمينه‌ى اقتصادى حتماً رويش تكيه ميكنيم مسئله‌ى توجه به شاخصهاى كلان اقتصادى است».

نماز جمعه تهران، پانزدهم بهمن سال 1389

«همين مسئله‌ى سهام عدالت همين مسكن روستائى همين هدفمند كردن يارانه‌ها يك كار بزرگى است. اگر ان‌شاءاللَّه مسئولين كشور بتوانند اين را خوب اجرا كنند و عمل كنند اين خيلى مهم است. اين يارانه‌اى كه دولت براى نيروى برق به همه‌ى مردم ميداد خب آن كسى كه توى خانه چهلچراغ و لوستر روشن ميكند و مصرف برق بيشترى ميكند آن كجا آن كسى كه يك شعله دو شعله‌ى برق توى خانه دارد اين كجا؟ آن كسى كه ثروتمندتر است بيشتر از اين يارانه استفاده ميكرد اين ظلم بود. ميخواهند جلوى اين ظلم را بگيرند. همين طور در قضيه‌ى نان همين طور در قضيه‌ى بنزين و غير اينها. ما ايستاديم. نظام بر روى شعار عدالت اجتماعى ايستاد».


نوشته شده در   چهارشنبه 21 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode