ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 20 تير 1391     |     کد : 39350

تبيين موضع دين نسبت به امپرياليسم در «شناخت ماهيت استعمار فرانو»

كتاب «شناخت ماهيت استعمار فرانو»، به قلم محمدرحيم عيوضی، با موضوعاتی متنوع از جمله بررسی نسبت دين و انقلاب اسلامی با پديده امپرياليسم، از سوی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شد.

 كتاب «شناخت ماهيت استعمار فرانو»، به قلم محمدرحيم عيوضی، با موضوعاتی متنوع از جمله بررسی نسبت دين و انقلاب اسلامی با پديده امپرياليسم، از سوی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، پديده امپرياليسم، تاريخی ديرينه دارد، هرچند كه طی دوره های مختلف تاريخی، متناسب با روابط اجتماعی و ساختارهای سياسی، تغيير شكل داده است. طی قرن نوزده ميلادی به بعد، اين پديده به عنوان يكی از هنجارهای مسلط در روابط بين الملل‌مطرح شد.

خاستگاه پديده مذكور در دو قرن گذشته، برخی كشورهای غربی بوده‌اند كه به شيوه‌های مختلف، در تعاملاتشان با كشورهای ديگر كه بيشتر شامل آفريقا، آمريكای مركزی و جنوبی و آسياست، اعمال می‌كردند. امروزه با تغييرات شگرفی كه در روابط بين كشورها به وجود آمده است، تداوم امپرياليسم به شكل گذشته، نه ممكن است و نه سودآور؛ اما آيا اين پديده، از جهان رخت بربسته و هيچ جايگاهی در تعاملات كشورها با يكديگر ندارد؟

تحولات سريع در حوزه فرهنگ، ارتباطات و تكنولوژی، نقطه عطفی است كه پرداختن به سؤال مذكور را اهميت می بخشد؛ همچنين با وقوع انقلاب اسلامی ايران در سال های پايانی قرن بيستم و اِعمال نقش دين در عرصه سياست داخلی و خارجی، توقع بيان و تبيين موضع دين و انقلاب اسلامی را نسبت به پديده‌هايی از جمله امپرياليسم، توجيه‌پذير می‌كند.

تبيين مبانی نظری و تاريخی امپرياليسم، پرداختن به تغيير شكل اين پديده در عصر حاضر و بيان موضوع انقلاب اسلامی، از جمله مباحثی است كه محمدرحيم عيوضی، مؤلف كتاب «شناخت ماهيت استعمار فرانو» در اثر به آن پرداخته است.

يادآور می‌شود كتاب «شناخت ماهيت استعمار فرانو» به قلم محمدرحيم عيوضی، در 310 صفحه، قطع رقعی، 2500 نسخه و بهای 6500 تومان، برای نخستين بار از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شد.


نوشته شده در   سه شنبه 20 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode