علامه طباطبايی در زيرساختها و مبانی فكری مربوط به دانش قرائت، به اختلاف قرائات توجه كرده و در تفسير الميزان به آن پايبند است. گويا در باور او به لحاظ ارزش و اعتبار، تفاوت اساسی بين قرائت متداول و ديگر قرائتها وجود ندارد و هر يك از قرائتها میتواند به عنوان متن قرآن تفسير شود.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، از جمله پيشنيازهای تفسير قرآن، در اختيار داشتن قرائت ابلاغ شده از سوی پيامبر است و از نظر علامه طباطبايی، اين قرائت اكنون در ميان قرائتهای مختلف پنهان است و به همين جهت برای بازيابی آن به قرائتهای مختلف توجه كرده و با توجه به آنها تفسير گرانسنگ الميزان را نوشته است.
بر اساس اين گزارش، محمد فاكر ميبدی، دانشيار جامعةالمصطفی(ص)العالمية، در مقاله خود با عنوان «اختلاف قرائات و نقش آن در تفسير از ديدگاه علامه طباطبايی» كه در آخرين شماره از نشريه «قرآن شناخت» منتشر شده است، مینويسد: علامه طباطبايی با رد تواتر قرائات و تنها مشهور دانستن آنها و منحصر ندانستن قرائت صحيح در قرائت عاصم، به قرائتهای ديگر نيز توجه دارد؛ چرا كه به باور ايشان سه خصيصه صحت سند، موافقت با قواعد عربی و مطابقت با رسم مصحف در اين قرائات وجود دارد.
وی میافزايد: از نظر علامه طباطبايی، قرائن بازيابی قرائت پيامبر عبارتند از أفصحيت، سياق آيات، قواعد صرفی، سازگاری با مفاد آيات، دليل عقلی و نيز روايات. وی بر پايه روايات معصومين، بر اين باور است كه ايشان به پيروی از قرائت مشهور فرمان دادهاند و لذا از قرائت منسوب به ائمه معصومين(ع) تنها به عنوان مؤيد يا به عنوان تفسير آيات استفاده میكند.
دانشيار جامعةالمصطفی(ص)العالمية با اشاره به اينكه علامه طباطبايی در زيرساختها و مبانی فكری مربوط به دانش قرائت در بسياری از موارد به نقل كلام مكی، زركشی و سيوطی بسنده كرده، مینويسد: ايشان بدون هيچ نقدی كه حاكی از پذيرش آن باشد، به اختلاف قرائات توجه كرده و در تفسير الميزان به آن پايبند است. گويا در باور او به لحاظ ارزش و اعتبار، تفاوت اساسی بين قرائت متداول و ديگر قرائتها وجود ندارد و هر يك از قرائتها میتواند به عنوان متن قرآن تفسير شود.
وی مینويسد: به نظر علامه طباطبايی، برخی از قرائتها میتواند بر قرائت عاصم، نافع و ديگر قراء مشهور ترجيح داشته باشد. البته نمیتوان نتيجه گرفت كه حضرت علامه به نزول فراوجهی يا ابلاغ چندوجهی قائل است، ليكن میتوان گفت بر پايه بينش و ديدگاه وی قرائت اصلی نازل شده از سوی خدا بر پيامبر و قرائت نبوی در مواردی كه اختلاف قرائت وجود دارد، برای ما غيرمعلوم است و در ميان تعدادی قرائت پنهان است و بايد كوشيد تا به آن دست يافت.