ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 7 تير 1391     |     کد : 38767

تالار پدر طنز آذربایجان در موزه شهرداری تبریز گشایش یافت

در آستانه دومین سال درگذشت پدر طنز و مطبوعات آذربایجان، تالار استاد حمید آرش آزاد در موزه تاریخ شهر و شهرداری تبریز گشایش یافت.

 در آستانه دومین سال درگذشت پدر طنز و مطبوعات آذربایجان، تالار استاد حمید آرش آزاد در موزه تاریخ شهر و شهرداری تبریز گشایش یافت.
به گزارش خبرگزاری مهر ، تالار آثار و یادگارهای استاد مرحوم حمید آرش آزاد ، روزنامه‌نگار ، مترجم ، طنزپرداز ، داستان‌نویس و هنرمند فقید ایران و آذربایجان چندی پیش از سوی خانواده وی به منظور حفظ و نگهداری و بازدید شهروندان و علاقمندان به هنر و تاریخ فرهنگی تبریز و آذربایجان به موزه تاریخ شهر و شهرداری تبریز اهدا گردید.

در این تالار که امروز سه شنبه پس از آماده‌ سازی و چینش آثار و یادگارهای این طنزپرداز توانا در غرفه‌ها جهت بازدید عموم گشایش یافته است آثاری چون مجموعه کتاب‌های منتشره و ترجمه شده استاد حمید آرش آزاد ، مجموعه لوح‌ها و تقدیرنامه‌های متعدد وی ، دست‌نوشته‌ها ، لوازم و وسایل شخصی ، تصاویر و عکس‌های قدیمی و تاریخی این نویسنده فقید و بخشی از یادگارهای آن مرحوم در تالاری جداگانه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

گفتنی است استاد فقید حمید آرش آزاد متولد 4 دی ماه 1327 در محله کوره باشی ، کوچه باغ دربندی تبریز بود.

وی فعالیت جدی روزنامه‌نگاری خود را از سال 1369 و از روزنامه فروغ آذربایجان که بعدها به مهدآزادی تغییر نام داد آغاز و بعد از همکاری با آن روزنامه وچند روزنامه دیگر، از سال 1379 تا هنگام فوت در سال 1389 با روزنامه امین همکاری داشت.

حمید آرش آزاد همچنین از سال 1374 همکاری خود با موسسه «گل آقا» را آغاز کرد و آثار طنزآمیز خود را در قالب شعر و نثر، در هفته‌نامه و ماهنامه‌ی «گل آقا» و نیز «بچه‌ها... گل آقا» به چاپ رسانده است.

او یکی از «همکاران پیوسته» در گل آقا بود که همکاری بسیار جدی و دایمی داشت و آثار طنزآمیزش با نام‌های چون: «گول اوْغلان»، «قزلباش»، «طوطی بالاسی»، «بچه طوطی»، «بیگلر بیگی»، «وروجک تبریزی»، «لک لک کوتوله»، «خان‌دایی»، «کوره‌باشی اوشاغی»، «آراز» و... در نشریات مختلف «گل آقا» به چاپ رسیده است. در ضمن، او نخستین کسی بود که شعرهای طنزآمیز به زبان ترکی را در «هفته‌نامه‌ی گل آقا» به چاپ رساند.

استاد آرش آزاد همچنین با ویژه نامه طنز روزنامه اعتماد هم همکاری داشت.

از استاد آرش‌آزاد تا امروز ، کتاب‌های «مفتون خاک» اثر «طالب آب آیدین»، «یاغی» اثر «یاشار کمال»، «گرگ‌های قانلی‌دره» اثر «دورسون چاملیجا» و «مسافران سیاره‌ی آلفا» اثر «امیل پتایا» ترجمه و منتشر شده و علاوه بر آن وی کتاب «هوپ- هوپ‌نامه» اثر «میرزا علی‌اکبر طاهرزاده- صابر» را از الفبای سیریلیک به خط رایج در ایران برگردانده و به چاپ رسانده است.

از اشعار «ترکی» و «فارسی» وی نیز دو کتاب به نام‌های«جیزیغیندان چیخما بالا» و «جولو- جولویه قالمادی» منتشر شده که بلافاصله در نخستین ماه‌های بعد از چاپ ، به فروش رسید ونایاب شد.

در حال حاضر نیز ، ده‌ها داستان کوتاه طنزآمیز و بیشتر از دو هزار قطعه از اشعار طنز سیاسی- اجتماعی در انتظار چاپ و انتشار قرار دارند.

گفتنی است آخرین کتاب استاد آرش آزاد به نام " اوخو آت یایین گیزلت!" در سال 1390 منتشر شد.

وی با بسیاری از شاعران ، نویسندگان و مترجمان مطرح عصر خود نیز ارتباط کاری و دوستانه داشت که از آن جمله می‌توان به مرحوم استاد یحیی شیدا ، مرحوم کیومرث صابری ، مرحوم عمران صلاحی ، ابراهیم افشار و دیگران اشاره کرد.

درجشنواره‌ آذربایجان‌شرقی در سال 1377 و یک بار در جشنواره‌ی استان زنجان 1384، توانسته است کسب مقام اول رشته‌ی «طنز» در میان طنزپردازان استان‌های زنجان، اردبیل، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی طی سال‌های 77 و 84 و کسب چندین رتبه برتر مسابقات سراسری طنز، شعر، مقاله و جدول، از مهم‌ترین افتخارات این نویسنده پرکار و بی‌ادعا به شمار می‌رود.

همچنین در تیرماه سال 1389 و در جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های شمالغرب کشور ، استاد حمید آرش آزاد ضمن کسب مقام نخست رشته سرمقاله این جشنواره ، به پاس سال ها خدمت در عرصه روزنامه نگاری ، به عنوان پیشکسوت مورد تجلیل مسوولان برگزاری این جشنواره قرار گرفت.

این استاد فقید سرانجام و پس از قریب به 35 سال فعالیت فرهنگی و هنری در بیست و سوم مردادماه سال 89 در اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.


نوشته شده در   چهارشنبه 7 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode