ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 24 تير 1388     |     کد : 3839

كروم؛ پنجره‌اي به دنياي وب

شركت گوگل به تازگي اعلام كرده است كه از نيمه سال 2010 به بعد، سيستم عامل جديد خود را به بازار عرضه خواهد كرد...

شركت گوگل به تازگي اعلام كرده است كه از نيمه سال 2010 به بعد، سيستم عامل جديد خود را به بازار عرضه خواهد كرد.

اين خبر با اينكه دور از ذهن نيست اما بالقوه مي‌تواند خطر بزرگي براي شركت‌هايي مانند مايكروسافت باشد كه سابقه طولاني در زمينه ساخت سيستم‌هاي عامل دارند. اين سيستم عامل، كروم نام دارد و در واقع نسخه به روز شده‌اي از مرورگر اختصاصي گوگل،‌ كروم است.

مرورگري كه سيستم عامل شد

گوگل خود در باره سيستم عامل جديدش اين‌گونه مي‌گويد: ما متوجه شديم كه دنياي وب از صفحات متني ساده به صفحات غني و تعاملي پيچيده‌اي تبديل شده است كه بايد مرورگرهاي متناسبي براي آنها طراحي كرد. چيزي كه ما واقعا نياز داشتيم،‌ تنها يك مرورگر نبود بلكه يك بستر مدرن براي صفحات و كاركردهاي وب بود و اين چيزي است كه ما براي ساخت آن اقدام كرده‌ايم.

گوگل مثل هميشه مسئله را خيلي راحت گرفته و تنها اعلام كرده كه مرورگر خود را ارتقا داده است: كروم يك سيستم عامل سبك و اوپن سورس است و در مرحله نخست تنها براي نوت‌بوك‌ها طراحي خواهد شد. اين محصول از نيمه دوم سال 2010 در اختيار مصرف‌كنندگان قرار خواهد گرفت.

اگر ما هم دنياي وب را مانند گوگل اينقدر ساده و دوست‌داشتني و سودآور در نظر بگيريم، اين خبر نبايد چندان غافلگيرمان كند. ديگر در دنياي پيچيده وب هيچ‌چيزي اصلا جديد و بي‌سابقه به حساب نمي‌آيد: سيستم اي‌ميل دسك‌تاپ را مي‌توان به‌صورت آنلاين با جي‌ميل جايگزين كرد.

سيستم‌هاي تاريخ و زمان‌بندي را مي‌توان به‌صورت آنلاين در گوگل كلندر در اختيار داشت. وقتي كه يوتيوب به‌صورت آنلاين در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد به دنبال نرم‌افزارهاي ويدئويي در سي‌دي‌فروشي‌ها گشتن خنده‌دار به‌نظرمي‌رسد و خب مسلما با همين منطق داشتن يك سيستم عامل براي وب‌گردي هم چندان جديد و عجيب نخواهد بود.

جمع اضداد در گوگل

اين دومين سيستم عامل گوگل است. اين شركت سال گذشته سيستم عامل موبايل خود با نام آندرويد را به بازار عرضه كرد كه ابتدا تنها براي سرويس‌دهنده T-Mobile آمريكا طراحي شده بود. اين نرم‌افزار كم‌كم راه خود را به ديگر دستگاه‌هاي الكترونيك باز كرد و شركت‌هاي زيادي هم روي آن سرمايه‌گذاري كردند.

اين سيستم عامل حتي در تلويزيون‌ها هم به كار گرفته شده بود تا اينكه خبر توليد سيستم عامل كروم منتشر شد. از همان روز همه كارشناسان گفتند، سيستم عامل جديد گوگل بيش از آنكه خطري براي مايكروسافت به عنوان بزرگ‌ترين توليد كننده سيستم‌هاي عامل باشد، عرصه را بر آندرويد تنگ خواهد كرد.

از آنجا كه نوت‌بوك‌ها و موبايل‌ها و به‌خصوص تلفن‌هاي هوشمند روز به روز از لحاظ ساختار به هم شبيه‌تر مي‌شوند و كارهاي مشترك بيشتري را انجام مي‌دهند، مسلما در آينده سيستم‌هاي عامل رايانه‌اي در هر دوي اين دستگاه‌ها قابل اجرا خواهد بود و اينجا جايي است كه آندرويد متضرر خواهد شد؛

كروم با توجه به ساختارش كه مخصوص فضاي وب طراحي شده بدون شك رقيب سرسختي براي آندرويد خواهد بود و اين نقطه تاريك استراتژي‌هاي گوگل است؛ همپوشاني نرم‌افزارهاي گوگل كه به فاصله كمي به بازار عرضه شده باشند پيش‌تر هرگز ديده نشده بود و اين نخستين مورد از اين همپوشاني است كه به‌نظر مي‌رسد گوگل را متضرر خواهد كرد.

در اين باره مايكروسافت منسجم‌تر عمل كرده است؛ اين شركت با زمان‌بندي‌هاي مشخصي محصولات جديد خود را عرضه مي‌كند؛ به طوري كه با عرضه محصول جديد محصول قديمي‌تر به يكباره بازار خود را از دست نمي‌دهد.

خود گوگل در اين باره در بلاگ رسمي‌اش مي‌گويد كه همپوشاني اين دو سيستم عامل اجتناب‌ناپذير است و گوگل انتخاب ميان اين دو سيستم عامل را برعهده كاربران خواهد گذاشت؛ انتخابي كه در نهايت به نفع گوگل هم خواهد بود.

همه چيز درباره كروم

چون كروم هنوز به دست مصرف كنندگان نرسيده است، فعلا تنها منبعي كه مي‌تواند درباره آن سخن بگويد خود گوگل است. اما از آنجا كه گفته‌هاي گوگل در باره محصولاتش پيش از عرضه آنان هميشه منصفانه و صادقانه بوده است اين بار هم مي‌توان به گفته‌هاي گوگل درباره كروم اطمينان كرد.

علاوه بر آن گوگل گفته است كه سيستم عامل جديدش اوپن سورس خواهد بود يعني كدهاي منبعش در اختيار مصرف‌كنندگان قرار خواهد گرفت و به همين خاطر مشخصات مورد نظر سيستم عاملش را از هم اكنون در اختيار مصرف‌كنندگان قرار داده است و از كارشناسان درخواست كرده كه اين مشخصات را نقد كنند و پيشنهادهاي بهتري ارائه كنند.

اين نرم‌افزار طبق گفته گوگل براي افرادي طراحي شده است كه در فضاي وب زندگي مي‌كنند؛ افرادي كه در وب خريد مي‌كنند، به دنبال اخبار مي‌گردند، اي‌ميل‌هايشان را چك مي‌كنند يا تنها مي‌خواهند با دوستان مجازي خود در ارتباط باشند.

اين البته بزرگ‌ترين تفاوت كروم با ديگر سيستم‌هاي عامل معروف دنيا مثل ويندوز است. پيش‌تر نرم‌افزارها براي محيطي طراحي مي‌شدند كه ارتباط با دنياي وب در آنها اصل نبوده است. همين‌كه سيستم عامل جديد گوگل نسخه به روز شده يك مرورگر اينترنتي است نشان مي‌دهد كه در طراحي آن، فضاي وب از اهميت زيادي برخوردار است.

جنبه‌هاي مهمي كه گوگل گفته است در طراحي كروم به آنها توجه خواهد كرد؛ سادگي، سرعت و امنيت است. گوگل مدعي است كه اين سيستم عامل به محض اجرا شدن با سرعت بسيار بالايي كاربران را به دنياي وب راهنمايي خواهد كرد.

در مورد امنيت هم گوگل مدعي شده است، كاربران گرفتار ويروس‌ها نخواهند شد و هر بار كه سيستم عامل را اجرا مي‌كنند نيازي نخواهند داشت كه به دنبال نرم‌افزار‌هاي ضدويروس جديد و به‌روزرساني آنها باشند.

در پايان، اين شركت مدعي شده كه از سيستم عامل كروم در همه دستگاه‌ها مي‌توان استفاده كرد؛ از نوت‌بوك‌ها و نت‌بوك‌ها گرفته تا رايانه‌هاي كلاسيك خانگي.اما به هر حال اينكه گوگل چگونه محصولش را معرفي كرده مهم نيست؛

بايد تا نيمه دوم سال 2010 صبر كنيم و ببينيم نخستين كاربران اين محصول چگونه از آن تعريف خواهند كرد؛ چيزي كه البته با توجه به سوابق گوگل چندان هم با گفته‌هاي گوگل درباره كروم متفاوت نخواهد بود.

 

   

 جواد نصرتي

همشهري آنلاين

 

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 24 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode