ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 تير 1388     |     کد : 3774

دوشنبه 22 تير 20 رجب 13 ژوئيه

سيف الدّوله صَدَقة‌ بن بَهاءُ الدّوله ازاميران شيعي در سال500هجري قمري به قتل رسيد. سيفُ‌الدّوله به فخرُ الدّين ملقّب بود و ازاميران شيعه و اماميه محسوب مي شد...

قتل سيف الدّوله صَدَقة‌ بن بَهاءُ الدّوله ازاميران شيعي در سال500هجري قمري

سيف الدّوله صَدَقة‌ بن بَهاءُ الدّوله ازاميران شيعي در سال500هجري قمري به قتل رسيد. سيفُ‌الدّوله به فخرُ الدّين ملقّب بود و ازاميران شيعه و اماميه محسوب مي شد. از سيفُ‌ الدّوله با نام مَلِكُ‌ القُرب نيزياد كرده اند. سيفُ الدّوله با اَرسلان سلجوقي دشمني داشت و اين عدوات به جنگ ميان آن دو انجاميد. جنگ در نزديكي نُعمانيّه روي داد و سيفُ‌ الدّوله با وجود رشادتهاي بسيار درميانه نبرد به قتل رسيد. گفتني است كه شهر جلّه از بِناهاي اين امير شيعه است كه درسال 495هجري قمري آن را بنا نهاده است.

 

تقسیم ایران به سه منطقه بر اساس قرداد 1907 در سال1325هجري قمري

براساس قراردادي استعماري در سال1325هجري قمري موسوم به قرارداد1907ايران به سه منطقه تقسيم شد. روسيه و انگلستان قرارداد 1907ميلادي را امضا كردند. براساس اين قرارداد جنوب ايران ازآن انگليسي ها شد و شمال كشور تحت سلطه روسها قرارگرفت همچنين مركز ايران منطقه بي طرف در نظر گرفته شد. انتشارخبر انعقاد قرارداد 1907درميان مردم مخالفت آنان را درپي داشت و مردم آشكارا به اين قرارداد اعتراض كردند. اما اختلافات داخلي و اقدامات محمد عليشاه دراين زمان مانع آن شد كه درمقابل قرارداد 1907مقاومت جدي صورت گيرد. دولتهاي روس و انگليس قصد داشتند با اجراي قرارداد 1907لطمه جبران ناپذيري به تماميت ارضي و استقلال كشور ايران وارد آورد، به همين علت دولت و مجلس ايران هرگز اين قرارداد را برسميّت نشناختند. اگر جنگ جهاني اول و بدنبال آن انقلاب اكتبرروسيه روي نداده بود، استقلال سياسي و اقتصادي ايران كاملاً ازبين مي رفت.

 

آغاز جنگ خياباني ميان مشروطه خواهان و قواي قزاق در سال 1288 هجري شمسي

جنگ خياباني ميان مشروطه خواهان و قواي قزاق به فرماندهي لياخوف در سال 1288 هجري شمسي در تهران آغاز شد. اين جنگ به مدت سه روز بطول انجاميد و سر انجام با پيروزي مشروطه خواهان و جاهدان پايان يافت؛ لياخوف از ادامه جنگ دست كشيد. پس ازان محمد علي شاه به همراه درباريان طرفدار استبداد در پناه پانصد تن قزاق به سفارت روس درزرگنده شميران پناهنده شد. لياخوف فرمانده دولتي قواي قزاق نيز به اتفاق امير مجاهد تقاضاي تأمين جايي كرد تا از ايران خارج شود. اندكي بعد محمد عليشاه از سلطنت خلع و به روسيه پناهنده شد.

 

 

 

 

 


نوشته شده در   دوشنبه 22 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode