ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 تير 1388     |     کد : 3761

شاعری مسیحی که برای علی (ع) و امام حسین (ع) شعر سرود

طی مراسمی از «جرج شکور» شاعر و ادیب مسیحی لبنان که دو دیوان شعر درباره امیرالمؤمنین علی و امام حسین ـ علیهما السلام ـ دارد تکریم شد...

طی مراسمی از «جرج شکور» شاعر و ادیب مسیحی لبنان که دو دیوان شعر درباره امیرالمؤمنین علی و امام حسین ـ علیهما السلام ـ دارد تکریم شد.

 رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در ادامه برنامه‏های قبلی و در راستای تکریم و گرامیداشت فرهیختگان عرب، این‏بار  شاعر برجسته و ادیب چیره‏دست مسیحی لبنان «آقای جرج شکور» را مورد تکریم قرار داد.

جورج شکور دو دیوان شعر به نام‌های «ملحمه الامام حسین(ع)» و «ملحمة الامام علی(ع)» سروده است که به ترتیب در سال‏های 2002 و 2007 منتشر شده‏اند.

 جالب توجه این‏که وی دیوان شعرش در مورد امیر المؤمنین(ع) را به پاس قدردانی از رشادتهای مجاهدین مقاومت اسلامی در برابر مزدوران صهیونیست در جنگ 33 روزه، در تابستان 2006 به رشته نظم در آورد.

در این مراسم تکریم که در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد جمع کثیری از شخصیت‏های رسمی، فرهنگی، دینی و اهل قلم لبنان حضور داشتند.

آقایان «عباس‏هاشم» نماینده پارلمان لبنان به نمایندگی از "ژنرال میشل عون" رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان، «ایلی فرزلی» معاون سابق رییس مجلس لبنان، «بشاره مرهج»  وزیر سابق، «مصطفی دیرانی» و «حجت‏الاسلام محمد عمرو» از حزب‌الله، «بسام حمدانی» از جمله حاین حضار بودند که با توجه به حماسی بودن سخنان سخنرانان، بطور مکرر جلسه را به شوق آوردند.

در ابتدای این جلسه «حجت‏الاسلام والمسلمین  رئیس‏زاده» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، طی سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به حاضرین،‌به جورج شکور و شعر او پرداخت و ویژگی‏های شعر او را به اختصار توصیف نمود.

وی در بخشی از سخنانش اظهار داشت: «این شاعر ، قصائدش را از آنچه که سید کلام و عمل حضرت علی(ع) ترسیم کرده است الهام گرفته و سخنان جاوید سید الشهداء(ع) و معانی والای آن را به نظم در آورده است و بدین ترتیب با کلام زیبای خود ارتباط الهی میان حضرت مسیح(ع) و امام حسین(ع) را ترسیم نموده است. قصائد حسینی شاعر جورج شکور راه ارتباط میان اسلام و مسیحیت را روشن کرده است».

سپس «آقای دکتر علی زیتون» استاد دانشگاه و رییس مؤسسه علوم اجتماعی دانشگاه لبنان (شعبه بقاع) به سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنانش به مقایسه ویژگی‏های شعر شکور با سایر شاعران هم‏عصرش پرداخت و گفت: شکور اندیشه پیروزی خون بر شمشیر را در شعرش به نظم کشید و جنگ موجود میان حق و باطل را مقابل چشمان ما قرار داد.

سخنران بعدی «سرهنگ دکتر محمد یاسر الأیوبی» ادیب و شاعر برجسته لبنانی بود. وی به بیان خاطراتی از جورج شکور پرداخت و با قرائت قصائدی که خود در توصیف و تکریم شکور سروده بود بارها حاضرین را به شور و شوق در آورد و مکررا مورد تشویق قرار گرفت.

سپس «آقای دکتر ویکتور الکک» ‌ادیب و شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی و رئیس مرکز زبان فارسی دانشگاه لبنان سخنرانی کرد. وی سخنانش را  با بیان سابقه آشنایی و همکاری با جورج شکور در مدارس مختلف لبنان  آغاز نمود و اظهار داشت: هرچه قریحه‌ او سروده، خیر و درستی را هدف گرفته است و زیباترین آثارش در دو دیوان جاویدش "ملحمة الامام حسین(ع)" و "ملحمة الامام علی(ع)" تجلِّی یافته است.

خود «جورج شکور» سخنران پایانی مراسم بود. وی در آغاز با تعبیری ادبی از رایزنی فرهنگی ایران به خاطر برگزاری این مراسم قدردانی نمود و خاطرنشان کرد: این گونه اقدامات از رایزنی فرهنگی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران تعجب‏آور  نیست زیرا جمهوری اسلامی، یک جمهوری اصیل با پشتوانه تمدنی و در برگیرنده ارزش‏های اندیشه و فکر و پشتیبان قضایای حق و آزادگی و رفع ستم از ملت‏های ستمدیده و تحت اشغال ـ همچون لبنان و فلسطین ـ است. جمهوری اسلامی ایران که بسیاری از آن می‌ترسند و می‌خواهند ما را از آن بترسانند، در برابر خدماتی که به لبنان کرده، هیچ درخواستی نداشته است. ما از ایران نمی‏ترسیم و در برابر کسانی که ما را از "ولایت فقیه" می‌ترسانند می‌گوییم جمهوری اسلامی ایران در پی مسلمان کردن هیچ غیر مسلمانی در لبنان نبوده است. جمهوری اسلامی ایران همچون خورشیدی است که عطا می‌کند و چیزی نمی‌گیرد چون طبیعتش بخشش است. ایران همچون گُلی است که اگر عطر افشانی نکند، پژمرده می‌شود؛ بنابراین کمترین کاری که می‌توانیم بکنیم تشکر صادقانه از جمهوری اسلامی ایران است».

شکور با اشاره به تلاش ایران در کمک به مردم فلسطین بویژه اهالی غزه، قصائدی را که در رابطه با پایداری عزت‌بخش غزه سروده بود قرائت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه علم و دانش، آموزش و تربیت در جمهوری اسلامی ایران بویژه جایگاه زن در مؤسسات آموزشی و همچنین کثرت دانشگاهها و جنبش احیا و پیشرفت فرهنگ و هنر اشاره کرد و از سخنرانان جلسه قدردانی نمود.وی در بخش پایانی ابیاتی از قصیده ملحمه امام حسین(ع) را قرائت کرد.

در پایان مراسم، رایزن فرهنگی ایران به همراه شخصیت‌های حاضر در جلسه، با اهداء هدایا و لوح تقدیر، جورج شکور را مورد تکریم قرار دادند.

گفتنی است از ویژگی‏های چشمگیر لبنان پدیده نویسندگان و شعرای مسیحی است که به تألیف و تنظیم دیوان‏های شعر در مدح اهل بیت (ع) ـ بویژه امیر مؤمنان علی بن ابی‏طالب (ع) و سیدالشهدا حسین بن علی (ع) ـ اهتمام دارند. برخی از این افراد مانند «جرج جرداق» شهرت جهانی یافته‏اند و بعضی دیگر در دایره لبنان باقی مانده‏اند.

 

منبع: ابنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 21 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode