جام جم آنلاين: وقتي چيزي سر راه ماشينها سبز شود همه ترمز ميگيرند، مخصوصا كه با اين اوضاع و احوال ترافيكي و ازدحام بيش از حد معابر شهري، رانندگي به شتاب گرفتنهاي مكرر توام با ترمز زدنهاي پياپي خلاصه شده است.
اين اتفاق هميشگي و شايع رانندگي با تلف كردن مقدار زيادي انرژي همراه است. انرژي جنبشي كه در اثر ترمز گرفتن مستهلك ميشود را ميتوان توسط يك ژنراتور برق مجدد به منظور استفاده در خودروي الكتريكي يا توان تركيبي در اختيار گرفت و توان مورد نياز آنها را تامين كرد.
در رويكردي ديگر گروهي از محققان سوئدي دنبال آن هستند كه انرژي جنبشي فرآيند ترمز گرفتن بتواند به صورت فرمي از هواي فشرده در اختيار گرفته شده و دوباره به مصرف توليد توان در خودرو برسد.
بديهي است اين نوع موتور در مقايسه با موتورهاي توان تركيبي برق و باتري ميتواند هزينه توليد ارزانتري داشته و كارآمدي انرژي بيشتري را به نمايش بگذارد.
طرز كار موتور بادي در يك خودروي به اصطلاح توان تركيبي هوايي از اين قرار است كه در خلال ترمز گرفتن هواي فشرده در انبار كوچكي جمعآوري ميشود و سپس در خلال وضعيتهايي مثل شتاب يا خلاص كار كردن، توان لازم را براي ماشين تامين ميكند.
با توجه به اين نكته مهم كه خودروهاي توان تركيبي هوايي براي شارژ شدن بايد به راه افتاده و سپس متوقف شوند، گزينه مطلوبي براي موقعيتهاي رانندگي در جادههاي پر ترافيك محسوب ميشوند كه مثال بارزش همين سبك ايست ـ حركت يا اصطلاحا شل كن ـ سفت كن حركت رانندگي شهري است.
در همين خصوص، محاسبات نشان دادهاند يك خودروي توان تركيبي از نوع هواي فشرده ميتواند مصرف سوخت اتوبوسهاي شهري را تا 60 درصد كاهش دهد كه در نوع خود و براي شرايط هواي گرم اميدواركننده است.
هرچند سوئديها تنها روي يك موتور تكسيلندري آزمايش كردهاند، ولي آنها از همان ابتداي تحقيقاتشان پيگير قراردادها و درخواستهايي براي كار در زمينه موتورهاي چندسيلندري هستند.
در حالي كه چند دهه از عمر طرح و نقشههايي در مورد موتورهاي بادي ميگذرد، اما تيم محققان دانشگاه لاند سوئد ادعا ميكنند نخستين كساني هستند كه خودروي هواي فشرده را عملا با يك موتور بادي آزمايش كردهاند.
منبع: Discovery