ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 خرداد 1391     |     کد : 37407

كارآگاه دهكده

ميدسامر ظاهرا دهكده‌اي آرام است و كسي تصور نمي‌كند اين دهكده آرام بستر حوادث و اتفاقات جنايي باشد.

جام جم آنلاين: ميدسامر ظاهرا دهكده‌اي آرام است و كسي تصور نمي‌كند اين دهكده آرام بستر حوادث و اتفاقات جنايي باشد. تناقض آرامش ظاهري‌‌اش اين دهكده سرسبز با جنايت و قتل‌هايي كه كارآگاه بارنابي را مشغول خود كرده سريالي جذاب و پربيننده به نام «راز‌هاي ميدسامر» را به وجود آورده كه هم‌اكنون از شبكه 2 سيما پخش مي‌شود.
جنايت در شهري تخيلي

جنايات ميدسامر يا رازهاي ميدسامر يك سريال پليسي كارآگاهي انگليسي است كه از سال 1997 تاكنون از شبكه ITV پخش مي‌شود. اين مجموعه براساس كتاب‌هايي نوشته كارولين گراهام ساخته شده و اقتباس داستان‌ها را آنتوني هورويتز براي تلويزيون انجام داده است. شخصيت اصلي سريال كارآگاه تام بارنابي است كه مي‌كوشد در روستايي تخيلي در انگلستان به نام ميدسامر به پرونده‌هاي قتل و جنايت رسيدگي كند. او پيش از اين براي MI6 كار مي‌كرد و براي حل پرونده‌ها روش‌هاي خاص خود را دارد. او همراه با همسر و دخترش زندگي مي‌كند و در بسياري موارد آنها نيز با او براي حل پرونده‌ها همراه مي‌شوند. اين مجموعه شباهت بسياري به مجموعه‌هايي چون جنگ فويل، بازرس مورس و بازرس فراست دارد كه نشان مي‌دهد چنين فضايي هم مخاطبان زيادي دارد و هم سازندگان مجموعه‌هاي تلويزيوني در انگلستان علاقه ويژه‌اي به اين شيوه سريال‌سازي دارند.

كار فيلمبرداري سريال راز‌هاي ميدسامر از پاييز 1996 آغاز شد و نخستين قسمت آن در مارس 1997 روي آنتن رفت. آنتوني هورويتز و بري ويلينگيل تهيه‌كننده اين مجموعه كار اصلي اقتباس داستان‌ها را انجام دادند. محل اصلي اتفاقات اين سريال شهري تخيلي در انگلستان است و گروه فيلمبرداري براي به تصوير كشيدن اين مجموعه به كاستون در آكسفورد شاير رفتند. توليد اين سريال همچنان ادامه دارد.

تام بارنابي برخلاف بسياري از كارآگاهان پليس دستيار ثابتي در طول سريال نداشت. در قسمت‌هاي نخست كارآگاه گوين تروي كه دانيل كاسي آن را بازي مي‌كرد، نقش دستيار او را بازي مي‌كرد. بسياري از منتقدان در نخستين روز‌هاي پخش اين سريال معتقد بودند اين شخصيت جوان‌تر از آن است كه بتواند دستيار يك كارآگاه خبره باشد. جالب آن كه بازرس تروي در فيلمنامه 30 سال سن دارد و بازيگر نقش آن تنها 24 سال داشت. ويژگي جالب اين كارآگاه جوان رانندگي نه‌چندان محتاطانه او بود كه بار‌ها آنها را تا مرز تصادف مي‌برد. او روابط بسيار گرمي با بارنابي داشت. دانيل كاسي از سال 1997 تا 2003 در اين نقش بازي كرد و پس از آن سال 2008 براي بازي در يكي از قسمت‌ها به عنوان بازيگر مهمان دوباره در اين نقش ظاهر شد. كارآگاه دانيل اسكات و بنجامين جونز ديگر دستياران بارني بودند كه ايفاگر اين نقش شدند.

تاكنون 90 قسمت از اين مجموعه به همراه 2 فيلم كه در ايام تعطيلات كريسمس ساخته شدند، از تلويزيون پخش شده‌اند. اين سريال تاكنون در بسيار از كشور‌هاي دنيا به نمايش درآمده و از اين نظر در سال 2004 در جدول مجموعه‌هاي پرفروش تلويزيون انگلستان و در رديف سوم قرار گرفت.

جنجال در ميدسامر

سال 2011 مصاحبه تهيه‌كننده مجموعه راز‌هاي ميدسامر با نشريه راديو تايمز غوغايي به پا كرد. برايان ترومي‌ در مقاله‌اي كه در 11 مارس به چاپ رسيد گفت كه تنوع نژادي در توليد اين مجموعه وجود نداشت، چون سريال مثل يك دژ انگليسي بود و بايد نژاد انگليسي آن حفظ مي‌شد. اين اظهارات در نشريات خبرساز شد و تبعات آن، اين بود كه برايان ترومي‌ براي مدتي از تهيه‌كنندگي اين مجموعه كنار گذاشته شد. پس از آن جو رايت تهيه‌كنندگي سريال را به عهده گرفت و هياتي براي بررسي صحت گفته‌هاي برايان ترومي تشكيل شد. جو رايت در ژانويه 2012 در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه اين سريال بايد نماينده مخاطبانش باشد و تاكيد كرد كه در قسمت‌هاي آينده شخصيت‌هاي جديدي با سابقه‌هاي متفاوت وارد سريال خواهند شد.

وي كه از تهيه‌كنندگان باسابقه تلويزيوني است مدتي سرپرست بخش توليدات داستاني بي‌بي‌سي بود و زماني نيز مديريت بخش توليدات داستاني LWT را به عهده داشت.

ادبيات اسرار آميز

كارولين گراهام كه اين مجموعه براساس داستان‌هاي او ساخته شده است، فيلمنامه‌نويس و داستان‌نويس متولد 1931 است.

نكته: جنايات ميدسامر يا رازهاي ميدسامر يك‌سريال پليسي كارآگاهي انگليسي است كه از سال 1997 تاكنون از شبكه ITV پخش مي‌شود. اين مجموعه براساس كتاب‌هايي نوشته كارولين گراهام ساخته شده است
او به‌ دليل علاقه‌اش به ادبيات و سينما وارد دانشگاه بيرمنگام انگلستان و در رشته نويسندگي تئاتر موفق به اخذ مدرك شد. نخستين كتاب او با عنوان «رقص آتش» يك رمان عاشقانه است كه شهرت فراواني براي او به ارمغان آورد. اما كارولين گراهام را بيشتر به خاطر نوشتن مجموعه داستان‌هاي رازهاي ميدسامر مي‌شناسند كه نخستين سري آن​سال 1988 منتشر شد.

سري داستان‌هاي سربازرس بارنابي كه اين مجموعه براساس آن ساخته شده نخستين بار ​ سال 1988 به چاپ رسيد. از آن زمان تاكنون وي 6 مجموعه داستان ديگر براساس شخصيت اين كارآگاه تخيلي نوشت كه آخرين آن با نام «روح در ماشين» ​ سال 2004 چاپ شد. آثار و نوشته‌هاي جنايي كارولين گراهام برنده جوايز معتبر ادبي از جمله جوايز آنتوني و جوايز آگاتا كريستي شده‌اند.

حاشيه​هاي فراتر از متن

ـ در اوايل سال 2009 جان نتلز بازيگر اصلي مجموعه اعلام كرد ه تا پايان سال 2010 پس از ساخت سري سيزدهم با دنياي بازيگري خداحافظي خواهد كرد. پس از آن نيل داگون به عنوان برادرزاده كاراگاه بارنابي كار خود را در سريال آغاز كرد.

ـ آنتوني هورويتز متولد 1955 در انگلستان داستان‌نويس و نمايشنامه‌نويس شناخته شده انگليسي است. او در دنياي ادبيات و همچنين سينما و تلويزيون انگلستان بسيار نام آشناست. فيلمنامه بسياري از قسمت‌هاي هركول پوآرو براي شبكه ITV از كار‌هاي اوست. وي همچنين نويسنده و خالق مجموعه‌هايي چون جنگ فويل براي اين شبكه است.

ـ مجموعه راز‌هاي ميدسامر از همان ابتدا موفق بود. قسمت اول آن كه در قالب يك فيلم سينمايي پخش شد، برنده جايزه بهترين فيلم داستاني سال شد.

ـ جمعي از فيلمنامه‌نويسان معروف تلويزيون با اين مجموعه همكاري داشتند كه از آن جمله مي‌توان به داگلاس واتكينسون نويسنده فيلمنامه سريال امرديل و كريستوفر راسل نويسنده فيلمنامه بيل اشاره كرد.

ـ يان ريچاردسون بازيگر معروف انگليسي براي بازي در اين سريال انتخاب اول بود كه كمي پيش از آغاز فيلمبرداري درگذشت.

ـ‌ جان نتلز كه سال 2011 با شخصيت تام بارنابي خداحافظي كرد، در مورد بازي در اين نقش گفت: بارنابي شخصيت خاصي بود كه من نقش او را بازي كردم. او جزيره‌اي از آرامش بود كه مرگ و تباهي او را احاطه كرده بود. به نظر من او حتي بيشتر از پليس‌هاي مدرن امروزي درگير پرونده‌هاي جنايي مي‌شود. من از بازي در اين سريال بسيار خوشحالم. همكاران و بازيگران خوبي داشتم.

ـ رفتن جان نتلز ضربه بزرگي به سريال بود، اما به گفته تهيه‌كننده سريال نام اين مجموعه آنقدر قوي بود كه آنها اميدوار به موفقيت آن باشند.

ـ نام سريال را نويسنده فيلمنامه آنتوني هورويتز پيشنهاد داد.

ـ هر قسمت 2 ساعته اين سريال در 5 هفته فيلمبرداري شده و به طور متوسط 3 نفر در هر قسمت كشته مي‌شدند.

ـ موسيقي متن اين سريال توسط سازي فرانسوي به نام ترمين ساخته شده است. اين ساز را لئون ترمين فيزيكدان فرانسوي در سال 1919 اختراع كرد.

ـ‌ در ميان طرفداران پروپاقرص اين سريال مي‌توان اسامي افراد معروفي چون ديويد كامرون نخست‌وزير انگلستان و شارون استون و جاني دپ را ديد.

ـ اورلاندو بلوم بازيگر معروف سينما در يكي از قسمت‌هاي اين سريال بازي داشته است.

ـ در نخستين قسمت اين سريال شاهد مرگ اميلي سيمسون بر اثر سقوط از پله‌ها هستيم كه ابتدا خودكشي تلقي مي‌شود. جالب آن كه اميلي مورتيمر بازيگري كه اين نقش را بازي كرد چند سال بعد با شليك به سرش خودكشي كرد.

لادن بهبودي / جام جم


نوشته شده در   چهارشنبه 10 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode