ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 16 اسفند 1386     |     کد : 374

"اشتبين" چشم انتظارگردشگران

كنار رود ارس در استان آذربايجان شرقي را به حق جايي شبيه بهشت ناميده اند؛ از جلفا تا كليبر و ارسباران مناظر حيرت انگيز و شگفت آوري وجود دارد كه انسان را به وجد و شعف وامي دارد.

 كنار رود ارس در استان آذربايجان شرقي را به حق جايي شبيه بهشت ناميده اند؛ از جلفا تا كليبر و ارسباران مناظر حيرت انگيز و شگفت آوري وجود دارد كه انسان را به وجد و شعف وامي دارد.

درميان روستاهاي اطراف رود ارس با جنگل ها و كوه ها و مناطق حفاظت شده مارال ها، روستاي اشتبين ، يكي از روستاهاي شگفت كشور، شهرت خاصي دارد.

مسافران پس از گذر از جلفا، روستاي سيه رود، نوردوز (مرز ايران و ارمنستان) روستاي دوزال، كردشت از سه راهي هراس به روستاي زيباي اشتبين وارد مي شوند.

روستاي اشتبين از مجموعه سه آبادي به نام هاي هراس، سياوشان و جعفرآباد تشكيل شده و داراي سابقه تاريخي كهن است. چندين كتيبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب صفوي، يك گورستان قديمي، كتيبه هاي مرمرين مربوط به قرن هاي نهم و دهم هجري حكايت از پيشينه تاريخي گرانبهاي آن دارد.

ابوالقاسم نباتي عارف و شاعر معروف آذربايجان در اشتبين به دنيا آمده و به وصيت خود در اين مكان به خاك سپرده شده است. توليد ابريشم در اين روستا از قديم رونق دارد و عده زيادي از مردم به توليد و پرورش كرم ابريشم اشتغال دارند.

ميوه هاي باغي و محصولات جاليز اشتبين بسيار مرغوب است. انار، انجير، گردو، گلابي، آلبالو، زردآلو، انگور، سماق، زغال اخته، ازگيل، انگور و توت به فراواني از باغ ها به دست مي آيد. به علت نبودن سردخانه و عدم امكان دسترسي آسان به شهر بسياري از اين ميوه ها از بين مي رود.

خانه هاي روستاي اشتبين معماري بسيار زيبايي دارد و حياط هر خانه پشت بام خانه ديگر است. در هر گوشه كوچه هاي آن، كارگاه توليد ابريشم به چشم مي خورد و در اين ميان زنان روستا كه لواش تنوري مي پزند نان را به ميهمانان پيشكش مي كنند.

نوجوانان و كودكان روستاي اشتبين مانند بزرگان خود از كمك به ميهمانان دريغ نمي كنند و تا مسافتي زياد آنان را بدرقه مي كنند.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 16 اسفند 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode