ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 خرداد 1391     |     کد : 37378

نگاهی به سقوط تیم‌های تبریزی از لیگ فوتبال

تیم شهرداری تبریز با وجود بیشترین تغییرات در کادر مربیگری خود نتوانست از خطر سقوط فرار کند.

فرارهایی که به سقوط انجامید 
تیم شهرداری تبریز با وجود بیشترین تغییرات در کادر مربیگری خود نتوانست از خطر سقوط فرار کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تیم شهرداری تبریز نماینده دوم فوتبال تبریز بعد از دو سال حضور در لیگ برتر، غزل خداحافظی از این رقابت‌ها را خوانده و از فصل آینده باید در لیگ دسته یک بازی کند.

این تیم در نیم فصل اول با 20 امتیاز در رده سیزدهم جدول قرار داشت اما در نیم فصل دوم تنها 14 امتیاز کسب کرد و با سه پله سقوط نسبت به نیم فصل اول به لیگ دسته یک سقوط کرد.

در مطلب پیش‌رو به تاریخچه تیم‌هایی که در معرض سقوط قرار داشتند اشاره شده و بررسی می‌کنیم آیا تغییرات مربیان توانسته این تیم‌ها را از خطر سقوط نجات دهد یا نه.

ماشین‌سازی تبریز سال1352

ماشین‌سازی در نخستین دوره تخت جمشید با مربیگری بزرگ اردوبادی و اسماعیل هاشمی در رده آخر جدول قرار گرفته و سقوط کرد.

با توجه به اینکه این رقابت‌‌ها نخستین دوره لیگ باشگاهی در ایران بود هنوز برکناری مربی در کورس مسابقات متداول نشده بود.

تراکتورسازی 1354

تراکتورسازی در نیم فصل اول نتایج خوبی را کسب کرد اما در نیم فصل دوم به رده آخر جدول سقوط کرد.

بیاتی سرمربی تیم تراکتورسازی که سابقه هدایت تیم ملی ایران را داشت تا پایان رقابت‌ها در پست خود باقی ماند.

شهرداری تبریز سال 1373

شهرداری تبریز که یک شبه به لیگ دسته یک راه یافته بود در نیم فصل اول با اسماعیل هاشمی جزو تیم‌های پایین جدول بود که با آمدن سابو آدریان رومانیایی این تیم متحول شده و تا رده چهارم صعود کرد و از خطر سقوط نجات یافت.

تراکتورسازی تبریز 1373

تراکتورسازی با یوان دیمیترو نتوانست نتایج خوبی کسب کند و به لیگ پایین‌تر سقوط کرد. مسئولان وقت تراکتورسازی با وجود اینکه تیمشان جزو مدعیان سقوط بود تا پایان قرارداد دیمیترو را تحمل کردند.

شهرداری تبریز 1374

شهرداری در این سال با سابو آدریان نتایج ضعیفی گرفته و در نیم فصل این مربی رومانیایی جای خود را به هموطنش بوان پاول داد، اما این تغییر نیز نتیجه مثبتی به همراه نداشته و بیژن ذوالفقارنسب به‌عنوان سومین مربی فصل شهرداری انتخاب شد. نتایج شهرداری با این مربی نیز روند مثبت نگرفته و این تیم سقوط کرد.

جالب اینکه ذوالفقارنسب سال بعد شهرداری را مجدداً به لیگ آزادگان رسانده و در سومین سال حضورش این تیم را بهترین تیم شهرستانی ایران کرد.

ماشین‌سازی تبریز 1375

ماشین‌سازی فصل را با ناصر حجازی آغاز کرد اما حجازی در میانه مسابقات به استقلال پیوست و سابو آدریان جایگزین وی شد.

ماشین‌سازی در این سال هم با حجازی و هم با آدریان جزو تیم‌های ته جدولی بوده و در نهایت به لیگ پایین‌تر سقوط کرد.

تراکتورسازی تبریز 1376

تراکتورسازی با تیبیلیف مربی روسی گام به رقابت‌ها گذاشت اما در اواسط مسابقات مسئولان تیم متوجه شدند که تراکتورسازی با این مربی سقوط خواهد کرد.

تیبیلیف برکنار شده و ستار نوبری کمک وی در راس قرار گرفت؛ ستار موفق شد تراکتور را در لیگ حفظ کند.

تراکتورسازی تبریز سال 1377

فیروز کریمی با سابقه قهرمان کردن پاس در آسیا به مربیگری تراکتورسازی انتخاب شد. وی تیم تراکتورسازی را بر پایه یک تیم غیر بومی بنا نهاد اما نتایج به قدری ضعیف بود که در نیمه راه استعفا داد.

کاظم امانی مدیر باشگاه تراکتورسازی باز دست به دامان ستار نوبری شد. نوبری برای بار دوم تراکتورسازی را از خطر سقوط نجات داد.

تراکتورسازی تبریز سال 1379

حضور ضیایی برای دومین سال پیاپی با نتایج ضعیف همراه بود. این مربی با اینکه در سال اول حضورش تراکتورسازی را ششم کرده بود اما نتایج ضعیف سبب برکناری زود هنگام وی شد.

وطن‌خواه مربی سابق پرسپولیس و تیم ملی جایگزین وی شد اما تراکتورسازی با شتاب بیشتر به سقوط خود از لیگ ادامه داد.

تراکتورسازی سال 1380

افزایش تیم‌ها در نخستین دوره لیگ برتر سبب شد به تراکتورسازی یک فرصت دیگر داده شود. سرخوش در مدیریت جایگزین امانی شد و محمود یاوری مربیگری تیم به جای وطن‌خواه انتخاب شد.

این تغییرات نیز در نتایج تراکتور تاثیر بخش نبوده و این تیم در 13 بازی اول خود با تنها یک گل زده در انتهای جدول قرار گرفت.

شیخ لاری جایگزین وی شد و این مربی تنها دو برد حیثیتی برای تراکتور به ارمغان آورده و مانع از سقوط این تیم نشد.

شهرداری تبریز فصل 90-1389

شهرداری تبریز که با میثاقیان بدون باخت و با اقتدار به لیگ برتر صعود کرده بود در این فصل نتایج بسیار ضعیفی را کسب کرده، میثاقیان استعفا داده و درخشان جایگزین وی شد.

این مربی به‌صورت آهسته تیم شهرداری تبریز را از خطر سقوط نجات داد اما مذاکرات این مربی با مسئولان باشگاه شهرداری تبریز برای فصل بعدی به بن‌بست خورد.

شهرداری تبریز فصل 91-1390

شهرداری تبریز با بسیج در نیم فصل با 20 امتیاز در حاشیه امنیت قرار داشت اما وی برکنار شده و مدیر روستا جایگزین وی شد.

مدیر روستا با نتایج ضعیف خود تیم را به رده هفدهم رساند. عزیزی جایگزین وی شد اما چند هفته نباختن برای فرار از سقوط برای شهرداری کافی نبوده و این تیم به لیگ دسته یک سقوط کرد.

مهم‌ترین عامل سقوط تیم‌های تبریزی مربیان موفق فصل قبل بودند

با بررسی این آمار به این نتیجه می‌رسیم که اگر تیمی در اول فصل بد بسته می‌شود و نتایج را ضعیف آغاز می‌کند کمتر توانسته از خطر سقوط رهایی یابد.( به‌طور مثال تراکتورسازی سال 79 و 80)

تغییرات مربیان خارج از باشگاه نیز کمتر جواب داده و در دو مورد کمک مربیان توانسته‌اند تیم را نجات دهند.(ستار نوبری دو بار مانع سقوط تراکتورسازی شد)

مهم‌ترین عامل سقوط تیم‌های تبریزی اعتماد بیش از حد به مربی که نتایج خوبی گرفته بوده است و در نتیجه تیم بد بسته شده و در مسیر سقوط قرار می‌گیرد و در نهایت حتی برکناری مربی نیز نجات‌بخش نبوده است.

سابو آدریان در سال 73 شهرداری را از سقوط نجات داد، اما یک سال بعد این تیم با همین مربی سقوط کرد. حجازی با ماشین‌سازی مقام هفتم سال 74 را کسب کرد اما این مربی خود عامل سقوط ماشین‌سازی در سال بعدی شد.

ضیایی با تراکتورسازی در سال 77 نتایج خوبی گرفت ولی در سال بعد نتایج ضعیف وی حتی این مربی را به نیم فصل هم نرساند و بالاخره شهرداری با میثاقیان و اقتدار کامل به لیگ برتر صعود کرد لیکن اگر نتایج جانشین وی حمید درخشان نبود، سقوط شهرداری تبریز سال گذشته صورت گرفته و این تیم دومین سال حضورش را در لیگ برتر تجربه نمی‌کرد.

به نظر می‌رسد اختیارات بی حد و حصر به مربیان موفق یکی از عوامل مهم در سقوط تیم به لیگ پایین‌تر است.

شاید داشتن یک هیئت مدیره قوی در هر باشگاه که نظارت کامل به عملکرد یک مربی داشته و در صورت لزوم حتی وی را ملزم به پاسخگویی نسبت به عملکردش کند، بتواند در کاهش ناکامی تیم میسر باشد.

...................................

گزارش از فرهاد فرهادپور


نوشته شده در   سه شنبه 9 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode