ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 خرداد 1391     |     کد : 37124

جمعه 5خرداد3رجب25مي

قزوین پایتخت و هرات ولیعهدنشین ایران شدند...

قزوین پایتخت و هرات ولیعهدنشین ایران شدند
26 ماه می 1557 شاه طهماسب یکم تصميم گرفت که شهر قزوین پایتخت ایران شود. شاه طهماسب که 54 سال سلطنت کرد اعلام کرده بود که پایتخت کشور پهناور ایران باید به یک فاصله از مرزهای غربی و شرقی باشد تا اخبار سریعا واصل شود. تا آن زمان، شهر تبریز پایتخت ایران بود. شاه طهماسب همچنین تصمیم گرفت که شهر بزرگ هرات، نظر به قدمت و اهمیت، ولیعهدنشین ایران باشد که چنین شد. هرات از آغاز تامین وحدت ایران به دست کوروش بزرگ، ساتراپ نشین ایالت آریا بود و در کتیبه ها و نیز اوستا (مجموعه آموزشهای زرتشت) به صورت «هرایه و» ذکر شده است. این نام از «هری رود = رود زرین = رود زرد» که از کنار این شهر می گذرد گرفته شده است. در طول تاریخ، هرات ـ کانون ادبیات پارسی ـ بارها پایتخت ایران بود.
پایتخت بودن قزوین بیش از 40 سال طول نکشید و شاه عباس یکم پایتخت را به اصفهان منتقل ساخت تا مرکز کشور باشد. قزوین در طول پایتخت بودنش پذیرای دو پناهنده معروف شد؛ همایونشاه امپراتور هندوستان و بایزید پسر سلطان سلیمان امپراتور عثمانی. شاه طهماسب به بهای صلح با عثمانی، بایزید را مسترد داشت و با این عمل خود، خصلت مهمان نوازی ایرانیان را زیر پانهاد و «تاریخ» خودرا نیز خراب کرد.
 
نخستين هلي كوپتر در معرض تماشا


از 24 ماه مه 1940 به مدت سه روز نخستين هلي كوپتر ساخت هواپيماساز روس تبار «ايگور سيكورسكي» روس تبار به معرض تماشا گذارده شد و از آن پس توليد انبوه آن آغاز شد.
يك روز پيش از اين (23 مه) اعلام شده بود كه سيكورسكي در آمريكا يك هلي كوپتر كامل ساخته است. سيكورسكي كه در سال 1889 در امپراتوري روسيه به دنيا آمده و در سن پترزبورگ تحصيل كرده بود در وطن خود هواپيماي چهار موتوره ساخته بود كه درجريان جنگ جهاني اول به صورت بمب افكن از آن استفاده شد.
سيكورسكي كه در سال 1919 به آمريكا مهاجرت كرده بود در سال 1972 درگذشت.
واژه «هلي كوپتر»، همان زمان از تركيب دو واژه يوناني هليكس (مارپيچ ـ حلزوني) و پترون (بال) ساخته شد.


نوشته شده در   جمعه 5 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode