ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 ارديبهشت 1391     |     کد : 36902

كودكان را با آنتي‌بيوتيك آسيب‌پذير نكنيد

اين روزها همه از زياد شدن بيماري‌ها و مرگ و مير ناشي از آنها صحبت مي‌كنند.

جام جم آنلاين: اين روزها همه از زياد شدن بيماري‌ها و مرگ و مير ناشي از آنها صحبت مي‌كنند. بسياري با تعجب مي‌گويند در گذشته كه سيستم‌هاي بهداشتي و درماني توسعه نيافته بود، آدم‌ها بسيار سالم‌تر بودند، اما حالا با وجود پيشرفت‌هاي چشمگير پزشكي و شيوه‌هاي تشخيصي و درماني، اكثر ما بسرعت بيمار مي‌شويم.فراموش نكنيد كه تقويت سيستم ايمني بدن در هر نسل از كودكي و حتي جنيني آغاز مي‌شود.
بي‌شك عوامل بسياري در ازدياد آمار بيماران و به نوعي تضعيف سيستم ايمني مردم در جامعه كنوني ما نقش دارد.

بخشي از اين عوامل محيط زيستي است، بخشي ديگر ژنتيكي و دسته بزرگي از آنها به شيوه زندگي ما يعني نوع تغذيه و ميزان تحركمان بر‌مي‌گردد.

نكته بسيار مهمي كه معمولا ناديده گرفته مي‌شود، تضعيف سيستم بدن بسياري از ما در مواجهه با عوامل ميكروبي و عفوني، با مصرف نابجاي داروهايي است كه به نوعي مقاومت دارويي در بدن ايجاد مي‌كند.

پيامد مصرف بي‌رويه و غير‌اصولي برخي داروها كه آنتي‌بيوتيك‌ها در راس آنها قرار دارد، مي‌تواند به فاجعه‌اي براي بيمار بدل شود.

اين فاجعه زماني رخ مي‌دهد كه باكتري توليد‌كننده عفونت وارد بدن شود، در حالي كه داروهاي آنتي‌بيوتيكي موثر بر آن، تاثيرشان را از دست داده باشد؛ باكتري‌هايي كه طي چندين نسل بدون آن كه نياز باشددرمعرض آنتي‌بيوتيك قرار گرفته‌اند و با اين دارو سازگاري حاصل كرده و خودشان را تغيير داده‌اند.

بي‌جهت نيست كه متخصصان بيماري‌هاي عفوني تاكيد مي‌كنند كه مصرف بي‌رويه آنتي‌بيوتيك‌ها، هزينه و طول دوره درمان براي بيماري را كه دچار عفونت مي‌شود تا چند برابر افزايش مي‌دهد.

فراموش نكنيد كه تقويت سيستم ايمني بدن در هر نسل از كودكي و حتي جنيني آغاز مي‌شود.

بر اين اساس امروزه متخصصان بيماري‌هاي عفوني اطفال بر اين باورند كه بسياري از نشانه‌هاي سرماخوردگي يا گلو درد در كودكان نياز به درمان آنتي‌بيوتيكي ندارد، بلكه با گذشت يك دوره درماني، رعايت اصول تغذيه‌اي و استراحت كافي برطرف مي‌شود.

رعايت اين مساله در كودكان زير هفت سال كه به مهدكودك مي‌روند و ممكن است با عوامل ميكروبي بيشتري مواجه باشند، بسيار اهميت دارد.

بروز مقاومت دارويي با مصرف بي‌رويه آنتي‌بيوتيك در چنين كودكاني منجر به طولاني شدن دوره درمان و وخيم شدن بيماري آنها مي‌شود.

البته تشخيص ضرورت يا عدم ضرورت مصرف آنتي‌بيوتيك در كودكان و ساير افراد با پزشك متخصص است، اما بهترين و موثرترين راهكار اوليه در زمان ابتلا به سرماخوردگي، گلودرد‌هاي ساده يا ديگر نشانه‌هاي ابتدايي بيماري‌هاي ميكروبي؛ چه در كودكان و چه بزرگسالان، تقويت سيستم ايمني بدن با بهره‌گيري از مواد تغذيه‌اي مفيد، مكمل‌هاي ويتاميني، استراحت و خواب كافي و تقويت قواي فكري است.

پونه شيرازي


نوشته شده در   يکشنبه 31 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode