ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 29 ارديبهشت 1391     |     کد : 36826

رابطه عرق‌كردن و پركاري تيروئيد

به‌طور معمول بعضي از افراد در مقايسه با ديگران بيشتر عرق مي‌كنند اما پيش از اين‌كه بتوان به توصيه پزشك از راهكارهايي براي كاهش تعرق استفاده كرد لازم است ...

جام جم آنلاين: به‌طور معمول بعضي از افراد در مقايسه با ديگران بيشتر عرق مي‌كنند اما پيش از اين‌كه بتوان به توصيه پزشك از راهكارهايي براي كاهش تعرق استفاده كرد لازم است فرد بيمار تحت آزمايش‌ها و بررسي‌هاي لازم قرار گيرد تا در صورت لزوم علل احتمالي كه موجب افزايش تعرق مي‌شود شناسايي شود.
بيمار اين هفته مطب سيب آقايي 40 ساله است كه از تعريق زياد شكايت دارد. او اغلب و حتي در روزهاي خنك بهاري نيز احساس گرما مي‌كند و به همين علت حتي مواقعي كه فعاليت جسماني ندارد و پشت ميز نشسته يا در حال مطالعه است نيز دچار تعرق زياد مي‌شود و همين موضوع موجب رنجش و ناراحتي او شده است.

اما با شروع فصل گرما اين مشكل محدوديت بيشتري براي او ايجاد مي‌كند. چراكه در روزهاي گرم، همه بدنش بجز
كف دست‌ها و پاها خيس شده و اين موضوع موجب ناراحتي او مي‌شود.

از اين‌رو به پزشك مراجعه كرده است تا با راهنمايي و مشورت او از راهكار مناسبي براي كاهش تعرق بدنش استفاده كند و تا حدي از شر اين مشكل خلاص شود.

توصيه‌هاي پزشك

تعرق يك ويژگي فردي است. به‌طور معمول بعضي از افراد در مقايسه با ديگران بيشتر عرق مي‌كنند اما پيش از اين‌كه بتوان به توصيه پزشك از راهكارهايي براي كاهش تعرق استفاده كرد لازم است فرد بيمار تحت آزمايش‌ها و بررسي‌هاي لازم قرار گيرد تا در صورت لزوم علل احتمالي كه موجب افزايش تعرق مي‌شود شناسايي شود.

پركاري تيروئيد از جمله عواملي است كه موجب افزايش تعرق بدن بيمار مي‌شود. علاوه بر اين، ابتلا به بيماري‌هايي مانند ديابت يا بيماري‌هايي با منشا عفوني نظير مالاريا و سل و همچنين ابتلا به برخي بيماري‌هاي نادر نيز از جمله عواملي است كه مي‌تواند عملكرد غدد بدن را تحت تاثير خود قرار داده و موجب افزايش تعرق بدن شود. به همين علت لازم است پيش از اتخاذ هرگونه تصميمي فردي كه از تعريق زياد شكايت دارد مورد بررسي قرار گيرد تا علل احتمالي موثر در اين زمينه بررسي شده و بر اين اساس روش مناسبي براي مقابله با اين مشكل در نظر گرفته شود.

تعريق زياد از جمله مشكلاتي است كه بسياري از افراد با آن مواجه هستند. در حقيقت تعرق راهكاري براي كاهش دماي بدن است. اما در افراد مختلف الگوي متفاوتي براي تعرق وجود دارد. به عبارت ديگر، عملكرد مركز تنظيم درجه حرارت بدن در افراد مختلف متفاوت است.

وقتي فرد احساس گرما مي‌كند درجه حرارت خون در بدن او افزايش يافته است. در اين شرايط از هيپوتالاموس پيامي به عروق ارسال ‌شود و به‌دنبال آن از طريق انبساط عروق و افزايش ميزان تعرق، دماي بدن كاهش مي‌يابد.

ميزان تعرق به جنس، سن، ويژگي‌هاي وراثتي و محيطي بستگي دارد و بر اين اساس تعداد غدد عروقي در بدن افراد از 2 تا 4 ميليون تغيير مي‌كند.

از آنجا كه تعرق مشكلي است كه بيش از آنچه تصور مي‌شود رايج است، در صورتي كه شما نيز با چنين مشكلي مواجه هستيد اصلا جاي نگراني نيست. استفاده از ضد تعرق‌ها از ساده‌ترين راهكارها براي مقابله با اين وضعيت است. ضد تعرق‌ها حاوي كلريد آلومينيوم هستند.

برخي افراد تصور مي‌كنند استفاده از راهكارهايي براي كاهش تعرق بدن سلامت آنها را به خطر مي‌اندازد. اما بايد توجه داشت كه سطح بدن بسيار وسيع است و استفاده از اين روش‌ها براي كاهش تعرق در بعضي از قسمت‌هاي بدن مشكلي ايجاد نمي‌كند اما اگر از تعرق در همه قسمت‌هاي بدن جلوگيري شود، فرد دچار گرمازدگي مي‌شود.

معمولا تركيبات ضد تعرق حاوي آلومينيوم هستند و به شكل‌هاي مختلفي مانند محلول، اسپري يا فوم در دسترس هستند كه استفاده از آنها مي‌تواند تا حد زيادي اين مشكل را برطرف كند.

به افرادي كه با اين مشكل مواجه هستند توصيه مي‌شود به‌منظور جلوگيري از عوارض و پيامدهاي ناشي از تعرق نظير كاهش آب بدن و ايجاد اختلال در تعادل موادمعدني موجود در بدن مصرف انواع ميوه و سبزيجات را مورد توجه قرار دهند.

علاوه بر اين بايد توجه داشت كه تعرق مستلزم مصرف مقادير قابل توجهي از انرژي بدن است كه مي‌تواند با پيامدهايي مانند ضعف و خستگي همراه باشد.

دكتر نوشين محموديان




نوشته شده در   جمعه 29 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode