ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 25 ارديبهشت 1391     |     کد : 36653

شبكه مجازي با موضوعات قرآني

راديو قرآن به‌منظور ترويج علوم قرآني و تجلي وحدت در بين مسلمين سراسر دنيا به پخش برنامه‌هاي گوناگوني با محوريت قرآن و بسط و گسترش مفاهيم قرآني اقدام مي‌كند...

گزارشي از برنامه راديويي «تلاوت من»
شبكه مجازي با موضوعات قرآني
جام جم آنلاين: راديو قرآن به‌منظور ترويج علوم قرآني و تجلي وحدت در بين مسلمين سراسر دنيا به پخش برنامه‌هاي گوناگوني با محوريت قرآن و بسط و گسترش مفاهيم قرآني اقدام مي‌كند و برنامه «تلاوت من» نيز بر همين اساس ارائه مي‌شود.
اين برنامه از اواخر فروردين امسال از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 به مدت 50 دقيقه پخش مي‌شود.

شبكه مجازي قرآن

محمدحسين محمدزاده، مدير راديو قرآن و رييس جشنواره بين‌المللي اقرأ در مورد برنامه تلاوت من مي‌گويد: به منظور ارتقاي فرهنگ تلاوت و در جهت ترغيب نوجوانان و جوانان براي آشنايي با هنر تلاوت قرآن كريم همچنين ايجاد يك شبكه اجتماعي و مجازي قرآن، راديو قرآن نخستين جشنواره بين‌المللي اقرأ با عنوان تلاوت من را طراحي كرد. اين جشنواره به دلايلي با جشنواره‌هاي ديگر فرق دارد. يكي اين‌كه گروه‌هاي شركت‌كننده در مسابقه بسيار متنوع هستند. در ضمن حضور هيات داوران خانم براي داوري و ارزيابي آثار ارسالي بانوان نيز يكي ديگر از وجوه متمايز اين جشنواره است.

محمدزاده مي‌افزايد: اين جشنواره فضايي تعاملي دارد، يعني راديو قرآن در فضاي شنيداري به پخش برنامه‌اي خاص به نام تلاوت من اقدام مي‌كند. از طريق اين برنامه درباره اهداف و چگونگي برگزاري جشنواره اقرأ اطلاع‌رساني مي‌شود و كاربران هم ضمن رعايت شرايط و مقررات جشنواره آثار صوتي يا تصويري خود را ارسال مي‌كنند. كه در صورت رعايت استانداردهاي لازم در برنامه پخش مي‌شود.

وي همچنين تصريح مي‌كند: راديو قرآن قصد دارد بزرگ‌ترين شبكه مجازي دنيا را در حيطه موضوعات قرآني ايجاد كند و تاكنون كارهايي در اين زمينه انجام شده است. براي نمونه مي‌توان گفت هر چند قدمت راديو قرآن در كشور مصر حدود 20 سال بيشتر از راديو قرآن در ايران است، ولي آرشيو تلاوت‌هاي راديو قرآن صداي جمهوري اسلامي ايران از لحاظ كمي و كيفي برتر از راديو قرآن كشور مصر است.

راديو قرآن قصد دارد بزرگ‌ترين شبكه مجازي دنيا را در حيطه موضوعات قرآني ايجاد كند.

مشاركت عمومي

فاطمه سالمي، تهيه‌كننده برنامه كه از سال 81 در راديو قرآن برنامه‌سازي مي‌كند، مي‌گويد: در اين برنامه مي‌كوشيم ضمن اطلاع‌رساني درباره چگونگي شركت در جشنواره، خبرهايي در مورد رده سني و افرادي كه از داخل و خارج از ايران در جشنواره شركت كرده‌اند نيز بازگو كنيم.

وي مي‌افزايد: همچنين در برنامه فرازهاي قرآني قاريان مشهور ايراني و جهان پخش مي‌شود تا شنوندگان برنامه با فراز خواني يا همان آرم خواني (بخشي متشكل از يك يا چند آيه است كه قاري در يك يا دو نفس مي‌خواند) بيش از پيش آشنا شوند. براساس ايميل‌ها، پيامك‌هاي دريافتي و تلفن‌هايي كه به برنامه مي‌شود متوجه استقبال چشمگير مسلمانان جهان در رابطه با اين جشنواره شديم. در برنامه تلاوت من ضمن ارتباط تلفني با مراكز قرآني و فعالان اين حوزه از فعاليت‌هايي كه در ديگر نقاط مختلف كشور هم هست، آگاه مي‌شويم. براي نمونه در حركتي جديد و خلاقانه جامعه قاريان كرج با همكاري راديو البرز، فرازهاي قرآني قاريان ممتاز كرج را در استوديو راديو كرج ضبط و براي شركت در جشنواره ارسال كردند.

مژگان حسين‌خاني، سردبير برنامه تلاوت من مي‌گويد: سه گروه هدف براي اين برنامه تعريف كرديم گروه اول مسوولان و نهادهايي هستند كه با جشنواره ارتباط دارند. در ارتباط با اين گروه ضمن آگاهي از برگزاري جشنواره بين‌المللي، آنها ما را در جهت تبليغات و اطلاع‌رساني ياري مي‌كنند.

گروه دوم قاريان ايراني هستند كه با آنها تماس مي‌گيريم تا از نظرات آنها درباره برگزاري جشنواره مطلع شويم. بخصوص در مورد بخش ويژه فرازخواني كه مختص قاريان ممتاز است با آنها صحبت مي‌كنيم كه باعث تشويق و ترغيب آنها به شركت در جشنواره نيز مي‌شود.

گروه سوم، عموم مردم جامعه هستند كه برخي در جشنواره شركت كردند و تعدادي در ارسال فايل صوتي خود دچار مشكل شدند و يا سوالات ديگري برايشان ايجاد شده كه با شنيدن برنامه تلاوت من ابهامات آنها برطرف مي‌شود.

وي در ادامه مي‌گويد: در هر برنامه اسامي افرادي كه در جشنواره تلاوت من شركت كردند، اعلام مي‌شود و از اين هفته علاوه بر گزارش‌هايي كه در برنامه پخش مي‌شود تلاوت‌هاي ارسالي را نيز پخش مي‌كنيم.

مهران رهبر‌حقيقت، دبير جشنواره تلاوت من مي‌گويد: هدف اين جشنواره اشاعه و ترويج فرهنگ تلاوت قرآن كريم، ايجاد بستري مناسب براي كشف و شكوفايي استعدادهاي قرآني و راه‌اندازي شبكه اجتماعي تلاوت من به‌منظور بهره‌مندي همگان از كلام الهي است.

اين جشنواره داراي بخش عمومي و بخش ويژه است كه براي آشنايي بيشتر با اين جشنواره مي‌توانيد به سايت تلاوت من مراجعه كنيد. اما چيزي كه جشنواره تلاوت من را از ديگر جشنواره‌ها متمايز مي‌كند و در واقع هدف اصلي ماست، حضور همه طيف‌هاي جامعه در يك رقابت قرآني و جهاني است، زيرا در مسابقات رايج قرآني فقط قرأ حرفه‌اي و نيمه حرفه‌اي شركت مي‌كنند. به همين دليل در صدد برآمديم با برگزاري چنين جشنواره‌اي علاوه بر مشاركت همه اقشار جامعه، فضاي رقابت و تلاوت را به درون خانواده‌ها بياوريم.

براي نيل به اين هدف در بخش عمومي مسابقه هيچ‌گونه محدوديت سني و جنسيتي نداريم، بلكه ملاك داوري براساس رعايت اصول تلاوت صحيح و زيبايي صداست. در اين جشنواره از داوران ممتاز بين‌المللي داخلي و خارجي استفاده ‌شده و به برگزيدگان هر رشته كه براساس3 رده سني و جنسي طبقه‌بندي مي‌شوند جوايزي نفيس اهدا مي‌گردد. با توجه به اين كه هدف اصلي از برگزاري جشنواره، مشاركت عمومي و ترويج فرهنگ قرآني است به قيد قرعه به 14 نفر از شركت‌كنندگان بخش عمومي نيز جوايزي ارزنده اهدا مي‌شود.

دبير جشنواره تلاوت من در ادامه مي‌گويد: علاقه‌مندان براي شركت در اين جشنواره مي‌توانند آثار خود را تا پايان ارديبهشت 1391 ارسال كنند. وي همچنين تصريح مي‌كند: مراسم اختتاميه جشنواره در تابستان برگزار مي‌شود.

رقابت سازنده

رييس كميته تبليغات و اطلاع‌رساني جشنواره، حبيب‌الله كيا است وي مي‌گويد: اين جشنواره به‌منظور ترويج فرهنگ قرآني و كشف استعدادهاي نهفته طراحي شده و براي معرفي هر چه بهتر جشنواره برنامه تلاوت من از راديو قرآن پخش مي‌شود. براساس آخرين آمار ارائه شده بزرگ‌ترين فرد شركت‌كننده در مسابقه متولد 1314 و كوچك‌ترين فرد متولد 1388 است.

برنامه تلاوت من باعث رقابت سازنده، مشاركت، وحدت و همبستگي ميان اعضاي خانواده‌ها شده است. افراد شركت‌كننده در مسابقه از همه نقاط ايران هستند كه اين موضوع نشان‌دهنده حضور پر رنگ قرآن در جامعه ايراني ـ اسلامي ماست. همچنين مسلمانان جهان از آمريكا، آفريقا، اروپا و آسيا نيز در اين مسابقه شركت كردند كه اين از جايگاه برگزيده ايران ميان مسلمانان جهان نشان دارد.

هيچ‌كس بازنده نيست

محمدرضا پورمعين، مجري كارشناس برنامه تلاوت من است. او مي‌گويد: هميشه در انتخاب برنامه‌هايي كه به من پيشنهاد مي‌شود وسواس خاصي دارم. اجراي اين برنامه را به‌دليل رويكرد جديد و متفاوتي كه نسبت به ديگر برنامه‌هاي راديو قرآن دارد، پذيرفتم. اين بار شنوندگان راديو قرآن براي راديو برنامه توليد مي‌كنند و اين كار را در سال حمايت از توليد ملي خيلي پسنديدم. احساس كردم من هم سهمي در اين حركت ملي و ايجاد موج دومي براي استعداديابي عمومي در ايران و جهان دارم. فرهنگ تلاوت عمومي و حضور در يك برنامه تاثيرگذار فرهنگي به‌طور يقين موثر است. برخي خانواده‌ها به صورت جمعي در برنامه شركت كرده‌اند. همچنين برخي شخصيت‌هاي ممتاز و برجسته جهاني نيز آثار خود را فرستاده‌اند. به‌طور كلي شاهد حضورمسلمانان جهان از سراسر دنيا در جشنواره تلاوت من هستيم.

وقتي برنامه‌اي در سطح عام و خاص اينچنين مورد استقبال قرار مي‌گيرد، نشان‌دهنده موفقيت برنامه در سطحي گسترده است. در زمان اجراي برنامه تلاوت من سعي مي‌كنم با ترويج و تبليغ مناسب و فرهنگسازي در مورد هر دو گروه زنان و مردان برنامه را پيش ببرم. شعار من درباره برنامه تلاوت من اين است: هيچ‌كس بازنده نيست و همه در اين جشنواره برنده هستند. چون هركس با قرآن مانوس شود در زندگي برنده است. اميدوارم شاهد استمرار و مدل‌سازي چنين برنامه‌هايي در راديو قرآن با شيوه‌هاي جديد ديگري باشيم.

سيما پويا


نوشته شده در   دوشنبه 25 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode