حجتالاسلام موسوی هوايی:
اطلاق «فدكيه» نوعی محدودكردن خطبه غرای حضرت زهرا(س) است
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی با اشاره به اينكه در منابع تاريخی و روايی شيعه تا 100 سال قبل از عنوان خطبه حضرت زهرا(س) ياد میشد، نهادن عنوان «فدكيه» بر اين خطبه را محدود كردن آن دانست.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، نشست «بررسی و تفسير خطبه فدكيه» امروز شنبه، 23 ارديبهشتماه، مصادف با ميلاد حضرت زهرا(س)، با حضور حجتالاسلام والمسلمين سيدجواد موسوی هوايی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی در سالن اجتماعات خبرگزاری ايكنا برگزار شد.
وی در اين نشست نهادن عنوان فدكيه بر روی اين خطبه را محدود كردن آن دانست و گفت: فدك قطعه زمينی بيش نبود و ائمه معصومين(ع) نيز هيچ گاه به دنبال مطالبه امور مادی نبود، بيان اين خطبه ريشه در غصب حق دارد كه اين امر نيز نگاه به حق امامت دارد نه حقوق مادی. منطق حضرت زهرا(س) در اين خطبه بازپسگيری فدك نيست بلكه منطق نجات دادن دين از بعد معرفتی و احكامی از مسير انحراف است.
حجتالاسلام موسوی هوايی با اشاره به اينكه با بررسی احاديث و روايات نشانی از نهادن نام فدكيه بر اين خطبه از سوی ائمه معصومين(ع) وجود ندارد، گفت: تا حدود 100 سال قبل در منابع شيعی عنوان خطبه حضرت زهرا(س) در مدينه عنوان میشد و شايسته است به جای محدود كردن اين خطبه سترگ از آن با عنوان «خطبه غرا حضرت زهرا(س)» در مسجد النبی ياد كنيم.
وی به آغاز حركت حضرت زهرا(س) از منزل به سوی مسجد اشاره و عنوان كرد: حضرت صديقه كبری(س) چادر خود را كه هفتمين پوشش(معنوی و ظاهری) ايشان بوده است بر سر میكنند و در ميان جمعيت بانوان به سوی مسجد حركت میكنند. با ورود ايشان به مسجد به سرعت پردهای بين ايشان و نامحرمان آويخته میشود تا حريم ايشان رعايت شود. ناله حضرت زهرا(س) در مسجد سبب تغيير اوضاع مسجد و همنوايی ساير حاضران با ايشان شد و در واقع میتوان حضور و بيان احساسات ايشان حتی ناله و درد ايشان تبليغی برای دين بود.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی:
منطق حضرت زهرا(س) در اين خطبه بازپسگيری فدك نيست بلكه منطق نجات دادن دين از بعد معرفتی و احكامی از مسير انحراف است
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی خطبه غرای حضرت فاطمه(س) در مسجد النبی را دارای بخشهای مختلف عقيدتی، توحيد، نبوت، قرآن، معرفی خاندان پيامبر(ص)و .... دانست و با اشاره به حوادث و مشكلات پس از رحلت حضرت رسول اكرم(ص) و غصب فدك تصريح كرد: حضرت پس از مطرح كردن تمام ابعاد دين و اسلام در پايان با مردم اتمام حجت كرده و تصميمگيری را بر عهده خود مردم می گذارند كه آنها نيز تصميم درستی نمیگيرند.
وی به مراجعه حضرت زهرا(س) بر درب خانه انصار و مهاجر اشاره و يادآور شد: حضرت صديقه كبری(س) با تنی رنجور، زخمی، درد كشيده و صدمه ديده به همراه حضرت علی(ع) به درب خانههای مهاجر و انصار رفته و آنان را نسبت به حق ولايت آگاه میكردند. فضای خطبه و حركات شكلگرفته پس از آن از سوی ايشان عملياتی شجاعانه برای احيای حق و دفاع از ولی زمان بوده است كه با نگاهی دقيق، منطقی و با توجه به فضای اجتماعی صورت گرفته است.
حجتالاسلام والمسلمين موسوی هوايی در ادامه به بيان دورانهای سختی كه حضرت زهرا(س) پس از رحلت پيامبر(ص) پشت سر گذاشتند پرداخت و اضافه كرد: خانمی كه در بدترين شرايط جسمی قرار دارد و فرزند خود را نيز از دست داده برای دفاع از امامت و احقاق حق دليرانه به ميدان میآيند و با چنان عتاب و خطابی اين خطبه را ايراد میكنند كه در روايات مطرح شده ستونهای مسجد به لرزه در میآيد.
وی چنين قدرتی را الهی و وام گرفته از خداوند دانست و با اشاره به ماجرای قلعه خيبر، گفت: در جريان فتح قلعه خيبر و كندن درب اين قلعه نيز حضرت علی(ع) قدرت خود را از خداوند میداند. حضرت زهرا(س) نيز در شرايطی بسيار دشوار حضوری دليرانه در ميدان برای احقاق حق و دفاع از ولايت داشتند كه اين امر نيز جز با ياری از نيروی الهی ميسر نمیشد.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی خطبه غرای حضرت زهرا(س) در مسجد النبی را مخلوق ايشان دانست و گفت: اين خطبه نشانههای خالق خود را به خوبی بيان میكند و برای شناخت حضرت زهرا(س) بايد به درستی در اين خطبه سير كرد.
وی با اشاره به اينكه در ادامه خطبه حضرت زهرا(س) مسئله شكر و حمد الهی و پاسخ به اين شكر را مطرح میكنند، گفت: هر عملی از سوی ما از عالم تكوين و تشريح و اهل بيت(ع) عكسالعمل دريافت میكند. حتی فكر و انديشهای كه ما نيز بر عالم تأثيرگذار است و از عالم واكنش دريافت میكند.
حجتالاسلام موسوی هوايی با اشاره به اينكه خداوند در هيچ كجای قرآن برای هيچ نعمتی بر بندگانش منت نمیگذارد، به جز هدايت و رسالت، گفت: خداوند به حدی بیمنت میبخشد كه در روز قيامت حتی برخی از گناهان بندگان نسبت به خودش را نيز از ياد بنده خود میبرد.
توحيد و راه رسيدن به توحيد يعنی اخلاص بخش ديگری از خطبه حضرت زهرا(س) است كه حجتالاسلام موسوی هوايی به آن اشاره و اظهار كرد: حضرت فاطمه(س) به نحوه مربوط شدن مجرد به غير مجرد و موجودات به الله نيز اشاره میكنند. سپس مطرح میكنند كه خداوند موجودات را از عدم آفريد و الگويی نداشت.
حجتالاسلام موسوی هوايی در پايان سخنان خود تصريح كرد: تحليل خطبه فدكيه به صورت خلاصه و بيان اسرار اين خطبه به زمان زيادی نياز دارد.