ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 22 ارديبهشت 1391     |     کد : 36493

خان ننه شهریار در تبریز نمایش شد

نمایش «خان ننه» به مناسب روز مادر و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) به کارگردان رامین راستی و با حضور 50 تن از هنرمندان ...


براساس منظومه استاد شهریار
" خان ننه" شهریار در تبریز نمایش شد
خبرگزاری فارس: نمایش " خان ننه" برگرفته از اشعار استاد شهریار با حضور 50 تن از هنرمندان و بازیگران برجسته و توانای استان در خانه تناتر تبریز به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نمایش «خان ننه» به مناسب روز مادر و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) به کارگردان رامین راستی و با حضور 50 تن از هنرمندان و بازیگران برجسته و توانای استان، کاری از گروه کسری است که اجرای آن از روز 17 اردیبهشت در تالار اصلی خانه تئاتر تبریز آغاز شده و تا تاریخ 31 اردیبهشت ( پایان هفته میراث فرهنگی ) به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.

نمایش «خان ننه» ادای دینی به مضامین فرهنگی و بومی مطرح در آثار استاد شهریار است

کارگردان تئاتر «خان ننه» با اشاره به موضوع این نمایش و پرداخت به آداب و رسوم مردم منطقه خاطرنشان کرد: نمایش "خان ننه" ادای دینی به مضامین فرهنگی و بومی مطرح در آثار استاد شهریار است.

رامین راستی تصریح کرد: محور اصلی این اثر نمایشی به دلیل روایت شدن از دیدگاه استاد شهریار، عمدتا آیین‌ها و آداب و رسوم آذربایجان‌شرقی است.

وی «خان ننه» را وفای به عهدی نسبت به آثار و دغدغه‌های محلی استاد شهریار دانست و گفت: در این کار مراسمی نظیر آیین‌های خاص عروسی، خواستگاری، تولد فرزندان، بازی‌های کودکان برگرفته از متن حیدربابای شهریار، در قالب داستانی شیرین روایت و نشان داده شده است.

راستی خاطرنشان کرد: در کنار نمایش مسائل فولکلور و بومی، زبان بازیگران نیز آذری و با لهجه اهالی "خشکناب" به عنوان روستای زادگاه استاد شهریار بوده و پوشش‌ها نیز کاملا محلی و منطبق بر نوع لباس‌های مورد استفاده مردم این روستا در آن دوره طراحی شده است.

این هنرمند موفق استان با اشاره به دیگر نمادهای بومی استفاده شده در این کار نمایشی یادآور شد: استفاده از موسیقی اصیل آذربایجان‌شرقی به همراه ساز و آوازهای محلی در هر رسم و آیین و همچنین نمایش اعتقادات مذهبی مردم آذربایجان‌شرقی از دیگر نمادهای تصویری «خان ننه» به شمار می‌رود.

راستی با اشاره به نقش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حمایت از این کار و دیگر هنرمندان تئاتر برای پرداخت به آیین و رسوم آذربایجان‌شرقی، گفت: یقینا این سازمان از همان نخستین مراحل آغاز کار تا هنگام تمرینات و طول اجرا دست ما را به خوبی گرفت و وعده‌های موثری در راستای حمایت از کارهای تولیدی برای هنرمندان به همراه داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به در معرض فراموشی تدریجی قرار گرفتن برخی از جلوه‌های آیینی و بومی استان، این سازمان هنرمندان تئاتر را برای نگارش متن‌های قوی با مضامین آیین‌های سنتی و در نتیجه کمک به حفظ و احیای این رسوم ترغیب کرد.

کارگردان نمایش "خان ننه "با اشاره به استقبال خوب تماشاگران استان از این اجرا یادآور شد: برای نخستین بار بعد از سال‌ها، سالن تئاتر آذربایجان‌شرقی این همه بیننده مشتاق را برای نمایشی به خود دیده است، به طوری که در سه روز نخست اجرا تمام ظرفیت این سالن 250 نفره به طور کامل پر بود.

راستی با پیش‌بینی ادامه این روند استقبال از نمایش تا پایان زمان اجرا، اظهار کرد: این استقبال خوب عموم مردم را به فال نیک گرفته و با توجه به همزمانی بخشی از روزهای پایانی آن با هفته میراث فرهنگی، خان ننه را هدیه‌ای به خانواده میراث فرهنگی استان و کسانی که دستی بر آتش و دغدغه این میراث‌های مادی و معنوی آذربایجان‌شرقی دارند، می‌دانم.

وی تصریح کرد: "خان ننه "در واقع پاسداشتی در خصوص جایگاه ادبی و مردمی استاد شهریار و آیین و آداب مطرح شده در آثار وی است که از طریق دریچه تئاتر به عنوان یکی از ویژه‌ترین هنرها، به مردم ارائه شده است.

نمایش " خان ننه" یکی از منظومه‌های مشهور استاد شهریار است که شاعر عشق و علاقه خود را نسبت به مادر‌ بزرگش بیان کرده است.

شهریار در اشعارش خاطرات دوران کودکی خود را که در آن مرکز مادر بزرگش را به علت صغر سن‌اش متوجه نبوده به شعر کشیده است.

"خان ننه " به هنگام خواندن نماز می‌میرد و وقتی: محمدحسین" به خانه بر می‌گردد متوجه می‌شود خبری از مادر بزرگش نیست. پدر و مادرش به او می‌گویند به کربلا رفته و سفرش چند سال طول خواهد کشید اگر تو خواندن قرآن را یاد بگیری و چند بار آن را بخوانی از سفر بر می‌گردد.

" محمد حسین" نیز آغاز به قرآن‌آموزی می‌کند ولی در نهایت متوجه مرگ " خان ننه " می‌شود.


نوشته شده در   جمعه 22 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode