استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه ماحصل آنچه از آموزههای رهبر آئين عرفانی «سو» بهدست میآيد، اين است كه تدخين منجر به نوعی تطهير ذهن و فكر میشود، گفت: معمولاً رهبران اين فرقه هنگام شركت در جلسات، هركدام يك چپق در دست دارند و به اسم معنويت و عرفان مشغول تدخين هستند.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجتالاسلام والمسلمين دكتر محمدتقی فعالی، مدرس حوزه و دانشگاه و نگارنده 9 جلد كتاب در باب جنبشهای نوظهور معنوی، در دوازدهمين نشست از سلسله نشستهای «آسيبشناسی عرفانهای كاذب» كه در سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان كشور برگزار شد، به ايراد سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به موضوع بحث سلسله نشستهای گذشته مبنی بر بازشناسی عرفانهای نوظهور و كاذب اظهار كرد: در يك دستهبندی میتوان كيشهای نوظهور و عرفانهای كاذب را در هفت بخش طبقهبندی كرد كه دسته اول آنها عبارت از كيشهای نوظهور معنوی هند بود.
فعالی با اشاره به دسته دوم از جريانهای معنويتگرا كه مربوط به قاره امريكا میشود، اظهار كرد: تمامی فرقههای معنوی اين قاره را میتوان در چهار بخش دستهبندی كرد كه بخش اول آن عبارت از عرفان سرخپوستی با نماد عقاب بود. عقاب از اهميت والايی در اين فرهنگ برخوردار است تا جايیكه گاه به اين آئين، عرفان عقاب نيز گفته میشود.
وی همچنين با اشاره به آئين «اكنكار» يا شكل خلاصه آن آئين «اك» كه در ايران نيز فعاليت میكنند، خاطرنشان كرد: سومين آئين از عرفانهای نوظهور امريكايی آئين معنوی پائولو كوئيلو است و در نهايت چهارمين جريان كه به شكل وسيعی نيز در جهان به فعاليت مشغول هستند، آئين شيطانپرستی مدرن است كه البته بايد گفت كه اصل اين آئين شيطانگرايی است، زيرا پيروان اين آئين قائل به پرستش هيچ موجودی حتی شيطان و ابليس نيز نيستند.
اين استاد حوزه و دانشگاه با تأكيد بر اينكه شيطانپرستی يك اشتباه مصطلح است كه در ميان اقشار مردم باب شده، عنوان كرد: در حقيقت پيروان اين آئين شيطانگرا هستند، يعنی تمايلات شديدی به شيطان و ابليس دارند و اين امر دارای دلايل و وجوهی است كه در جلسات آينده به آن اشاره خواهد شد.
فعالی با اشاره به اولين عرفان برخاسته از قاره امريكا ادامه داد: اولين عرفان امريكايی مشهور به عرفان سرخپوستی يا عرفان عقاب است. اين آئين برخاسته از كشور مكزيك است و مهد آن سرزمينی در حومه پايتخت مكزيك به نام «اشوارخواران» به معنی انرژیخواران، نورخواران يا خداخواران است. البته بايد توجه كرد كه مراد ايشان از خدا نيز پديده انرژی كيهانی است.
اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: پيروان اين آئين اعتقاد دارند كه اگر انسان دهان خود را بر پديده انرژی كيهانی بنهد، از انرژیهای ديگر آهسته آهسته بینياز میشود، بهطوریكه نقل شده بزرگ رهبران عرفان سرخپوستی ساليانی است كه از خوردن آب و غذا پرهيز میكنند.
فعالی با بيان اينكه عرفانهای سرخپوستی به سه زير مجموعه قابل دستهبندی است، تصريح كرد: اولين از اين سه قسم، آئين «تولتك يا شمنيزم» مكزيك است. دومين و سومين زيرمجموعه عرفان سرخپوستی آئين «سو» و «ساحری» است كه عرفان ساحری مهمترين بخش آن نيز بهشمار میآيد. همانطور كه از نام اين آئين برمیآيد، آميخته است با سحر و جادو.
وی با اشاره به اينكه آئين شمن، آئين جنگاوران تولتك و خردمندان معنوی مكزيك است، گفت: تولتك يا شمنيزم عمدتاً آئينی مبتنی بر جادوگری و جادو است. ايشان سه رهبر دارند كه مهمترين از ميان ايشان «دون ميگوئل روئيز» است. وی ده كتاب در عرفان تولتك نگاشته كه همگی به زبان فارسی برگردان شده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه مهمترين اثر روئيز كه معرف آئين شمنيزم است، كتابی با نام چهار ميثاق است، افزود: از اين جهت وی اين نام را برای كتاب خود انتخاب كرده كه چهار ميثاق مهمترين آموزه و تعليم معنوی عرفان تولتك بهحساب میآيد ـ كه بحث تحليلی مختصری از آن در جلسه گذشته مطرح شد.
فعالی با تأكيد بر اينكه دومين قسم عرفان سرخپوستی، آئين «سو» است، ادامه داد: اين آئين از رواج بسيار اندكی در ايران و جهان برخوردار است، بهگونهای كه در حد چهار كتاب خلاصه میشود. آئين تولتك مربوط به جنوب مكزيك است، اما آئين سو در غرب اين كشور رواج دارد.
اين محقق و پژوهشگر با بيان اينكه در غرب مكزيك قومی به نام «داكوتا» زندگی میكنند كه سابقه ايشان به قرون قبل از ميلاد مسيح(ع) باز میگردد، اضافه كرد: داكوتا به معنای آتشهای انجمن است. از اين قوم شاخهای به نام «اوگ لالا» بوجود آمد و از اين شاخه گروهی به نام «اوگ لالا سو» منشعب شد. «سو» زبان رسمی تولتك و عارفان و خردمندان غرب مكزيك است. آخرين زيرمجموعه از اين قوم نيز «اوگ لالا تتون سو» است.
وی ادامه داد: اين فرقه خردمندانی دارد و رهبر ايشان شخصی بهنام «گوزن سياه» است. از آنجا كه ايشان خود را با عناصر و موجوداتی از طبيعت نامگذاری میكنند، نام رهبر ايشان گوزن سياه است. وی در سال 1862 ميلادی متولد شده و در سال 1950 از دنيا رفته است. در حال حاضر نيز گوزن سياه رهبر برجسته عرفان سو بهشمار میآيد.
فعالی با بيان اينكه از عرفان سو مطالب زيادی در جهان باقی نيست، خاطرنشان كرد: از عرفان سو چهار كتاب برجای مانده كه از ميان آن، دو كتاب از اهميت بيشتری برخوردار است. نام يكی از اين دو كتاب «گوزن سياه سخن میگويد» است كه بارها به زبان فارسی چاپ شده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به كتاب«گوزن سياه سخن میگويد» افزود: اين كتاب شامل گزارشاتی است كه «نيهات» بازگو میكند. نيهات فردی امريكايی است كه در سال 1937 به منطقه گوزن سياه مهاجرت كرده و به مدت چند ماه با ايشان زندگی كرده است.
اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: نيهات در طی اين مدت مصاحبههايی با گوزن سياه داشته و حاصل اندوختههای خود را در كتاب گوزن سياه سخن میگويد به چاپ رسانده است. اين كتاب در ايالات متحده امريكا در كمتر از ده سال هشت مرتبه تجديد چاپ شده كه همين اثر از نيهات باعث شهرت گوزن سياه در كشور امريكا شده است.
وی با بيان اينكه دومين كتابی كه در رابطه با گوزن سياه منتشر شده توسط شخصی انگليسی به نام «براون» نگاشته شده است، تصريح كرد: اين اثر از كتاب «گوزن سياه سخن میگويد» از درجه اهميت بالاتری برخوردار است. بروان قريب به شش ماه، يعنی يك زمستان و بهار را در كنار گوزن سياه زندگی كرده و خاطرات و گزارشات خود را در كتابی با عنوان «آئين چپق مقدس» منعكس كرده است.
فعالی با اشاره به اين كه گوزن سياه ادعا میكند كه صاحب مكاشفات عظيم و برجستهای است، عنوان كرد: گوزن سياه اذعان میدارد كه آن مكاشفات را برای نيهات و براون بازگو كرده است. وی اعتقاد دارد كه مكاشفات وی میتواند منشأ تحولات عظيم و شگرفی در جهان شود.
اين استاد حوزه و دانشگاه با تأكيد بر اينكه مهمترين آموزههای آئين سو با محوريت يك چپق در ذهن گوزن سياه شكل میگيرد، اظهار كرد: اين چپق از سه بخش اصلی تشكيل شده است؛ يك لوله دراز به طول يك متر، سر چپق و موادی كه باعث تدخين میشود. هركدام از اين سه بخش حاوی معنويت است كه در كلمات گوزن سياه بازگو شده است.
وی افزود: نكته جالب توجه در اين دو اثر باقی مانده در مورد گوزن سياه اين است كه وی مكاشفات خود را ، حدوداً در 500 صفحه بازگو كرده است كه از مجموع اين سخنان يك صفحه مطلب مفيد عايد خواننده نمیشود. در مجموع میتوان گفت كه اين دو كتاب شامل يكسری موهومات و خرافات است.
اين محقق و پژوهشگر با بيان اينكه ماحصل آنچه از آموزههای گوزن سياه بدست میآيد اين است كه تدخين منجر به نوعی تطهير ذهن و فكر میشود، خاطرنشان كرد: معمولاً رهبران اين فرقه هنگام شركت در جلسات، هركدام يك چپق در دست دارند و به اسم معنويت و عرفان مشغول تدخين هستند.
فعالی با تأكيد بر اينكه دومين آموزه «چپق مقدس» با عنوان «سردست گاوميش» مشهور است، خاطرنشان كرد: پيروان آئين سو اعتقاد دارند كه گاوميش حاوی كل بشر است و بشر در گاوميش خلاصه میشود. ايشان میگويند اعضای مختلف گاوميش بسيار مقدس است، خصوصاً سردست راست آن كه نوع بشر در اين سردست جمع شده است. چيزی كه از كل كتابهای اين آئين بدست میآيد تنها در همين حد است و بيشتر از اين آموزهای در اين آئين پيدا نمیشود.
وی با اشاره به يكی از منفعتهای بحثهای تطبيقی در مورد اديان عنوان كرد: هنگامیكه به بررسی كيشهای مختلف میپردازيم، تازه ارزشمندی جملات و آموزههای نابی كه دين اسلام با واسطه ائمه هدی(ع) در اختيار ما گذاشته را درك میكنيم و متوجه میشويم كه چه مطالب بیبديلی در اختيار ما قرار دارد كه ما از آن بیاطلاع و بیبهره ماندهايم.