ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391     |     کد : 36398

روزهاي زندگي از تلويزيون به سينما رسيد

فيلم سينمايي «روزهاي زندگي» ساخته پرويز شيخ‌طادي و محصول مركز سيما فيلم از امروز در 17 سالن سينما در تهران و چند سينما در شهرستان‌هاي مختلف به نمايش عمومي درمي‌آيد.

فيلم روزهاي زندگي محصول سيما فيلم توانسته 4 سيمرغ مهم سي‌امين جشنواره فيلم فجر را از آن خود كند
روزهاي زندگي از تلويزيون به سينما رسيد
فيلم سينمايي «روزهاي زندگي» ساخته پرويز شيخ‌طادي و محصول مركز سيما فيلم از امروز در 17 سالن سينما در تهران و چند سينما در شهرستان‌هاي مختلف به نمايش عمومي درمي‌آيد. در اين فيلم كه موضوعي جنگي دارد، حميد فرخ‌نژاد و هنگامه قاضياني نقش‌هاي اصلي را بازي مي‌كنند.

روزهاي زندگي سال گذشته در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و توانست جوايز بهترين بازيگر نقش اول زن (هنگامه قاضياني)، بهترين كارگرداني، بهترين فيلمبرداري (امير كريمي) و بهترين فيلم (سعيد سعدي‌ ـ تهيه‌كننده) را از آن خود كند. فرامرز ابوالصدق هم براي صداگذاري اين فيلم ديپلم افتخار دريافت كرد.

داستان اين فيلم50 كيلومتر دورتر از خط مقدم رخ مي‌دهد. چند پرستار متخصص زن و مرد به سرپرستي دكتر اميرعلي و همسرش ناهيد در اين بيمارستان مشغول فعاليت هستند. فشار دشمن شديد است و بيمارستان از هر سو زير آتش و هجوم هواپيما‌‌ها، تانك‌ها و نيروهاي عراقي است. بسياري از پرستاران و مجروحان، فرصت ترك و خروج از محاصره را مي‌يابند اما اميرعلي در اثر انفجار نابينا مي‌شود و همراه ناهيد در موقعيتي قرار مي‌گيرند كه تاكنون تجربه نكرده‌اند، نابينايي اميرعلي، او را به بصيرتي قلبي و روحي مي‌كشاند و....

فيلمنامه روزهاي زندگي نوشته پرويز شيخ‌طادي را سال گذشته سعيد سعدي به سيما فيلم ارائه داد.بعد از تصويب، كارگرداني كار هم به خود شيخ‌طادي سپرده شد كه در پرونده كاري خود ساخت فيلم‌هايي مانند دفتري از آسمان، پشت پرده مه،سينه سرخ، شكارچي شنبه و سربازان اعدام را دارد. شيخ‌طادي فيلم را كليد زد و همه تلاش خود را كرد كه فيلم قابل اعتنا و باارزشي را به سيما فيلم تحويل دهد. وقتي فيلم آماده نمايش شد، مسوولان سيما فيلم به اين نتيجه رسيدند كه روزهاي زندگي قابليت اين را دارد كه به اثري سينمايي تبديل شود.

فيلم ويدئويي به نگاتيو تبديل و به جشنواره ارائه شد و توانست معتبرترين جوايز جشنواره را از آن خود كند، جوايزي كه خستگي را از تن سازندگان فيلم بيرون كرد و تلويزيون را هم به ساخت فيلم‌هاي خوب ترغيب كرد. حالا «روزهاي زندگي» اكران عمومي شده است و بايد در رقابت با ديگر فيلم‌ها كه اكرانشان از امروز آغاز مي‌شود، نشان دهد جوايزي كه گرفته، حقش بوده است.

سينما به آثار خوب نيازمند است

شيخ‌طادي در پاسخ به سوال جام‌جم مبني بر اين‌كه آيا از زمان اكران فيلم راضي هستيد، گفت: زمان اكران فيلم‌ها دست كارگردانان نيست. اين موضوع به تهيه‌كننده و توزيع‌كننده مربوط است، اما من به عنوان كارگردان اميدوارم روزهاي زندگي با اقبال مردم روبه‌رو شود، هرچند زمان امتحانات دانش‌آموزان و دانشجويان فرارسيده و خانواده‌ها و جوان‌ها را درگير كرده است.

از امروز فيلم‌هاي ديگري مانند «چك» كه فيلمي كمدي هم هست، اكران عمومي ‌مي‌شود. آيا «روزهاي زندگي» مي‌تواند در رقابت با اين فيلم‌ها موفق به رونق گيشه خود شود؟ شيخ‌طادي در پاسخ به اين سوال گفت: من از اين‌كه همزمان با اكران فيلم «روزهاي زندگي» فيلم‌هاي ديگري با موضوعات مختلف اكران مي‌شود، استقبال مي‌كنم. در اين شرايط مردم حق انتخاب دارند و مي‌توانند به تماشاي فيلمي بنشينند كه دوست دارند.اين كارگردان در پاسخ به اين سوال كه آيا تبليغات تلويزيوني زيادي كه براي «روزهاي زندگي» در نظر گرفته شده، مي‌تواند در موفقيت اين فيلم تاثيرگذار باشد، گفت: مسلما تاثيرگذار است. اما واقعيت اين است كه فيلم يك كالاي لوكس نيست كه تبليغات بتواند مردم را متقاعد به خريد آن كند. فيلم اگر خوب باشد حتما مردم را به سينماها خواهد كشاند.

وي افزود: بايداين نكته را هم يادآوري كنم كه تبليغات تلويزيوني فقط مختص به فيلم «روزهاي زندگي» نيست و من تا جايي كه خبر دارم، تلويزيون از فيلم‌هاي ارزشمند حمايت تبليغاتي مي‌كند و براي آنها حدود 50 تيزر را به شكل رايگان پخش مي‌كند.

شيخ‌طادي در پاسخ به اين پرسش كه در چه شرايط تلويزيون مي‌تواند وارد حوزه ساخت فيلم سينمايي شود،گفت: وقتي توليد آثار خوب و ارزشمند در سينما كاهش مي‌يابد، بي‌انصافي است كه تلويزيون يك فيلم خوب را كه قابليت سينمايي دارد توليد كند، اما آن را در سينماها اكران نكند.كارگردان «پشت پرده مه» تاكيد كرد: مطمئن باشيد اگر ميزان توليد فيلم‌هاي خوب و مفيد در سينما افزايش يابد و سينما بتواند سالن‌هاي سينما را از فيلم‌هاي خوب پر كند، تلويزيون هم فقط براي پر كردن آنتن خود فيلم خواهد ساخت.

حمايت از آثار فاخر

حسن اسلامي‌مهر، رئيس مركز سيمافيلم هم درباره ورود تلويزيون به حوزه ساخت فيلم سينمايي به جام‌جم گفت: يكي از ماموريت‌هاي رسانه‌اي مثل تلويزيون توليد تله‌فيلم‌هاي فاخر است. در كنار توليد اين‌گونه آثار مسوولان تلويزيون به ما اين اجازه را داده‌اند كه فيلم‌هايي را كه قابليت اكران سينمايي دارد از قالب تله‌فيلم به فيلم سينمايي تبديل كنيم.

رئيس مركز سيمافيلم با اشاره به اين نكته كه قرارداد ما براي ساخت فيلم‌ها با تهيه‌كننده براي توليد تله‌فيلم است، گفت: اما به همه تهيه‌كنندگان اين نكته را يادآوري مي‌كنيم كه اگر اثر آنها آنقدر خوب شود كه قابليت تبديل به نگاتيو را داشته باشد، از تله‌فيلم‌ آنها حمايت مالي مي‌شود تا به اثري سينمايي تبديل شود.

اسلامي‌مهر افزود: اين كار بين تهيه‌كنندگان و كارگردانان فضاي رقابتي به وجود مي‌آورد و توليد آثار ماندگار و فاخر تلويزيون افزايش پيدا مي‌كند؛ آثاري كه مي‌تواند سينما را هم تغذيه كند.

طاهره آشياني‌ /‌ گروه راديو و تلويزيون


نوشته شده در   چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode