ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 دي 1404
يکشنبه 7 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 ارديبهشت 1391     |     کد : 36372

امام حسن عسكری(ع)؛ بنيانگذار نهضت عظيم علمی در حصر پادگان نظامی

امام حسن عسكری(ع) يكی از حلقات اتصال ائمه به يكديگر است و بنا به بررسی رجاليون، حضرت 107 نفر شاگرد داشته و به اذعان بسياری از علمای هم عصر امام، ايشان يگانه آن عصر بوده و با وجود عمر كوتاه 28 ساله و با شرايط حصر در پادگان نظامی، موفق به برپايی چنان نهضت عظيم علمی شده است.

سيدعبدالله فاطمی‌نيا:
امام حسن عسكری(ع)؛ بنيانگذار نهضت عظيم علمی در حصر پادگان نظامی 
امام حسن عسكری(ع) يكی از حلقات اتصال ائمه به يكديگر است و بنا به بررسی رجاليون، حضرت 107 نفر شاگرد داشته و به اذعان بسياری از علمای هم عصر امام، ايشان يگانه آن عصر بوده و با وجود عمر كوتاه 28 ساله و با شرايط حصر در پادگان نظامی، موفق به برپايی چنان نهضت عظيم علمی شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، كنگره ملی امام حسن عسكری(ع) عصر ديروز به همت دانشگاه امام صادق(ع) و با حمايت اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان تهران در سالن‌ همايش‌های دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پيام به كنگره ملی امام حسن عسكری(ع) با تاكيد بر عناصر اصلی سفر انسان به عالم ديگر، به ذكر حديثی از امام يازدهم شيعيان پرداختند مبنی بر اينكه مسير وصول به پروردگار، تنها از طريق شب‌زنده‌داری و تهجد ميسر می‌شود.

اين مفسر برجسته قرآن، با بيان اينكه عبادت و تهجد از عوامل سبقت و سرعت انسان در مسير سلوك ملكوتی اوست، تاكيد كرد: محور عبادت، تفكر و درايت در اسماء الهی است.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: امام حسن عسكری(ع) اهتمام به سفر ملكوتی انسان را تنها از طريق تقوا و تفكر ميسر می‌دانند كه در همراهی عمل با تفكر و عبادت، توشه‌ای برای انسان فراهم می‌كند و باعث می‌شود هم راه را طی كند و هم به مقصد برسد.

مجتهد برجسته حوزه، با اشاره به شيوه امام برای راهنمايی شيعيان از طريق مقصدانديشی، مقصدشناسی و مقصديابی، اظهار كرد: توشه همان تقوا، انجام واجبات و ترك محرمات است.

آيت‌الله جوادی آملی با بيان اينكه طی اين مسير به صورت پياده يا سواره ممكن می‌باشد و خداوند انسان را به سرعت به سبقت در اين مسير تشويق كرده است، تاكيد كرد: بر اين اساس سير ملكوتی انسان در اين مسير، بدون مركب ميسر نيست و مركب سالك نماز شب است كه قرآن نماز را ستون دانسته و دستور به اقامه آن داده است.

در بخش ديگری از اين همايش، مجيد معارف، متخصص علوم قرآن و حديث طی سخنانی گفت: ائمه معصومين، پس از امام صادق(ع)، به دليل محدوديت‌های موجود، در زمان حيات خود از سازمان وكالت به عنوان پلی دوسويه با مردم بهره می‌گرفتند.

وی افزود: اين افراد كه از معتمد محلی تا فقيه را شامل می شدند ، با انتخاب مردم يا با تعيين امام معصوم به نمايندگی از مردم با ائمه(ع) ديدار داشتند و دستورات دينی و پاسخ به نيازهای مردم را از امام گرفته و به مردم عرضه می‌كردند.

استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به اينكه چهار مرتبه وكالت از سوی ائمه به وكلای خود وجود داشته است، اين چهار مرتبه را شامل گرفتن سؤالات مردم، رساندن آن به دست امامان، گرفتن پاسخ و رساندن پاسخ‌ها به دست مردم، گرفتن وجوهات شرعی، اخذ قبوض آن و رد كردن قبض‌ها به مردم، دادن پاسخ به سؤالات مردم با توجه به اشراف وكلا بر احاديث امامان و تصرف در وجوهات شرعی با اجازه امامان دانست.

اين پژوهشگر علوم قرآن و حديث، با بيان اينكه اين چهار نوع وكالت را می‌توان در دو نوع وكلا به نام معتمدان محلی و مراجع فقهی دسته‌بندی كرد، سخنان خود را با اين نكته پايان داد كه نتيجه فعاليت وكلای نوع دوم، صدور روايات بسياری از ائمه و توليد كتاب‌هايی با نام المسائل حاوی پرسش و پاسخ‌های ائمه و كتاب‌های الرسائل يا رسائل‌الائمه بوده است.

در بخش پايانی همايش، حجت‌الاسلام فاطمی‌نيا با اشاره به محدوديت‌های فراوان زندگی امام حسن عسكری(ع)، ايشان را يكی از حلقات اتصال ائمه به يكديگر دانست و افزود: بنا به بررسی رجاليون، اين حضرت 107 نفر شاگرد داشته و با اين نفرات نهضت علمی كرده است.

وی ادامه داد: به اذعان بسياری از علمای هم عصر امام حسن عسكری، ايشان يگانه آن عصر بوده است و با وجود عمر كوتاه 28 ساله، با شرايط حصر در پادگان نظامی موفق به برپايی چنان نهضت عظيم علمی شده است.

فاطمی‌نيا با اشاره به نقش فلاسفه در عصر امام يازدهم، به نقل از علامه طباطبايی گفت: علامه حرف بزرگی‌ می‌زند و می‌فرمايد فلسفه در بدو ورود در اسلام با 300 اصل وارد شد كه فلاسفه اسلام 450 اصل بر آن نهادند.

وی يكی از فعاليت‌های مهم امام حسن عسكری(ع) را پاسخگويی به بيان تناقضات قرآن كريم از سوی كندی دانست و گفت: امام(ع) يكی از شاگردان خود را نزد او فرستاد و به او گفت از كندی اين سؤال را بپرس كه آيا ممكن می‌دانی كه بيان‌ كننده اين كتاب (قرآن) به تو بگويد آنچه را كه تو از قرآن برداشت كرده‌ای، مدنظر او نبوده است و اين برداشت‌‌های شخص خود توست؟

وی با بيان اينكه كندی در پاسخ اين شاگرد امام (ع) گفت‌: بله امكان دارد، اما اين سخن، سخن تو نيست و به من بگو اين سخن را از كه آموخته‌ای، اظهار كرد: شاگرد امام در جواب او پس از اصرار زياد گفت، اين سؤال را امام حسن بن علی(ع) مطرح كرده‌اند.

فاطمی‌نيا ادامه داد: كندی پس از شنيدن اين مطلب، دستور داد آتشی برپا كنند و كتاب تأليفی خود را پس از آن‌كه شنيد اين سخن از سوی امام است، در آتش انداخت و امام حسن عسكری(ع) به اين طريق خطر ايجاد شده توسط او را مرتفع كرد.

وی در پايان اظهار كرد: ديدم كسی كه واردات الهيه و قلبيه داشته است، می‌گويد خداوند قصد نداشت از چهره ائمه پرده بردارد، زيرا اگر از ائمه ما پرده‌برداری می‌كرد، مردم طاقت نمی‌آوردند. خداوند وجوه شخصيتی امامان جواد(ع)، هادی(ع) و عسكری(ع) را بسيار اندك عيان كرده و دليل آن اين است كه در امام زمان(عج) اين پرده‌برداری بيشتر خواهد بود.


نوشته شده در   دوشنبه 18 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode