ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 ارديبهشت 1391     |     کد : 36316

تعطيلي پنجشنبه مدارس سراسري شد

يك سال بعد از اجراي طرح آزمايشي تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه، وزير آموزش و پرورش از تعطيلي تمام مدارس كشور در پنجشنبه‌ها از سال تحصيلي جديد خبر داد.

تعطيلي روزهاي پنجشنبه مدارس در سال تحصيلي آينده براي همه مقاطع در سراسر كشور لازم‌الاجراست
تعطيلي پنجشنبه مدارس سراسري شد
يك سال بعد از اجراي طرح آزمايشي تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه، وزير آموزش و پرورش از تعطيلي تمام مدارس كشور در پنجشنبه‌ها از سال تحصيلي جديد خبر داد.
اين طرح در سال تحصيلي 90-91 در تمام دبستان‌هاي سراسر كشور و بيش از 80 درصد مدارس راهنمايي و متوسطه اجرا شد.بر اساس اعلام آموزش و پرورش مدارس يك‌نوبته مي‌توانستند در صورت تمايل و با هماهنگي مدير مدرسه و منطقه، روزهاي پنجشنبه تعطيل شود.

حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش و پرورش در اين باره گفت:تمام مدارس كشور در سال تحصيلي جديد روزهاي پنجشنبه تعطيل خواهد شد و اين موضوع قانوني است؛ شوراي عالي آموزش و پرورش تصويب كرده و رئيس‌جمهورآن را امضا و ابلاغ كرده است.

با توجه به اين‌كه در طرح تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس، ضرورت بر يك‌نوبته شدن مدارس است، وزير آموزش و پرورش دو روز پيش در همايش تقدير از فرهنگيان بسيجي گفته بود: اصل بر اين است كه در مهر ماه سال 91 هيچ مدرسه‌اي دونوبته نباشد، مگر اين‌كه با بررسي‌هاي انجام شده مدرسه‌ديگري در آن مناطق وجود نداشته باشد.

تعطيلي پنجشنبه‌ها؛ چرا؟

سال گذشته همزمان با اعلام تعطيلي مدارس در پنجشنبه‌ها، موافقان و مخالفان اجراي اين طرح چالش‌هاي مهمي را مطرح كردند.

طبق نظرسنجي‌هاي انجام شده، بيش از يك سوم زنان ايراني در كلانشهرها شاغلند و بخش بزرگي از آنها روزهاي پنجشنبه امكان مراقبت از فرزندان خود را ندارند. اين در حالي است كه يكي از عمده ترين دلايل طراحان تعطيلي پنجشنبه‌ها، بهره بردن بيشتر كودكان از كانون خانواده است كه با اين تفاسير تحقق آن در اين شرايط با مشكلاتي روبه‌رو بود. اما موافقان اين طرح معتقد بودند كه با تعطيلي پنجشنبه‌ها اهدافي چون ارتقاي انگيزه تحصيلي در دانش‌آموزان و دانش افزايي معلمان محقق مي‌شود.به اعتقاد آنها چون اين طرح در 70 كشور دنيا پياده و با موفقيت روبه‌رو شده، اجراي آن در ايران هم ضروري است.

با همه چالش‌هاي موجود آموزش و پرورش تقويت انگيزه و نشاط دانش‌آموزان براي فراگيري بيشتر دروس، گسترش فعاليت‌هاي پرورشي و فوق‌برنامه براي رشد همه جانبه تربيتي دانش‌آموزان و انطباق بيشتر برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي با شرايط سني و ويژگي‌هاي رواني دانش‌آموزان را مي‌توان از اهداف اين طرح عنوان كرد.

تقويت ارتباط مدرسه و خانواده‌، تحكيم تعامل عاطفي دانش‌آموزان با خانواده‌، انعطاف‌پذيري برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرايط اقليمي و منطقه‌اي و همچنين تقويت انگيزش و فراهم كردن زمينه‌هاي ارتقاي تحصيلي و حرفه‌اي شغلي و پژوهشي معلمان ابتدايي از ديگر اهداف اين طرح است كه از سوي آموزش و پرورش اعلام شد.

5 روزه شدن برنامه درسي رسمي كشور

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش نيز در اين باره مي‌گويد: برنامه درسي رسمي در 5 روز اول هفته از شنبه تا چهارشنبه بايد اجرا شود.

ابراهيم سحرخيز، با بيان اين‌كه برنامه درسي در روزهاي شنبه تا چهارشنبه انجام مي‌شود، ادامه مي‌دهد: خودبه‌خود اين اتفاق مي‌افتد، زيرا ما برنامه درسي را تعريف كرديم و برنامه درسي رسمي بايد در 5 روز اول هفته اتفاق بيفتد.

به گفته او، اگر مدير مدرسه خواست مي‌تواند با هماهنگي‌ خانواده‌ها، دانش‌آموزان را در روزهاي پنجشنبه به اردو يا بازديد ببرد.

سحرخيز با بيان اين‌كه حدود 80 درصد مدارس راهنمايي و متوسطه يك نوبته است، مي‌گويد: در تلاش هستيم تا تمام مدارس راهنمايي و متوسطه در سال تحصيلي جديد يك‌نوبته شود.

او ادامه مي‌دهد:در سال تحصيلي جديد يك پايه از راهنمايي به طور موقت حذف مي‌شود، زيرا پايه اول راهنمايي نداريم و فرصت بسيار مناسبي براي تك نوبته شدن مدارس است.

به گفته معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش، ممكن است منطقه‌ يا شهركي مهاجرپذيري زيادي داشته باشد و نتوان مدارس آن منطقه را يك‌نوبته كرد، اما اين موارد استثنايي است و نمي‌توان آن را به كل كشور تعميم داد.


نوشته شده در   دوشنبه 18 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode