ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391     |     کد : 36182

سريال‌هايي که فيلم مي‌شوند

سريال چک برگشتي نوروز امسال از شبکه يک به روي آنتن رفت و نظر بسياري از مردم، مسوولان و منتقدان را به سوي خود جلب کرد.

جام جم آنلاين: فيلم «چک برگشتي» امشب از شبکه يک سيما پخش مي‌شود.
سريال چک برگشتي نوروز امسال از شبکه يک به روي آنتن رفت و نظر بسياري از مردم، مسوولان و منتقدان را به سوي خود جلب کرد.

حالا هم قرار است کوتاه شده اين سريال در قالب يک فيلم روي آنتن برود. هفته گذشته هم شبکه 3 سيما فيلم «ريحانه» را پخش کرد.

چند سال پيش سريال ريحانه از تلويزيون پخش شد و هفته گذشته خلاصه آن به صورت يک فيلم روي آنتن اين شبکه رفت.

سريال ريحانه را هم چند سال پيش سيروس مقدم با موضوع مبارزان دوره محمدرضا شاه براي شبکه 3 سيما کارگرداني کرده‌ بود.

تبديل يک سريال به يک فيلم و پخش آن مي‌تواند حسن‌ها و معايبي داشته باشد. اولين حسنش اين است که آنتن تلويزيون را از آثاري که در زمان پخش مورد توجه مردم قرار گرفته‌، پر مي‌کند.

از طرفي برخي از مردم، سريالي مانند ريحانه را يا اصلا نديده‌اند يا داستان يا محور آن را از ياد برده‌اند و وقتي اين سريال در قالب فيلم روي آنتن مي‌رود، مي‌تواند مخاطبان جديدي پيدا کند، اما نکته‌اي که در اين ميان آزاردهنده است، زمان طولاني است که اين‌گونه فيلم‌ها به خود اختصاص مي‌دهد.

وقتي مثلا سريالي 30 قسمتي براي تبديل شدن به يک فيلم تدوين مجدد مي‌شود، به فيلمي با زماني حدود سه يا چهار ساعت تبديل مي‌شود که تماشاي اين فيلم براي بيننده خسته‌کننده است.

اما درباره «چک ‌برگشتي» يک اتفاق خوب رخ داده است. سريال چک برگشتي در ايام نوروز روي آنتن رفت. زماني که نشريات مکتوب تعطيل بود و نمي‌توانستند درباره اين سريال مطلب منتشر کنند، اما بعد از تعطيلات، نقدها و گفت‌وگوهاي زيادي از اين سريال منتشر شد که همه آنها نشان مي‌داد چک‌ برگشتي يکي از آثار خوب تلويزيون است که شايد خيلي‌ها در تراکم برنامه‌هاي روزانه و شخصي نوروز، تعدد برنامه‌هاي تلويزيون در اين ايام و به دلايل ديگر موفق نشده‌اند اين سريال را تماشا کنند.

حالا همين مخاطبان مي‌توانند، فيلم چک برگشتي را که خلاصه‌اي از سريال است در يک زمان فشرده تماشا کنند. البته بايد ديد که در تدوين مجدد اين سريال 13 قسمتي، تدوينگر و کارگردان چه تمهيداتي انديشيده‌اند که زمان فيلم چک برگشتي آنقدر طولاني نشود که در حوصله مخاطب نگنجد.

تبديل سريال‌هاي تلويزيوني به فيلم‌ و پخش آن، يکي از طرح‌هاي مرکز سيمافيلم را يادآوري مي‌کند. چند سال پيش در اين مرکز طرحي تصويب شد که از برخي فيلم‌هاي سينمايي يک مجموعه تلويزيوني هم تدوين شود.

با اين طرح سازندگان فيلم بايد از ابتداي تصويب طرح فيلمنامه و آغاز نگارش به فکر تدوين مجموعه آن هم بودند و فيلمنامه‌اي که مي‌نوشتند، ظرفيت تبديل به يک مجموعه را هم مي‌داشت و در زمان تصويربرداري نيز نماهاي مربوط به سريال را هم در نظر مي‌گرفتند. از آثاري که سريال‌هاي آن از تلويزيون پخش شد، مي‌توان به فيلم‌هاي ليلي با من است و سفر به چزابه اشاره کرد.

اين طرح خيلي زود به دلايل خاص سيما فيلم تعطيل شد، ولي تلويزيون به اين فکر افتاد که سريال‌هايش را مي‌تواند تبديل به فيلم کند.

با اين حال در شرايطي که به دليل تعدد شبکه‌هاي تلويزيوني، يک سريال از شبکه‌هاي مختلف بازپخش مي‌شود، شايد تبديل يک سريال به فيلم و پخش آن و نمايش دوباره سريال از يک شبکه ديگر، براي بيننده خسته‌کننده باشد و او را حتي از آثار خوب تلويزيوني دلزده کند.

طاهره آشياني - دبير گروه راديو و تلويزيون


نوشته شده در   پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode