ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391     |     کد : 36159

چگونگی صعود بالنها

ارتفاع صعود بالن ها به نوع آنها وابسته است . یک بالن کوچک که با گاز هلیم پر شده و در جشن ها سوار آن می شوند ...

ارتفاع صعود بالن ها به نوع آنها وابسته است . یک بالن کوچک که با گاز هلیم پر شده و در جشن ها سوار آن می شوند ، تا ارتفاع 10 کیلو متر بالا می رود . در حالی که یک بالن بسیار بزرگ با ظرفیت حمل یک سرنشین ، می تواند تا ارتفاع 30 کیلومتر یا حتی بیشتر بالا برود . نمونه هایی از بالن های تحقیقاتی نیز وجود دارند که دانشمندان آنها را همراه با تجهیزات کامل برای بررسی وضعیت زمین ، به هوا می فرستند . این بالن ها می توانند تا ارتفاع 40 کیلومتر صعود کنند .


کایت یا بالن چگونه پرواز می کنند ؟

پرواز کایت فقط همراه با وزش باد صورت می گیرد . اما بالن که با گاز سبکتر از هوا پر می شود ، بدون وزش باد نیز صعود می کند .

بالن چگونه صعود می کند ؟

برخی از بالن ها با هوای که تنفس می کنیم ، پر می شوند . این باین ها در نزدیکی سطح زمین شناور می گردند .انواع دیگری از بالن ها با گاز هلیم که سبک تر از هوا است پر می شوند . این بالن ها بالا می روند و در آسمان شناور می گردند . همچنین ، بالن های تفریحی بسیار بزرگ که با هوای گرم پر می شوند ، می توانند تا ارتفاعات بسیار بالا و مسافت های بسیار دور حرکت کنند .

چرا ارتفاع صعود بالن ها محدود است ؟

هوای نقاط مرتفع ، رقیق تر از هوای نقاط مجاور سطح زمین است . هنگامی که بالن ها در نقاط مرتفع قرار می گیرد ، هوای رقیق فشار کمتری به بدنه ی بالن وارد می کند و از طرف دیگر گاز داخل بالن به بدنه ی آن فشار وارد می کند و موجب می شود بالن بزرگ و بزرگ تر شده ، بالاخره منفجر گردد . از اینرو ، ارتفاع صعود بالن محدود است . بالن با گاز سبک تر از هوا پر می شود و به طرف بالا به پرواز در می آید. برای پایین آوردن بالن ، گاز از سوراخ های ریزی که بر روی بدنه ی آن وجود دارد ، خارج می شود و موجب فرود بالن بر سطح زمین می گردد.


نوشته شده در   چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode