ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 ارديبهشت 1391     |     کد : 35641

با مسواك مناسب دندانتان را بيمه كنيد

مسواك وسيله ساده و در عين حال مفيدي براي تميز و سالم نگه‌داشتن دندان‌ها محسوب مي‌شود كه در صورت بي‌توجهي به نكات لازم در حين خريد مسواك و نيز درست استفاده‌نكردن از آن سلامت دندان‌هاي شما را به خطر مي‌اندازد.

جام جم آنلاين: مسواك وسيله ساده و در عين حال مفيدي براي تميز و سالم نگه‌داشتن دندان‌ها محسوب مي‌شود كه در صورت بي‌توجهي به نكات لازم در حين خريد مسواك و نيز درست استفاده‌نكردن از آن سلامت دندان‌هاي شما را به خطر مي‌اندازد.
اگر مي‌خواهيد دندان‌هايي سفيد، سالم و زيبا داشته باشيد، بايد مسواك مناسب دندان‌هايتان را خريداري كنيد. با ما همراه باشيد تا به شما در انتخاب‌تان كمك كنيم.

گام اول در انتخاب مسواك مناسب كمك‌خواستن از يك دندانپزشك و متخصص بهداشت است تا با ارائه نكات لازم بتواند به شما در اين راه كمك كند.

يك مسواك خوب چه ويژگي‌هايي دارد؟

مسواك مناسب و خوب ابتدا بايد شرايط ظاهري لازم را داشته باشد. مسواك خوب بايد داراي سر كوچك و ريشه‌هاي خوش‌فرمي باشد.

سر كوچك مسواك باعث مي‌شود نقاط دور از دسترس دهان و دندان‌ها نيز به وسيله آن تميز شده و تمام باقيمانده‌هاي غذا از لابه‌لاي دندان‌ها خارج شده و دهان شما بو نگيرد.

ـ ريشه‌هاي مسواك بايد نرم باشد و به آرامي روي سطح دندان‌ها و لثه حركت كند و مانع از آسيب به آنها شود. ريشه‌هاي نرم، پلاك‌ها و باقيمانده‌هاي غذا را راحت‌تر خارج مي‌كند.

ـ با انتخاب مسواكي با ريشه‌هاي سخت ممكن است در نگاه اول تصور كنيد كه دندان‌هايتان را تميزتر مي‌كند ولي در عين حال احتمال آسيب به بافت لثه و نيز از بين‌رفتن ميناي دندان‌ها با گذشت زمان افزايش مي‌يابد.

ـ داشتن دسته مناسب هم از فاكتورهاي ديگر يك مسواك است. دسته‌اي كه احتمال لغزيدن آن خيلي كم باشد، به راحت نگه‌داشتن آن در حين مسواك‌زدن كمك مي‌كند.

ـ بهترين نوع مسواك، مسواكي است كه در دهانتان كاملا احساس راحتي كرده و دندان‌هايتان را بخوبي تميز كند. مخروطي يا مستطيلي‌بودن سر مسواك و موج‌دار، صاف يا قوس‌داربودن ريشه‌هاي مسواك كاملا به شما بستگي دارد. هر نوعي را كه انتخاب مي‌كنيد، بايد با آن احساس راحتي كنيد و به آساني به تمام نقاط دهان شما دسترسي داشته باشد.

ـ مسواك‌هايي كه ريشه‌هاي آن به صورت زاويه‌دار ساخته شده‌اند تماس ريشه‌ها را با سطوح بين دنداني افزايش داده و حتي پلاك‌هاي سفت را نيز از جا مي‌كند.

مسواك دستي يا برقي؟

سال‌هاست كه همه ما از مسواك‌هاي معمولي و دستي براي تميزكردن و شستشوي دندان‌هايمان استفاده مي‌كنيم ولي چند سالي است كه بازار مسواك‌هاي برقي و شارژي داغ شده و بيشتر مردم دليل آن را تميزكردن بهتر دندان‌ها مي‌دانند، اما آيا واقعا مسواك‌هاي برقي بر مسواك‌هاي دستي ارجحيت دارد؟

مسواك‌هاي معمولي قطعا داراي مزاياي زيادي بوده كه بشر سال‌هاي سال از آن استفاده كرده است. ارزانقيمت و در دسترس‌بودن و نيز قابل حمل و كم‌جابودن از مزيت‌هاي اين مسواك‌هاست.

مسواك‌هاي معمولي و دستي كاملا تحت كنترل شما هستند و مي‌توانيد به دلخواه خود فشار وارده بر دندان‌ها و لثه‌هايتان را كنترل كرده و از اعمال فشار بيش از حد خودداري كنيد چراكه فشار زياد روي دندان‌ها ممكن است باعث درد، حساس‌شدن دندان‌ها، از بين‌رفتن ميناي دندان و افزايش احتمال پوسيدگي دندان‌ها شود.

از طرفي مسواك‌هاي معمولي بهترين گزينه براي كودكان به شمار مي‌رود چراكه كاملا بي‌خطر بوده و با آموزش چگونگي مسواك‌زدن مي‌توانند براحتي دندان‌هايشان را تميز كنند.

در مقابل مسواك‌هاي معمولي، مسواك‌هاي برقي و شارژي قرار دارند كه به گفته برخي متخصصان مي‌توانند در تميزتركردن دندان‌ها به شما كمك كنند ولي يكي از بهترين مزايايي كه اين مسواك‌هاي برقي دارند، طولاني‌كردن زمان مسواك‌زدن است كه خيلي از ما آن را رعايت نمي‌كنيم.

مدت زمان ايده‌آلي كه بايد صرف مسواك‌كردن دندان‌ها كنيد حدود سه دقيقه است. مطالعات صورت گرفته حاكي است مسواك‌هاي برقي در از بين بردن پلاك‌هاي دنداني و جلوگيري از بروز بيماري‌هاي لثه نقش مؤثرتري را ايفا مي‌كنند.

اين نوع مسواك‌ها با سرعت بسيار بيشتري شروع به لرزش و چرخيدن كرده و نسبت به مسواك‌هاي معمولي ضربات بيشتري در دقيقه به دندان‌ها وارد آورده و همين باعث تميزتر كردن آنها مي‌شود.

علاوه بر اين، قابليت‌هاي ديگري چون مدل‌هاي مختلف تميز كردن از جمله چرخش ريشه‌ها در دو جهت يا حركت دو چرخشه، زمان‌بندي حركت ريشه‌ها، صيقل‌دهنده و سفيدكننده، ماساژور لثه و سنسورهاي فشاري كه درصد فشار وارده بر دندان و لثه را نشان مي‌دهد نيز دارند.

بهتر است مسواكي كه انتخاب مي‌كنيد، داراي سيستم پخش‌كننده اشعه UV هم باشد. اين سيستم اشعه UV توليد مي‌كند كه به سر مسواك شما تابيده شده و باعث از بين رفتن باكتري‌ها و ميكروب‌هاي رشدكرده روي سر مسواك شما در محيط‌هاي مرطوب مي‌شود.

تمام اين مزيت‌ها به حفظ سلامت و بهداشت بيشتر دهان و دندان شما كمك مي‌كند. مسواك‌هاي برقي كه داراي قابليت چرخش دو جهته هستند، بهتر دندان‌ها را تميز مي‌كنند.

ريشه‌هاي اين مدل مسواك‌هاي برقي يك بار در يك جهت چرخيده و دندان‌ها را تميز مي‌كند سپس در چرخش بعدي، در جهت مخالف حركت مي‌كند كه به آن، حركت نوساني چرخشي مي‌گويند و نسبت به مسواك‌هاي تك‌چرخشي، تاثير بيشتري در تميزي دندان‌ها دارد.

در انتخاب مسواك‌هاي برقي دقت كنيد؛ انواعي را برگزينيد كه همانند مسواك‌هاي دستي داراي سر كوچك و ريشه‌هاي نرم باشد كه هم براحتي به نقاط دور از دسترس دهان رسيده و از طرفي خشن بودن ريشه‌ها باعث از بين رفتن ميناي دندان نشود. مسواك‌هاي برقي با سرهاي دوتايي و بزرگ بسختي به نقاط عقب دهان مي‌رسد.

اگر نمي‌توانيد خوب مسواك بزنيد و هميشه به خاطر جرم‌هاي دندان‌هايتان در عذاب هستيد، مسواك‌هاي برقي مي‌توانند مشكل شما را حل كنند.

اين نوع مسواك‌ها بيشتر براي افراد سالمند و از كار افتاده‌اي كه قادر نيستند خوب دندان‌هايشان را مسواك كنند، افرادي كه دست‌هايشان از سرعت خوبي براي مسواك زدن برخوردار نيست و نيز افراد مبتلا به آرتروز و سكته‌هاي مغزي و افرادي كه با مشكل حركتي در ناحيه شانه‌ها، دست‌ها و بازوها دست به گريبانند و از لحاظ جسمي قدرت كافي براي حركت دادن مسواك ندارند، مناسب و كاربردي است.

ريشه مسواك‌هاي برقي معمولي حدود 3000 تا 7500 ضربه وارد مي‌كند و سر ريشه‌ها دوراني بوده و به صورت چرخشي و ضرباني در جهت عقب و جلو به طور افقي حركت مي‌كند.

مسواك‌هاي برقي صوتي در سرعت و قدرت، تفاوت زيادي با بقيه مسواك‌هاي برقي دارند. بهترين نوع ريشه اين مسواك‌ها بين 30 هزار تا 40 هزار ضربه در دقيقه وارد مي‌كند.

اين نوع مسواك امواج صوتي توليد كرده و باعث ارتعاش مولكول‌هاي آب مي‌شود كه در تميزي دندان‌ها و لثه‌ها تاثير شگرفي دارد.

تحقيقات به اثبات رسانده‌اند كه مسواك‌هاي برقي صوتي، مؤثرترين نوع مسواك‌هاي برقي در از بين بردن پلاك‌هاي دنداني است.

در خريد يك مسواك برقي خوب بايد به چند ويژگي آن دقت كنيد.

1 ـ سطح قدرت و سرعت ضربات وارده توسط ريشه‌هاي مسواك. هر چه تعداد ضربات و سرعت ريشه‌ها بيشتر باشد، قدرت تميزكنندگي مسواك بيشتر است.

2 ـ نوع سر مسواك خيلي اهميت دارد. مسواك‌هايي با سرهاي چرخشي ضرباني به دليل شباهتي كه با مسواك‌هاي معمولي دستي دارند، براي كساني كه سرهاي بزرگ را براي مسواك مي‌پسندند، گزينه مناسبي است. براي تميز كردن نقاط دور از دسترس دهان‌تان سرهاي كوچك مسواك بهترين گزينه به شمار مي‌رود. برخي از سرهاي مسواك‌ها به منظور خاصي همچون سفيدكنندگي و نيز براي دندان‌هاي حساس و افرادي كه ارتودنسي دارند، مناسب است.

3 ـ اندازه مسواك برقي بايد متناسب با سن فرد باشد. حتما به اين موضوع در خريد مسواك توجه كنيد. براي افراد 4 تا 12 ساله بايد مسواك‌هاي برقي مخصوص كودكان كه معمولا وزن كمي داشته و نگهداري آن راحت‌تر است، خريداري شود. از طرف ديگر مي‌توانيد مسواكي با اندازه معمولي ولي سر كوچك انتخاب كنيد كه به انتهاي دهان نيز برسد.

4 ـ به نوع كاركرد مسواك توجه كنيد. توجه به اين كه مسواك با باتري كار مي‌كند يا قابل شارژ با برق است، اهميت دارد. قطعا نوع دوم البته همراه با نشانگر اتمام شارژ مسواك بهترين انتخاب است.

زمان خريد مسواك جديد رسيده است

مهم نيست از مسواك دستي و معمولي استفاده مي‌كنيد يا مسواك‌هاي برقي، چيزي كه حائز اهميت است تعويض بموقع آن است. زمان تعويض مسواك تنها موقعي است كه نيازي به تقويم و زمان‌بندي ندارد.

هر زمان كه احساس كرديد مسواك‌تان ديگر كارايي قبل را ندارد و از لحاظ ظاهري از بين رفته، زمان تعويض مسواك و خريداري مسواك جديد فرا رسيده است.

به گفته متخصصان، بهترين زمان براي تعويض مسواك هر سه ماه يك بار است و به عبارت بهتر، هر وقت ريشه‌هاي مسواك از حالت عادي و ايستاده خود خارج شده و شكل خميده يا شكسته به خود گرفت، بايد آن را دور انداخته و مسواك جديدي جايگزين كنيد.

تاثير اين نوع ريشه‌هاي خميده و شكسته در برداشتن پلاك‌ها و باكتري‌ها بسيار كاهش يافته و گاهي با تيز و خشن‌شدن ريشه‌ها، باعث واردآمدن آسيب به دندان‌ها و بافت لثه مي‌شود.

چون مسواك محيط مناسبي براي رشد ميكروب‌ها، باكتري‌ها، ويروس‌ها و قارچ‌ها به شمار مي‌رود، دقت كنيد كه بعد از هر سرماخوردگي، گلودرد و عفونت، افتادن در محيط‌هاي آلوده يا استفاده توسط افراد ديگر، مسواك خود را تعويض كنيد.

در اين ميان حواستان بايد به كودكان باشد و مسواك آنها را بازرسي كنيد تا بموقع مسواك‌شان را تعويض كنيد.
بهداشت مسواكتان را رعايت كنيد

به طور كلي مسواك محيط بسيار مناسبي براي رشد ميكروب به شمار مي‌رود. اما شايد برايتان شگفت‌آور و عجيب باشد كه بدانيد محققان در مطالعات خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه بيش از 10 ميليون ميكروب و باكتري روي يك مسواك زندگي مي‌كنند و علاوه بر اين مستعد رشد ميكروارگانيسم‌هاي بي‌شماري است.

اما اصلا جاي نگراني نيست، چراكه اين ميكروب‌ها باعث بيماري شما نمي‌شوند، چراكه خمير دندان حاوي مواد ضدميكروبي است كه به نوعي باعث خنثي شدن عملكرد اين ميكروب‌ها مي‌شود ولي عاملي كه باعث زنده ماندن اين ميكروب‌ها مي‌شود، رطوبت است بنابراين پس از استفاده از مسواك، بگذاريد به طور كامل خشك شود.

براي حفظ سلامت مسواك‌تان، پس از استفاده، آن را بخوبي با آب شستشو داده و اجازه دهيد خشك شود. براي اين كار مسواك را به طور عمودي قرار دهيد تا اين فرآيند سريع‌تر انجام شود. اصلا نگران قرار گرفتن مسواك‌ها در كنار يكديگر نباشيد.

ميكروب‌ها در هوا جريان دارند، ولي از مسواكي به مسواك ديگر قابل انتقال نيستند. اما اگر خيلي به بهداشت دهان و دندان اهميت مي‌دهيد، مي‌توانيد براي از بين رفتن ميكروب‌هاي آن، مسواك را پس از شستشو داخل محلول الكل قرار دهيد.

از دهانشويه هم مي‌توانيد به عنوان ماده ضد‌عفوني‌كننده بهره ببريد و مسواك را درون آن قرار دهيد.

تهيه محلولي از آب و پروكسيد هيدروژن هم گزينه ديگر محسوب مي‌شود، ولي شايد ساده‌ترين راه، قرار دادن مسواك به مدت پنج تا 10 ثانيه داخل آب جوش براي از بين بردن ميكروب‌هاي مسواك است.




مترجم: ندا اظهري
منابع: toothbrushexpress / oralb /freelancedentalnurse




نوشته شده در   شنبه 2 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode