ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 1 ارديبهشت 1391     |     کد : 35591

مجموعه تاریخی ربع رشیدی قابلیت ثبت جهانی دارد

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: مجموعه تاریخی ربع رشیدی تبریز قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو را دارد.

معاون میراث فرهنگی کشور:
مجموعه تاریخی ربع رشیدی قابلیت ثبت جهانی دارد 
معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: مجموعه تاریخی ربع رشیدی تبریز قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود علویان‌صدر صبح امروز در حاشیه بازدید از محوطه تاریخی ربع رشیدی در تبریز افزود: ربع رشیدی تمام شاخصه‌های یک سایت طبیعی جهانی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات مرمتی انجام شده در ربع رشیدی طی چند سال اخیر مشهود و قابل تقدیر است.

علویان با تاکید بر اینکه فعالیت‌های صورت گرفته در این مجموعه نسبت به بازدید قبلی تغییرات ملموس و مثبتی داشته، گفت: ساماندهی بخش‌های مختلف مجموعه و استحکام‌بخشی از جمله اقدامات خوب انجام شده در این اثر تاریخی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در صورتی که این روند مرمتی، کاوش‌ها و بازسازی در حال اجرا تکمیل شود می‌توان به ثبت جهانی این اثر کم‌نظیر در آینده‌ای نزدیک امیدوار بود.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به لزوم تملک ساختمان‌های موجود در حریم این اثر ثبتی یادآور شد: تملک خانه‌های موجود در این بخش نیاز به مبالغ قابل توجهی دارد که باید از طریق منابع ملی و استانی تامین شود.

علویان تاکید کرد: میراث جهانی به عنوان نماینده ارزش‌های انسانی جوامع مختلف در مقیاس جهانی نمود و ظهور پیدا می‌کنند که حضور آثار مختلف کشورمان در فهرست آثار جهانی یونسکو گام بلندی در راستای جهانی شدن میراث ایران بوده است.

آثار تاریخی باید در خدمت توسعه پایدار و پایداری توسعه کشور باشد

معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر لزوم حفاظت گسترده و جامع از آثار فرهنگی و تاریخی، اظهار کرد: آثار، تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی باید در خدمت توسعه پایدار و پایداری توسعه جامعه قرار گیرد.

علویان افزود: باید با استفاده از ظرفیت‌های این حوزه‌ها و آثار، مبانی فرهنگی را در جامعه ایجاد کرد.

وی با اشاره به اهمیت این محوطه‌های تاریخی تصریح کرد: حس خودباوری و توانایی جوانان کشور برگرفته از این سرمنشاهای تاریخی است که با استناد به آنها این باور ایجاد می‌شود که این ملت در طول تاریخ همواره جامعه‌ای تاثیرگذار بوده‌ است.

علویان خاطرنشان کرد: خصوصیات ایثار، فداکاری و اصالت در مردم جامعه نهادینه شده و میراث فرهنگی را به فرصتی برای شناخت ظرفیت‌های افراد این کشور تبدیل کرده است.

وی، میراث فرهنگی را سرمایه ملی کشور خواند و با تاکید بر لزوم حفاظت از آن گفت: این سرمایه پشتوانه اقتصادی کشور است که می‌تواند ما را به اوج عزت برساند.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه تبیین این مفهوم و اهمیت آن باید با استفاده از ظرافت‌ها و شیوه‌های صحیح اطلاع‌رسانی انجام بگیرد، افزود: پایداری میراث فرهنگی کشور به جوامع انسانی آن وابسته است و آثار تاریخی و فرهنگی تنها با حمایت و پشتوانه مردم ادامه می‌یابد.

علویان با تاکید بر نقش حضور ملت‌ها در حفظ و توسعه یک کشور خاطرنشان کرد: ملت‌ها اگر مفاهیم انسانی را به درستی تبیین کنند می‌توانند دولت‌ها را نیز مدیریت کنند و هرگاه از این مفاهیم غفلت شده، زمان باخت آن کشور بوده است.

وی، نقش متولیان میراث فرهنگی کشور را در تشویق مردم به حمایت از آثار و بناهای تاریخی بسیار موثر خواند و گفت: محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی این ظرفیت را دارند که با شناساندن مناسب، عموم مردم را به آشنایی، ورود به مباحث مرتبط و در نهایت حفظ و حراست از آنها علاقه‌مند کنند.

علویان یادآور شد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید فرصت حضور و آشنایی مردم را با میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور فراهم کرده و از تمام ظرفیت‌های علمی موجود در این زمینه بهره گیرند.

این مقام مسئول تشریح کرد: آثار تاریخی بی‌شمار موجود در کشور باید مامن و بستر پژوهش باشند و تاریخ می‌تواند به صورت موثر زمینه‌های علمی را توسعه دهد.

علویان خاطرنشان کرد: برخی به غلط تصور می‌کنند که آثار تاریخی تنها محدود به علم باستان‌شناسی می‌شود در صورتی که بناها و محوطه‌های تاریخی با استفاده از علوم مختلف می‌توانند رشد کنند.

وی، مرمت و حفاظت را از موارد اساسی در کنار باستان‌شناسی آثار تاریخی عنوان کرد و گفت: باستان‌شناسی صرفاً گشودن لایه‌های پنهان نیست بلکه تبیین و حفاظت از آثار تاریخی مهم‌ترین فعالیت مرتبط با این آثار به شمار می‌روند.

معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: اصلاح فرآیند باستان‌شناسی در کشور وظیفه‌ای است که باید آن را کلید زده و به پیش ببریم.

علویان تصریح کرد: باید کارکرد علم باستان‌شناسی را از حفاری صرف خارج کرد چرا که اگر حفاری همراه با پروسه‌های علمی و پژوهشی نباشد به نوعی همان تخریب آثار تاریخی محسوب می‌شود.

وی، آسیب‌های آگاهانه و انسانی را مخرب‌تر از آسیب‌های طبیعی و ناآگاهانه توصیف کرد و گفت: لازم است از تجربه و دانش اساتید حوزه حفظ و مرمت برای فرهنگ‌سازی در زمینه تبیین شیوه‌های نوین حفاظت استفاده شود.


نوشته شده در   جمعه 1 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode