ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 27 فروردين 1391     |     کد : 35361

وسواس غذايي را كنار بگذاريد

برخي افراد هنگام خريد ميوه و سبزي تمام فكرشان چگونگي كاشت، نگهداري و آبياري آنهاست.هميشه فكر مي‌كنند تمام سبزي‌ها و ميوه‌هايي كه مي‌خرند با آب ناسالم آبياري شده و شايد به همين دليل مصرف اين مواد لازم را كنار مي‌گذارند.

جام جم آنلاين: برخي افراد هنگام خريد ميوه و سبزي تمام فكرشان چگونگي كاشت، نگهداري و آبياري آنهاست.هميشه فكر مي‌كنند تمام سبزي‌ها و ميوه‌هايي كه مي‌خرند با آب ناسالم آبياري شده و شايد به همين دليل مصرف اين مواد لازم را كنار مي‌گذارند.
البته مشكل به همين‌جا ختم نمي‌شود، وقتي كارشناسان توصيه مي‌كنند هفته‌اي دو بار ماهي بخوريد، برخي از ما فقط به ماهي‌هايي فكر مي‌كنيم كه در آب‌هاي آلوده زندگي مي‌كنند و اين داستان همچنان ادامه دارد.

خيلي از افراد و بخصوص كساني كه در شهرهاي بزرگ زندگي مي‌كنند، با اين تصور مصرف بسياري از مواد غذايي مفيد را براي خود و خانواده‌شان ممنوع كرده‌اند؛ اما آيا واقعا بايد به بهانه عدم اطمينان از سلامت مواد غذايي، آنها را از رژيم غذايي خانواده حذف كنيم؟

ميترا زراتي كارشناس ارشد تغذيه با اشاره به اين‌كه رژيم غذايي متعادل بايد شامل تمام گروه‌هاي مواد غذايي از جمله ميوه، سبزيجات، لبنيات و غلات باشد به «جام‌جم» مي‌گويد: در رژيم غذايي تا جايي كه امكان دارد بايد از مواد مطمئن، سالم و عاري از هرگونه سموم و آفات استفاده شود؛ همچنين خوب است بدانيم وقتي سموم و آفات همراه مواد غذايي وارد بدن مي‌شود، براي سم‌زدايي به كبد رفته و مواد زائد از طريق ادرار دفع مي‌شود.

به گفته وي پس از خوردن مواد غذايي سمي و حاوي آفت‌كش و... كبد بيش از ساير اعضاي بدن تحت فشار قرار مي‌گيرد بنابراين حتما بايد قبل از مصرف هرگونه ماده غذايي، از سلامت آن مطمئن شويم.

مراقب باشيد

زراتي با اشاره به افرادي كه در اين زمينه دچار نوعي وسواس هستند و مصرف همه مواد غذايي را مضر مي‌دانند، توضيح مي‌دهد: نكات خاصي وجود دارد كه همه بايد به آن توجه داشته باشند تا بتوانند مواد غذايي سالم را تشخيص داده و مصرف كنند؛ به عنوان مثال هنگام خريد آجيل حتما بايد به اين موضوع توجه داشته باشيد كه به هيچ‌وجه آجيل رنگ‌‌شده نخريد و آن را مصرف نكنيد بنابراين در اين موارد اگر با وسواس عمل كنيد، كاملا طبيعي و درست است چون نمي‌توان به سخن فروشنده كه درباره رنگ خوراكي و مجاز صحبت مي‌كند، اعتماد داشت.

به گفته اين كارشناس تغذيه بهتر است از هيچ‌گونه ماده غذايي داراي رنگ‌هاي مصنوعي استفاده نكنيد و به جاي آن مواد طبيعي را تهيه كنيد، چون ممكن است رنگ استفاده شده، مجاز و خوراكي نباشد.

بهترين را انتخاب كنيد

زراتي با بيان اين‌كه براي خريد ميوه هم بايد دقت كافي داشت، مي‌گويد: معمولا بايد به ميوه‌هايي كه خيلي درشت است و زماني كه براي مدتي طولاني در يخچال نگهداري مي‌شود و هيچ تغييري در آن ايجاد نمي‌شود شك كرد.

به گفته وي اغلب ميوه‌هايي كه پس از گذشت مدت زماني داراي لك مي‌شود و ظاهرشان تغيير مي‌كند ميوه‌هاي سالمي است كه ماده مضري ندارد. به اين نكته هم دقت كنيد كه بهتر است هميشه از انواع كوچك، اما سالم‌تر ميوه‌ها استفاده كنيد.

دسته ديگر مواد مورد نياز ما، غذاهاي دريايي است كه خواص بسيار زيادي دارد و به همين دليل متخصصان تغذیه مصرف ماهی را به همه افراد سفارش می‌كنند؛ اما گاهي ممكن است سوالاتي هنگام خريد ماهي براي شما پيش بيايد؛ با توجه به آلودگي برخي آب‌ها‌، آيا باز هم مصرف ماهي مفيد است؟ مصرف كدام يك از انواع ماهي بهتر است؟ چطور ماهي مناسب را انتخاب كنيم؟.

زراتي با بيان اين‌كه ماهي يا پرورشي است يا ماهي آب‌هاي آزاد، توضيح مي‌دهد: عدم مصرف ماهي آب‌هاي آزاد، كاري غيرممكن و در عين حال وسواس‌گونه است، اما توصيه مي‌شود براي اطمينان بيشتر در دوران‌ خاصي از زندگي مانند زمان بارداري و در سنين زير 5 سال تا حد امكان بيشتر از ماهي‌هاي پرورشي استفاده شود؛ اين ماهي‌ها در حوضچه‌هاي مخصوصي پرورش داده مي‌شود و به همين دليل آلودگي‌ ماهي آب‌هاي آزاد را ندارد.

به گفته وي در اغلب موارد، هر چه سن ماهي كمتر باشد، مصرف آن مناسب‌تر است. بنابراين هنگام تهيه ماهي، بايد به اندازه آن هم دقت كنيم. به عبارت ديگر، بهتر است از خريد ماهي‌هاي خيلي بزرگ (در مقايسه با ساير ماهي‌هاي همان گونه) خودداري شود.

تصورات اشتباه

زراتي مي‌گويد: در برخي مقالات علمي به اين نكته اشاره شده است كه مصرف لبنيات مي‌تواند دردسرساز باشد، اما اگر چنين مطلبي را مطالعه كرديد بايد بدانيد اين مساله به هيچ‌وجه مربوط به جامعه ما نيست. در واقع مصرف بسيار زياد لبنيات و بخصوص انواع پرچرب آن، ممكن است مشكلاتي را براي افراد ايجاد كند، اما نكته مهم اين است كه اين مساله نه‌تنها بيشتر مربوط به لبنيات پرچرب است، بلكه در كشور ما كه سرانه مصرف لبنيات كم است نيز جايي ندارد.

به گفته وي مشكل حاصل از مصرف لبنيات پرچرب مربوط به خود محصولات لبني نيست و در واقع چربي آنها باعث ايجاد چنين وضعيتي مي‌شود.

اين كارشناس تغذيه با اشاره به شيرهايي كه ماندگاري زيادي دارد، توضيح مي‌دهد: خيلي از افراد به اشتباه تصور مي‌كنند شيرهايي كه مدت زيادي سالم مي‌ماند، حاوي مواد نگه‌دارنده است. در حالي كه هيچ‌گاه نمي‌توان به لبنيات مواد نگه‌دارنده اضافه كرد و علت ماندگاري اين مواد نيز تفاوت در نوع فرآيند پاستوريزه كردن آنهاست.

نياز بدنتان را تامين كنيد

ميترا زراتي توضيح مي‌دهد: زماني كه ما درباره مصرف مواد غذايي صحبت مي‌كنيم، منظور فقط پر كردن معده و احساس سيري نيست، بلكه هدف نهايي سير شدن سلولي است؛ به اين معني كه با خوردن بسياري از غذاها احساس سيري مي‌كنيم، اما بايد توجه داشت آيا واقعا نياز سلول‌ها هم با هر غذايي تامين مي‌شود؟

به گفته وي مي‌توان غذا را در حجم كم مصرف كرد، اما همان هم مي‌تواند شامل ميزان كافي مواد مغذي براي سلول‌هاي بدن باشد.

پس به خاطر داشته باشيم بهتر است رژيم غذايي متنوع باشد؛ همچنين خوب است در تهيه غذاهاي روزانه از ميوه‌ها و سبزيجات رنگي نيز كمك بگيريم؛ به عنوان مثال اگر قرار است غذايي به كمك فلفل دلمه‌اي آماده شود، از رنگ‌هاي مختلف آن استفاده كنيم.

اين كارشناس تغذيه اضافه مي‌كند: مصرف‌كنندگان هيچ وقت نمي‌توانند نسبت به سلامت يا عدم سلامت مواد غذايي به طور كامل اطمينان پيدا كنند، اما اين مساله بهانه خوبي براي كنار گذاشتن مصرف لبنيات، ميوه، سبزي و... نيست و به جاي اين كار بايد نسبت به رعايت بهداشت دقت بيشتري داشت تا كمتر مشكل ايجاد شود.

در ضمن پس از خريد هم رعايت بهداشت مواد غذايي از قبيل نگهداري مناسب، شستن و ضدعفوني‌كردن صحيح بسيار مهم و برعهده مصرف‌كننده است.

نيلوفر اسعدي‌بيگي ‌- گروه سلامت


نوشته شده در   يکشنبه 27 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode