ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 25 فروردين 1391     |     کد : 35266

اگر دچار صاعقه‌زدگي شديد

فرض كنيد محل سكونت شما در يك منطقه مرتفع شهري يا كوهستاني واقع شده است. با توجه به آن‌كه ديدن باران‌هاي بهاري بشدت شما را شگفت‌زده مي‌كند از پشت پنجره ابرهاي متراكمي را كه با حركت باد به هم نزديك مي‌شوند نگاه مي‌كنيد كه ناگهان رعد و برقي ايجاد مي‌شود.

جام جم آنلاين: فرض كنيد محل سكونت شما در يك منطقه مرتفع شهري يا كوهستاني واقع شده است. با توجه به آن‌كه ديدن باران‌هاي بهاري بشدت شما را شگفت‌زده مي‌كند از پشت پنجره ابرهاي متراكمي را كه با حركت باد به هم نزديك مي‌شوند نگاه مي‌كنيد كه ناگهان رعد و برقي ايجاد مي‌شود.
برق و صداي مهيب اين صاعقه به قدري شديد و به شما نزديك بوده كه احساس مي‌كنيد قلبتان بشدت مي‌زند و شما را مضطرب كرده است.

سعي مي‌كنيد از پنجره فاصله گرفته و درمكاني آرام بنشينيد، اما اين سوال مطرح است، اگر در زمان بروز صاعقه در داخل ساختمان باشيم باز هم خطري ما را تهديد خواهد كرد؟ به فرد صاعقه زده چه كمك‌هايي بايد ارائه دهيم؟

كساني كه منازل‌شان در ارتفاعات و بالاي تپه‌ها قرار گرفته يا در طبقات بالايي برج‌هاي بسيار بلند مقيم هستند براي دوري از خطرات احتمالي ناشي از رعد و برق بايد مواردي را رعايت كنند.

1 ـ وقتي رعد و برق اتفاق مي‌افتد در منزل بمانيد و بيرون نرويد.

2 ـ به منظور جلوگيري از آتش‌سوزي ناشي از صاعقه، نسبت به نصب برق‌گير در ساختمان‌هاي بلند اقدام كنيد.

3 ـ در زمان بروز صاعقه از در، پنجره، بخاري ديواري، شوفاژ و ديگر وسايل هادي و فلزي دوري كنيد و پرده‌ها را بكشيد.

4 ـ دوشاخه تمام وسايل برقي مثل راديو، تلويزيون، تلفن و رايانه را از برق خارج كرده و هواكش را خاموش كنيد. تنها در مواقع اضطراري و آن هم در صورت امكان از تلفن بي‌سيم استفاده كنيد. روشن بودن چراغ برخلاف تصورعامه باعث بروز خطر برق گرفتگي نمي‌شود.

5 ـ از رفتن به حمام و دوش گرفتن بپرهيزيد. چون ممكن است آب و لوازم فلزي حمام باعث انتقال جريان الكتريسيته به بدن شما شود.

اقدامات اوليه در برخورد با مصدوم صاعقه‌زده

افراد به واسطه برخورد صاعقه ممكن است دچار اختلالات عصبي (كاهش سطح هوشياري، فراموشي، تشنج، سوزن شدن انتهاي دست و پا، لكنت زبان و كوري و كري موقت)، اختلالات قلبي ـ عروقي (نامنظم شدن ريتم قلب و افزايش فشار خون ) و سوختگي ناشي از برق‌گرفتگي شوند، اما نگراني اصلي در مورد آسيب‌هاي ناشي از رعد و برق احتمال ايجاد ايست قلبي يا تنفسي است. بنابراين...

1 ـ تنفس مصدوم را بررسي كنيد. به حركت سينه يا شكم مصدوم توجه كنيد. بايد نرم و منظم صورت گيرد. اگر حركتي نديديد گوش خود را به دهان يا بيني مصدوم نزديك كنيد تا از اين طريق صداي نفس او را بشنويد. بر اثر برخورد تنفس او با پوست صورت‌تان نيز مي‌توانيد متوجه تنفس او شويد. اگر مصدوم تنفس نداشت به او نفس مصنوعي دهيد.

2 ـ نبض مچ (راديال) يا گردن (كاروتيد) را بگيريد. نبض يك فرد بالغ بايد بين 60 تا 100 بار بزند. اگر مصدوم تنفس و نبض نداشت بلافاصله با 115 تماس بگيريد.

3 ـ محل ورود و خروج جريان الكتريسيته ناشي از برق گرفتگي را براي يافتن علايم سوختگي بررسي كنيد البته بايد بدانيد هنگام برق گرفتگي ، برق در محل تماس وارد بدن شده و از مسيرهايي كه كم‌ترين مقاومت را دارند مثل اعصاب و رگ‌هاي خوني مي‌گذرد و در جايي كه بدن با يك سطح فلزي يا زمين تماس پيدا مي‌كند ، خارج مي‌شود بنابراين بيشترين آسيب درون بدن رخ داده و اغلب سوختگي‌ هاي ناشي از صاعقه زدگي سطحي و كوچك است بنابراين پس از اقدامات مذكور مصدوم را براي معاينه داخلي و بررسي‌هاي بيشتر به بيمارستان برسانيد.

فاخره بهبهاني - گروه سلامت


نوشته شده در   جمعه 25 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode