ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 25 فروردين 1391     |     کد : 35260

کندوان نامزد ثبت جهانی شد

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: با تکمیل موارد مورد نیاز، پرونده ثبت جهانی کندوان به عنوان برجسته‌ترین روستای صخره‌ای جهان تا پایان سال‌جاری برای ارائه به سازمان یونسکو آماده می‌شود.

 
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: با تکمیل موارد مورد نیاز، پرونده ثبت جهانی کندوان به عنوان برجسته‌ترین روستای صخره‌ای جهان تا پایان سال‌جاری برای ارائه به سازمان یونسکو آماده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اسکو، تراب محمدی صبح امروز در حاشیه بازدید از روستایی تاریخی کندوان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر پرونده این روستای منحصر به فرد مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در پلان مدیریت بر اقدامات حفاظتی و نگهداری آن تاکید شده است.

حذف بناهای غیرمجاز و سازگار کردن تاسیسات آب و برق با منظر روستا

محمدی تصریح کرد: حذف بناهای غیرمجاز و سازگار کردن تاسیسات آب و برق با منظر روستا از جمله اقداماتی است که در سال 91 با حساسیت به آنها رسیدگی خواهد شد.

قلع و قمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محوطه کندوان

وی با اشاره به قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز در محوطه کندوان به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان برای آماده‌سازی این روستا به منظور ثبت جهانی خاطرنشان کرد: ایجاد روستایی جدید در مجاورت کندوان در حال انجام است که این روستا به زودی برای اسکان صاحبان این ساختمان‌های غیرمجاز آماده خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر سرعت گرفتن اقدامات مربوط به کندوان در سال‌ جاری خاطرنشان کرد: کف‌سازی 6 هزار متر مربع از مساحت این روستای تاریخی، نورپردازی‌های اصولی و زیبا و همچنین کانال‌کشی برق از جمله فعالیت‌هایی است که سال گذشته در زمینه آماده‌سازی کندون برای ثبت در فهرست آثار جهانی انجام شد.

مسیر کمربندی کندوان با عرض 45 متر برای جلوگیری از ورود اتومبیل‌ها به داخل روستا

محمدی با اشاره به انجام مراحل پایانی ساخت مسیر کمربندی کندوان با عرض 45 متر برای جلوگیری از ورود اتومبیل‌ها به داخل روستا، گفت: ساخت و توسعه سایر امکانات رفاهی مورد نیاز برای گردشگران از قبیل سرویس‌های بهداشتی اصولی و بوفه‌ها در محوطه این اثر منحصربه‌فرد تاریخی رو به اتمام است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و براساس روند اقدامات و فعالیت‌ها این روستا برای ثبت در فهرست آثار جهانی در نوبت قرار گرفته است.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های این روستای تاریخی برای ثبت در فهرست آثار جهانی گفت: کندوان علاوه بر داشتن خانه‌های سنگی منحصر بفرد و ویژگی‌های ظاهری روستا به دلیل وجود آب معدنی، دره‌های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل مرغوب کوهستان، همه ساله سبب جذب تعداد کثیری مسافر از نقاط دور و نزدیک به این روستا به خصوص در فصول مساعد سال می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد، آذربایجان‌شرقی سرزمین آثار منحصر بفرد تاریخی و طبیعی بی‌نظیری است که با ثبت روستای کندوان پس از ثبت افتخارآمیز بازار تبریز در فهرست آثار جهانی، می‌توانیم شاهد اضافه شدن برگ زرین دیگری برای ایران اسلامی عزیزمان باشیم.

روستای تاریخی کندوان در 50 کیلومتری جنوب‌غربی تبریز؛ یکی از روستاهای دهستان سهند است که در 18 کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان‌داغی واقع شده است.

این روستا طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1375، 137 خانوار و 750 نفر جمعیت دارد که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده‌های مخروطی و هرمی‌شکل صخره‌ای است. روستاییان کندوان داخل این توده‌ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده‌اند.

این روستا در شمال‌غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 700 ساله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند، در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد.

کتاب «کندوان» سومین روستای صخره‌ای جهان منتشر شده که به چگونگی تشکیل منازل صخره‌ای و کران‌های کله‌قندی این روستای شگفت‌انگیز اشاره شد و بیان گردید که در دنیا روستای صخره‌ای وجود دارد که اولین آن روستای «گورمه» ترکیه دومی داکوتای آمریکا و سومی نیز «کندوان» ایران است با این تفاوت که دو روستای صخره‌ای در ترکیه و آمریکا خالی از سکنه هستند ولی در «کندوان» زندگی جریان دارد و از این بابت کندوان اولین روستای صخره‌ای زنده جهان محسوب می‌شود.

بافت قدیمی‌ترین روستای کندوان که یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین روستاهای تاریخی کشور و تنها روستای زنده صخره‌ای محسوب می‌شود، هم‌اکنون با ساخت و سازهای جدید در این روستا که متفاوت با بافت گذشته است با تهدیدی جدی روبه‌رو شده است.

وجود آب معدنی، خانه‌های منحصربه‌فرد، دره‌های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل مرغوب کوهستان، سبب جذب تعداد کثیری مسافر از نقاط دور و نزدیک به این روستا به خصوص در فصول مساعد سال می‌شود.

این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به این فرم درآمده است، کران‌ها در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم است.

در کندوان؛ شکل خارق‌العاده و چشمگیر و خاص طبیعت است که انسان را به سوی خود کشید، به خصوص انسانی را که سرگردان گشته و برای دفاع از زندگی خود در جستجوی پناهگاه امنی است، در این مورد احتمالا حمله مغولان سبب شد که مردم روستاهای اطراف و به خصوص «حیله ور» از موقعیت طبیعی کران‌ها استفاده نموده به تدریج درون کران‌ها را خالی کرده و در آنها مستقر شوند.

بدین ترتیب هم خود را از نظر مقابله با بیگانگان در امان دیدند هم سکونت در کران‌ها را در تابستان و زمستان برای مقابله با سرما و گرما کاملاً مطبوع یافتند.


نوشته شده در   جمعه 25 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode