ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 فروردين 1391     |     کد : 35068

‌لزوم تهیه دایرةالمعارف مساجد

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم تهیه دایرةالمعارف مساجد گفت: تمام مسائل مربوط به مساجد باید جمع‌آوری و به صورت دایرةالمعارف ارائه شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم تهیه دایرةالمعارف مساجد گفت: تمام مسائل مربوط به مساجد باید جمع‌آوری و به صورت دایرةالمعارف ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از کمیسیون حقوق بشر سلامی شمالغرب، آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی با تأکید بر اینکه برای بررسی ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی نیازمند تألیف کتاب‌های قطور در این زمینه هستیم، اظهار داشت: مبحث مسجد یکی از مسائل اولیه و مهم مربوط به اسلام است و ما اگر بخواهیم در ‌ارتباط‌ با مسجد اقدامات شایسته‌ای را در تمام ابعاد انجام دهیم ابتدا باید اهمیت مسجد را درک کنیم و مسجدشناس باشیم.

وی با تأکید بر اینکه اول باید اهمیت مسجد برای مردم و مسئولان تبیین شود و بعد به سراغ بیان ویژگی‌های مسجد رفت، در مورد اهمیت مسجد اظهار کرد: مسجد مقدس‌ترین نقطه روی زمین است و در عظمت مسجد همین بس که خانه خدا ‌روی زمین عنوان شده است.

آیت‌الله هریسی، مسجد را جایگاه عبادت و پرستش الهی دانست که زیباترین عمل یعنی عبادت در آن صورت گرفته و محل نزول رحمت و برکت الهی است و ادامه داد: اگر بخواهیم در جامعه انسان‌سازی کنیم تا این انسان‌های ساخته شده و با ایمان و ادب جامعه را بسازند، باید مسجد را مورد توجه قرار دهیم.

وی در مورد جایگاه مسجد در اسلام تصریح کرد: مسجد از منظر اسلام یک مسئله ساختمانی و بنایی بر این مبنا که صرفاً یک مکان به عنوان مسجد ساخته ‌شود، نیست بلکه مسجد یک مسئله محتوایی است و این ساختمان و بنا ظرف و قالب محتواست یعنی مسجد ساختن در حقیقت ظرف ساختن برای محتوایی است که همه چیز از جمله علم، تربیت، انسانیت، آراستگی، معنویت، تقوا و .... را شامل می‌شود.

آیت‌الله هریسی با تأکید بر لزوم تهیه دایرةالمعارف مساجد گفت: تمام مسائل مربوط به مساجد از جمله آیات و روایات، اشعار، تاریخ مساجد، مساجد برجسته جهان، اهداف مساجد، هنرهای مساجد و ... باید جمع‌آوری و به صورت دایرةالمعارف ارائه شود، ما در ‌ارتباط‌ با مساجد کاری نکرده‌ایم و کوتاه آمده‌ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مساجد باید مانند دانشگاه اداره شود و امام جماعت باید قبل از همه در آن حضور داشته باشد و بعد از همه باید از مسجد خارج شود، افزود: باید مسجد‌شناس باشیم و اهداف و جایگاه مساجد را بدانیم و دست‌اندکاران مساجد را با این اهداف انطباق دهیم.


نوشته شده در   دوشنبه 21 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode