۱- پشت بام و سرداب و محراب مسجد، و هر چه به سبب توسعه مسجد آن افزوده شده جزو مسجد به حساب مىآيد ، مگر آنكه بدانيم؛ جزو مسجد نيست . (۵) (در صورت شك ، چنين جاهايى ، حكم مسجد را دارد)
۵۷- به جز سه مكانى كه در مسأله قبل گفته شد، جايى را كه انسان نداند جزو مسجد است يا از متعلقات آن، (مثل حياط مسجد) حكم مسجد را ندارد و اعتكاف در آنجا صحيح نيست.(۶)
۲- س : مسجدى كه علاوه بر شبستان ، داراى حياط و صحن و راهرو است و در عرف همه آنها را مسجد مىخوانند ، آيا احكام مسجد بر آنها جارى است يا نه، و در صورتى كه قصد بانى معلوم نباشد، ساختن مستراح و امثال آن در يك طرف آن صحن چه صورت دارد، دليل و قرينه بر عدم مسجديت لازم است يا نه؟
آيت الله گلپايگانى : با شك در آنكه صحن را جزء مسجد قرار داده، اگر امارهاى بر مسجد بودن نباشد، محكوم{ P - اماره - نشانه، علامت. P} به مسجديت نيست، و اماره بر عدم ، لازم نيست.
--------------------------------------------------------------------------------
۱- نظر آيت الله صافى در اين مسأله به دست نيامد.
۲- آيت الله سيستانى : يا اطمينان حاصل شود.
۳- آيات عظام خويى ، فاضل، مكارم: يك نفر عادل هم بگويد كفايت مىكند.
۴- آيت الله گلپايگانى ، آيت الله اراكى: به هر حال ، حكم حاكم كفايت مىكند.
آيت الله مكارم: حكم حاكم بنابراحتياط واجب كافى نيست.
۵- آيت الله سيستانى : در صورتى كه نشانهاى بر اينكه جزء مسجد است وجود داشته باشد حكم مسجد را دارد.
آيت الله صافى : افزودههاى مسجد ، تا معلوم نشود جزء مسجد است حكم مسجد را ندارد.
۶- آيت الله سيستانى : اگر نشانهاى بر مسجد بودن آن وجود نداشته باشد.
آيت الله مكارم: مگر آنكه ظاهر حال دلالت داشته باشد كه جزو مسجد است .