1- مدت اعتكاف حداقل سه روز است و در كمتر از آن صحيح نيست ولى در زياده حدى ندارد. ولى اگر پنج روز معتكف شود، روزششم را نيز واجب است بماند، بلكه بنابر احتياط واجب، هرگاه دو روز اضافه كرد، روز سومش هم بايد بماند، پس اگر هشت روز معتكف شد، روز نهم هم واجب است .
2- اين سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است ، بنابراين اگر بعد از طلوع فجر، ولو با چند(1) دقيقه تأخير به مسجد برسد آن روز جزو اعتكاف به حساب نمىآيد و چنانچه قبل از مغرب روز سوم، اعتكاف را قطع كند، افزون بر آنكه كار حرامى كرده ، اعتكاف نيز باطل است .
3- سه روز اعتكاف باشبهاى آن است كه حداقل سه روز و دو شب در وسط است، بنابراين نمىتواند شبها را از مسجد خارج شود، يا نذر كند كه سه روز بدون شبها در مسجد معتكف شود.
4- اگر انسان نذر كند كه دو روز معتكف شود نه بيشتر از آن، اينگونه نذر باطل است ولى اگر مقيد نكرده كه(2) بيشتر نباشد نذر صحيح است و واجب است كه روز سوم را نيزبماند.
5- س : منظور از روز در اعتكاف چيست؟
آيات عظام تبريزى ، بهجت ، مكارم: منظور از روز طلوع فجر است تا غروب آفتاب چنانچه در احكام نماز ذكر شده است .
6- س: اگر كسى نذر كند، سه روز منفصل اعتكاف كند آيا نذرش منعقد مىشود؟ نذر اعتكاف كمتر از سه روز چه؟
آيت الله بهجت : منعقد نمىشود.
آيت الله صافى:الف : منعقد نمىشود. ب : اگر مقيد به كمتر از سه روز باشد منعقد نمىشود.
7- س: آيا بيشتر از سه روز مىتوان اعتكاف كرد به طورى كه آن زياده، قسمتى از يك روز يا قسمتى از يك شب باشد.
آيت الله تبريزى: مانعى ندارد.
8- س : كسى كه پنج روز در اعتكاف بوده: آيا روز ششم بر او واجب است؟
آيت الله تبريزى: واجب است.
--------------------------------------------------------------------------------
1- آيت الله خويى، آيت الله سيستانى: بنابر احتياط واجب تا مغرب.
آيتالله مكارم: تا غروب آفتاب.
2- آيتالله خويى، آيتالله سيستانى : اگر همين اعتكاف مستحبى معروف را نذر كرده باشد. باطل است، ولى اگر اين اعتكاف نباشد.مثلاً مقصودش ماندن در مسجد باشد. صحيح است.