ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 دي 1403
پنجشنبه 13 دي 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 7 تير 1388     |     کد : 3494

مدت اعتكاف‏

مدت اعتكاف حداقل سه روز است و در كمتر از آن صحيح نيست...

1- مدت اعتكاف حداقل سه روز است و در كمتر از آن صحيح نيست ولى در زياده حدى ندارد. ولى اگر پنج روز معتكف شود، روزششم را نيز واجب است بماند، بلكه بنابر احتياط واجب، هرگاه دو روز اضافه كرد، روز سومش هم بايد بماند، پس اگر هشت روز معتكف شد، روز نهم هم واجب است .

2- اين سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است ، بنابراين اگر بعد از طلوع فجر، ولو با چند(1) دقيقه تأخير به مسجد برسد آن روز جزو اعتكاف به حساب نمى‏آيد و چنانچه قبل از مغرب روز سوم، اعتكاف را قطع كند، افزون بر آنكه كار حرامى كرده ، اعتكاف نيز باطل است .

3- سه روز اعتكاف باشبهاى آن است كه حداقل سه روز و دو شب در وسط است، بنابراين نمى‏تواند شبها را از مسجد خارج شود، يا نذر كند كه سه روز بدون شبها در مسجد معتكف شود.

4- اگر انسان نذر كند كه دو روز معتكف شود نه بيشتر از آن، اينگونه نذر باطل است ولى اگر مقيد نكرده كه‏(2) بيشتر نباشد نذر صحيح است و واجب است كه روز سوم را نيزبماند.

5- س : منظور از روز در اعتكاف چيست؟

آيات عظام تبريزى ، بهجت ، مكارم: منظور از روز طلوع فجر است تا غروب آفتاب چنانچه در احكام نماز ذكر شده است .

6- س: اگر كسى نذر كند، سه روز منفصل اعتكاف كند آيا نذرش منعقد مى‏شود؟ نذر اعتكاف كمتر از سه روز چه؟

آيت الله بهجت : منعقد نمى‏شود.

آيت الله صافى:الف : منعقد نمى‏شود. ب : اگر مقيد به كمتر از سه روز باشد منعقد نمى‏شود.

7- س: آيا بيشتر از سه روز مى‏توان اعتكاف كرد به طورى كه آن زياده، قسمتى از يك روز يا قسمتى از يك شب باشد.

آيت الله تبريزى: مانعى ندارد.

8- س : كسى كه پنج روز در اعتكاف بوده: آيا روز ششم بر او واجب است؟

آيت الله تبريزى: واجب است.

 

--------------------------------------------------------------------------------

1- آيت الله خويى، آيت الله سيستانى: بنابر احتياط واجب تا مغرب.

آيتالله مكارم: تا غروب آفتاب.

2- آيتالله خويى، آيتالله سيستانى : اگر همين اعتكاف مستحبى معروف را نذر كرده باشد. باطل است، ولى اگر اين اعتكاف نباشد.مثلاً مقصودش ماندن در مسجد باشد. صحيح است.

 


نوشته شده در   يکشنبه 7 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode