محقق و پژوهشگر حوزه علميه اصفهان با بيان اينكه میتوان علم مفهومشناسی قرآن را حد واسط بين علم مفردات و علم تفسير قرآن دانست، اظهار كرد: مفهومشناسی علم جديدی فراتر از مفردات و متفاوت از علم تفسير است و پرداختن بدان در پيشرفت تفسير بسيار مؤثر خواهد بود.
حجتالاسلام و المسلمين رسول ملكيان اصفهانی، محقق و پژوهشگر حوزه علميه اصفهان، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) اظهار كرد: قرآن كتاب الهی است كه برای هدايت انسانها، مسلمانان، مؤمنين و متقين نازل شده است و از معجزات جاويدان محسوب میشود. چه بسيارند انسانهای مؤمن و خداجوئی كه با معرفت و عمل به اين كتاب آسمانی به سعادت رسيدهاند و چه دانشمندان بزرگی كه در طول بيش از چهارده قرن، برای فهم و نشر معارف اين كتاب كريم، عمر خود را در خدمت اين امانت الهی گذاشتهاند.
وی افزود: هر زمانی كه از اعصار و ادوار تاريخی میگذرد، تازههائی از معارف اين كتاب الهی كشف میشود و اين جريان همچنان ادامه دارد. در پرتو اين تلاشهای شايسته علومی زيادی از معارف و علوم قرآنی برای ما به يادگار باقی مانده كه از مهمترين آنها میتوان به تفسير قرآن اشاره كرد كه بر اساس مقدماتی از علومی چون مفردات قرآن بنا شده است.
اين محقق و پژوهشگر حوزه علميه اصفهان با بيان اين كه شايد بتوان گفت علم مفهومشناسی قرآن، حد واسط بين علم مفردات (معنی كلمه) و علم تفسير قرآن است، ادامه داد: مفهومشناسی قرآن علم جديدی است كه آن را نه میتوان علم مفردات قرآن دانست و نه میتوان علم تفسير ناميد؛ زيرا فراتر از مفردات قرآن بوده و اساساً با علم تفسير متفاوت است.
وی تصريح كرد: اگر تفسير ما از پيشرفت مناسبی برخوردار نيست، دليل عمدهاش آن است كه بر روی مقدمات تفسير كارهای اصلی و بنيادی صورت نگرفته است و اين مسئله برای هركس كه با تفسير قرآن آشنا باشد، بديهی است.
حجتالاسلام ملكيان اصفهانی اضافه كرد: برای روشن شدن زوايای پنهان و آشكار قرآن بيش از دههزار كتاب نوشته شده است، ولی میتوان به جرأت گفت كه انسانها ـ و از جمله مسلمانان ـ هنوز به صورت كامل، از اين ذخيره الهی بهره لازم را نبرده و استخراجات لازم را از اين گنج الهی نكردهاند.
يادآور میشود، حجتالاسلام رسول ملكيان اصفهانی با استفاده از ابزارها و امكانات تكنولوژی جديد، حدود 1400 مفهوم قرآنی را در حدود 60000 صفحه (در قالب حدود يكصد جلد كتاب) تهيه، تدوين و استخراج كرده كه در آستانه نشر قرار دارد.
وی بر آن است كه اگر در آينده امكانات نسبی فراهم شود، میتوان مقدمات تفسير قرآن را حتی تا هزارجلد به معرض تماشا گذاشت و اين كاری شدنی است.