ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 دي 1404
شنبه 6 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 اسفند 1390     |     کد : 34355

در نگاه فقه، فقرا در اموال ثروتمندان سهیم اند

حجت الاسلام جعفری نیا با تشریح جایگاه انفاق درفقه اسلام، به آثار صدقه آشكار و پنهان اشاره كرد و یادآور شد: آنچه ثواب صدقه را از بین می برد منت گذاشتن و یا اذیت كردن است اما اگر این صدقه دادن به ریا نزدیك شود به خاطر خود خوب بودن نفس عمل خدا ثوابش را می دهد.

 حجت الاسلام جعفری نیا با تشریح جایگاه انفاق درفقه اسلام، به آثار صدقه آشكار و پنهان اشاره كرد و یادآور شد: آنچه ثواب صدقه را از بین می برد منت گذاشتن و یا اذیت كردن است اما اگر این صدقه دادن به ریا نزدیك شود به خاطر خود خوب بودن نفس عمل خدا ثوابش را می دهد.

به گزارش شبكه اجتهاد،حجت الاسلام یعقوب جعفری نیا مفسر و پژوهشگر قرآن در مورد برنامه های اسلام برای رفع فقر در جامعه گفت: اسلام برای انیكه در جامعه فقر نباشد برنامه های گسترده ای دارد؛ اول از همه اسلام به مشكلاتی كه فقر می تواند برای جامعه و فرد ایجاد كند، اشاره می كند چه از نظر امنیت و چه از نظر خطراتی كه برای ایمان شخص دارد تذكر می دهد.
وی افزود: روایات متعددی درباره آثار سوء فقر در زندگی فردی و اجتماعی و حتی فرهنگی در اسلام وجود دارد و برای درمان این مشكل در اسلام دو نوع برنامه زیربنایی و فوری وجود دارد. اسلام كار و تلاش را از راههای اصلی ریشه كنی فقر می داند و حتی در روایتی پیامبر مكرم اسلام(ص) تلاش برای رفاه خانواده را همچون جهاد توصیف فرمودند.
این پژوهشگر قرآنی تصریح كرد: اسلام علاوه بر تشویق به كار، ثروتمندان جامعه را ترغیب به سرمایه گذاری و ایجاد شغل می كند كه این یك برنامه زیربنایی است و برنامه فوری اسلام هم دادن صدقه و زكات است. غیر از وجوب زكات خداوند بر صدقه های مستحبی نیز تأكید شده است.
حجت الاسلام جعفری نیا با اشاره به مصارف زكات افزود: یكی از مصارف زكات 'سبیل الله' است یعنی كارهایی كه رضایت خدا در آنهاست كه مصادیق متعددی دارد كه ایجاد شغل یكی از آنهاست و یا در روایات داریم كه به فقرا سرمایه كار و حرفه بدهید.در قرآن آمده' و فی اموالهم حق للسائل و المحروم' در اموال شما حقی برای سائل( گدا) و محروم ( فقیری كه سؤال نمی كند )است و طبق این آیه فقرا در اموال ثروتمندان سهم دارند و اگر بخواهند سهم بدهند به دو صورت مستقیم فوری و یا كارهای زیربنایی است.
وی با بیان اینكه در اسلام تنبلی به شدت تقبیح و بر كار تأكید شده است، یادآور شد: پیامبر خدا دست كارگر را بوسید و فرمود آتش جهنم بر این دست حرام است. بالاترین تجلیلی كه ممكن است رهبر جامعه از یك كارگر داشته باشد با این روایت مشخص است.
وی با تأكید بر جایگاه والای كار و تلاش در اسلام افزود: در روایتی آمده است كه روزی پیامبر و اصحاب نشسته بودند و همه تعریف یكی از اصحاب را كه غایب بود كردند و پیامبر سؤال كرد بر چه مبنایی این قضاوت را می كنید و آنها گفتند در یك سفری كه با هم بودیم در هر منزلی كه می رسیدیم این فرد گوشه ای به نماز و قرآن و ذكر مشغول می شد. پیامبر فرمود پس كارهای او را چه كسی انجام می داد؟ گفتند: همه ما افتخار می كردیم كه كارهای او را انجام دهیم. پیامبر فرمود: همه شما از او بهترید.
مهر در ادامه نوشت: این قرآن پژوه تأكید كرد: این روایت نشان می دهد كه در اسلام كسی كه كار نكند و سربار جامعه باشد ولو اینكه عبادت كند به شدت محكوم است و ما روایاتی در مذمت كسانی كه «كلّ» یعنی «سربار» بر مردم هستند، داریم.
وی درباره انفاق آشكار یا پنهانی نیز گفت: در قرآن آیه ای است كه هر دو را قبول دارد و می فرماید' صدقات و نعما' فردی كه صدقه ای پنهانی می دهد معلوم است برای رضای خداست اما اگر به آشكار باشد هم ثواب دارد. ولی گاهی ممكن است این انفاق آشكار، به ریا آلوده شود كه باز خدا ثوابی به آن عنایت می فرماید، چون نفس عمل خوب است البته اگر این كارهای ریایی به شرك برسد كه همه چیز را از بین می برد.
حجت الاسلام جعفری نیا در پایان تصریح كرد: آنچه ثواب صدقه را از بین می برد منت گذاشتن و یا اذیت كردن است اما اگر به ریا نزدیك شود به خاطر خود خوب بودن نفس عمل خدا ثوابش را می دهد.


نوشته شده در   يکشنبه 28 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode