ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 اسفند 1390     |     کد : 34065

دوشنبه 22 اسفند 19 ربيع الثاني 12 مارس

تولد حاج محمدابراهيم فراهاني معروف به كرباسي در سال1180 هجري قمري ...

درگذشت «امير الدين ابهري» فيلسوف ؛ منجم و رياضيدان در سال 663 هجري قمري

«امير الدين ابهري» فيلسوف ؛ منجم و رياضيدان بر جسته ايراني در سال 663 هجري قمري بدرود حيات گفت. او از مشاهير حكماي اسلامي و از شاگردان امام فخر رازي و كمال الدين ابن يونس بود. تاريخ ولادت او بطور دقيق ذكر نشد اما مسلم است كه پس از بروز فتنه مغول به بلاد روم گريخت و مدتي در آنجا بسر برد. ابهري بيشتر اوقات وقت خود را به تدريس علوم و تأليف كتب مي پرداخت و آثار او با توجه به صاحب نظر بودن وي در منطق، حكمت، رياضي و نجوم از ارزش بسياري بر خوردار است و اكثر آثار وي مربوط به رياضيات و نجوم مي باشند. از جمله آثار اين فيلسوف و منجم ايراني كتاب اصلاح اصول اقليدس را مي توان ذكر كرد كه مؤلف در 13 مقاله آن را تنظيم و تأليف كرده است. همچنين« رسالة في بركار القطوع » از آثار امير الدين ابهري بشمار مي روند.



تولد حاج محمدابراهيم فراهاني معروف به كرباسي در سال1180 هجري قمري

حاج محمد ابراهيم فراهاني معروف به كرباسي از علماي فاضل شيعي مذهب در سال1180 هجري قمري در اصفهان متولد شد. او تحصيلاتش را در اصفهان آغاز كرد اما در حوزه نجف آن را به پايان رسانيد آيت الله كرباسي پس از بازگشت به زادگاهش به تعليم و تدريس مشغول شد و به تأليف آثار متعدد نيز همت نمود. اين عالم فاضل كه بسيار عابد ،زاهد و متقي بود كتب و رسالات ارزنده اي از خود به يادگار گذاشته است كه مناسك حج اشارات الا صول و منهاج الهدايه در فقه از آن جمله اند. آيت الله كرباسي در سال 1292 قمري در زادگاهش اصفهان در گذشت و در همانجا به خاك سپرده شد.



رحلت سيد صدر الدين صدر عاملى موسوى 1373 هجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

او در سال 1299 هجری قمری در كاظمين، در يك خاندان اصيل و شريف به دنيا آمد و راه پيشرفت و رشد و نمو و بالندگى را همانند اغلب ابنا آن خاندان پيش گرفت، خـاندان صدر، يكى از خاندان هاى پر ثمر و اصيل در اسلام مى باشد كه اصل و تبار به امام موسى بن جـعـفـر (عليه السلام ) مى رسانند و شاخه ها و فروع آن در خاور ميانه گسترانده شده است.

تحصيلات :

وى مقدمات علوم را در كاظمين از محضر پدر عالم و بـزرگـوار و اسـاتـيـد ادب روز تـلمذ نمود، آنگاه در سال 1328 هجری قمری به قصد تكميل معلومات و تـهـذيـب نـفـس و تـزكـيـه اخلاق، عازم نجف اشرف گرديد و در حوزه درس بزرگان شركت جست و در سـال 1339 هجری قمری پس از در گذشت والد بزرگوارش به قصد زيارت ثامن الحجج امام رضا (عليه السلام) عازم ايران گـشـت و نـزديـك ده سـال در مـشهد مقدس به ارشاد و اصلاح امور مسلمين پرداخت و در اثـر اسـتـقبال طلا ب و محصلين، مشغول تدريس شد و پس از چند سال اقامت در ايران، در سال 1344 هجری قمری بـه نـجف اشرف باز گشت و ملازم درس ميرذاى نائينى گرديد.

اساتيد :

وى در طـول مـدت تحصيل از محضر بزرگان و اساطين فقه و فقاهت تلمذ نموده، و عمده بهره علمى ايشان از محاضر اساتيد زير بوده است.

1ـ سيد اسماعيل صدر، والد معظم خودشان.

2ـ آخوند ملا كاطم خراسانى.

3ـ سيد محمد كاظم يزدى.

4ـ حاج ميرزا حسين نائينى.

5ـ حاج شيخ عبدالكريم حائرى.

تدريس :

او در سال 1349 هجری قمری به ايران باز گشت و بنا به در خواست و علاقه مرحوم شيخ عبدالكريم العظمى حائرى در قـم اقامت گزيد و به عنوان يكى از اساتيد و مدرسين مسلم حوزه، مشغول تدريس فقه و اصول گـرديد، و بيشتر به تربيت و تعليم طلا ب پرداخت، به حدى توجه خاص آن مرحوم را به خود جـلـب نـمـود كـه او را يكى از دو وصى مورد اعتماد خود قرار داد.

تأليفات :

از مرحوم صدر تأليفات متعددى به جا مانده است كه عبارتند از :

1 ـ المهدى فى احوال الحجة المنتظر (عجل الله فرجه ).

2 ـ خلاصة الفصول فى علم الاصول.

3 ـ الحقوق.

4 ـ الـتـاريـخ الاسـلامـى.

5 ـ حاشيه بر العروة الوثقى.

6 ـ منظومه اى در حج.

7 ـ منظومه اى در صوم .

8 ـ رساله اى در حكم ما الغسالة .

9 ـ رساله اى در تقيه .

10 ـ رساله اى در حج .

11 ـ رساله اى در امر به معروف و نهى از منكر.

12 ـ رساله اى در نكاح و ازدواج .

13 ـ حاشيه كفاية الاصول خراسانى.

14 ـ حاشيه وسيلة النجاة فارسى .

15 ـ رساله اى در رد شبهات وهابيها.

16 ـ رساله اى در اثبات عدم تحريف كتاب .

17 ـ رسالة الحقوق.

18 ـ ندا محمد در اخبار خاصه و عامه (12 مجلد).

19 ـ مدينة العلم فى اخبار اهل البيت (عليهم السلام ).

20 ـ ديوان شعر (6 مجلد) و ديگر آثار و تأليفات .



گفتار بزرگان :

مرحوم سيد ريحان يزدى، در كتاب (آئينه دانشوران ) در مورد ايشان مى نويسند :مولانا سيد صدر الدين الموسوى بعد از آنكه حوزه علميه در قم تشكيل يافت، علما و دانشمندانى از نجف اشرف نيز به آن سر زمين مقدس مهاجرت فرمودند، از جمله ايشان بودند.

حاج آقا بزرگ تهرانى در كتاب نقبا البشر فى القرن الـرابـع عـشر در باره ايشان چنين مى نگارد : مرحوم صدر، متولد 1299 متوفى 1373 فرزند سيد اسماعيل بن سيد صدر الدين موسوى عاملى كاظمى، فقيه جليل و عالم كبير مى باشد.

ايشان به منبر مى رفتند و به وعظ وارشاد مردم مى پرداختند خواص پيش از عـوام از مـنـبـر ايشان فيض مى بردند مدت زمان طولانى در قم اقامت نگزيدند تا اينكه به عزم زيارت به مشهد رفتند با توجه به سابقه آشنايى كه مردم خراسان با او داشتند، اطراف او را گرفتند و از او در خـواسـت اقـامـت دائمـى نـمـودند وى دعوت آنان را پذيرفت و در مسجد گوهر شاد به اقـامه جماعت پرداخت ، و مجلس درس او پر از فضلا و اهل علم مى گشت دلها به سوى او كشيده شد و نفوس به وى اقبال و روى آورد.

خصوصيات اخلاقى :

مرحوم سيد صدر از طبع بلند، نيت پاك ، اخلاص كامل در عمل ، سعه صدر بر خور دار بود و در امـر ديـن و پيشرفت آن و در رسيدگى به امور مسلمين، به ويژه مستضعفان و درد مندان فوق الـعاده ساعى و كوشا و داراى همت بلندى بود او داراى ذوق خاص و شور و شوق فراوان به ادبيات عرب بود، و اشعار و سروده هايى نيز داشت كه حاكى از عمق تبحر ايشان در آن مقوله مى باشد.

مرحوم حـاج آقا بزرگ تهرانى از خصوصيات اخلاقى ايشان سخن مى گويد : ايشان فقيه متضلع، اديب بارع، ورع و پرهيزگار و متقى بود، بيشتر به دنبال اصلاح امور و ايجاد الفت بودند.

او بسيار متواضع و خـاكى بود، با توده مردم مى نشست به هر كه مى رسيد سلام مى گفت در مسكن و لباس و شئون زنـدگـى شـأن و اعـتـبـار ظـاهرى را رعايت نمى نمود، بلكه با سادگى و بساطت خود را ممتاز مى ساخت او هميشه اين چنين بود، تا روزى كه مرجع تقليد مسلمين گرديد، باز عادت و شيوه كار او عوض نشد، و اخلاق و رفتارش تغيير پيدا نـكرد روى همين امتيازات اخلاقى بود كه او در قلوب مردم از موقعيت و منزلت خاصى بر خور دار بـود.

مقام علمى :

پـس از رحـلـت شيخ عبدالكريم حائرى مردم به ايشان و مرحوم سيد محمد حجت مراجعه نـمـودنـد و از آنها در خواست رساله كردند، با اينكه رساله عمليه ايشان چاپ گرديد و ايشان جزو زعـمـاى علم و يكى از مراجع دين و از بزرگ مدرسان حوزه علميه قم قرار گرفتند، ايشان درس اصـول و فـقـه را تـدريـس نـمـودنـد كـه در جلسه درس او نزديك به 400 نفر از طلا ب و فضلا مـى نشستند در تشويق آنان ,شيوه ها و اسلوب هاى خاصى به كار مى گرفتند، به حدى كه توانستند تـعـدادى از بـزرگـان و رجال حوزه علميه قم را تربيت و آماده سازند ابو الزوجه بزرگوار ايشان، مرحوم حاج آقا حسين طباطبايى قمى (ره ) تقليد از ايشان را اجازه داد و احتياطات خويش را بـه ايـشـان ارجـاع داد كـسـانـى كـه مرحوم حاج آقا حسين طباطبايى قمى را مى شناسند، و شدت ورع و پرهيزگارى او را مـى دانـند، بهتر مى دانند كه او كمتر به كسى اطمينان و اعتماد مى ورزيد، و هيچگاه به سرعت و سـادگـى تـصميم نمى گرفت، مادام كه اساس و پايه اى پيدا نمى شد، سخنى به زبان نمى آورد و حقيقتى را مورد تأييد قرار نمى داد .

خدمات :

خدمات بسيارى از ايشان به يادگار مانده است مانند : تأسيس مدارس و تـشـييد و ساختن مساجد و روشن ساختن برخى از اماكن مقدسه و تقديم شهريه به طلا ب و ديگر خدمات ايشان، باقيات صالحات فراوانى در مشهد و قم از خود به يادگار گذاشتند.

يكى از خدمات ديگر ايشان، ايـشـان به همكارى مرحوم سيد محمد حجت، مسئوليت هاى حوزه و مباشر حفظ نـظـام ادارى و عـلمى آن حوزه گرامى مى باشد .

وفات :

ايـشان پس از عمرى تلاش و مجاهده در راه اسلام، در اثر مرض قلبى در روز شنبه 19 ربيع الثانى سـال 1373 هجری قمری دار فـانى را وداع گفت، و روز رحلت ايشان در قم يك روز استثنائى بود مرحوم سيد حسين بروجردى به نماز او ايستاد در بالاى سر رواق حرم حضرت فاطمه معصومه (عليها السلام) كنار قبر شيخ عبدالكرسم حائرى مدفون گرديد.


سالروز صدور فرمان امام خمينی (ره) مبنی بر تاسيس بنياد شهيد انقلاب اسلامی

شهادت فنا شدن انسان براي نيل به سرچشمه نور و نزديك شدن به هستي مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زيباترين شكل است.

و از آنجا كه تجليل و تكريم از ايثارگران به ويژه شهدای گرانقدر و جانبازان انقلاب شكوهمند اسلامی و سپاسگزاری از خانواده های معظم آنها در راس برنامه های انقلاب و نظام اسلامی قرار دارد. حضرت امام خمينی (ره) بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی فرمان تاسيس نهاد مقدس بنياد شهيد انقلاب اسلامی را در 22 اسفند سال 1358 صادر فرمودند.

اهداف بنياد عبارتند از:

1 – احياء، فصل و ترويج فرهنگ شهادت در جامعه.

2 – زنده نگهداشتن ياد و نام شهيدان انقلاب اسلامی و حفظ آثار آنها.

3 – تجليل، تكريم، صيانت و حمايت از خانواده های معظم شاهد.

4 – تلاش برای استفاده از امكانات عمومی جامعه و نظام و نيز بهره گيری از سرمايه و دارايی بنياد برای رشد و اعتلای مادی و معنوی خانواده های معظم شاهد.



استقلال کشور موریس در سال 1968 میلادی



انعقاد معاهده تاريخي قسطنطنيه دراستانبول تركيه ميان فرانسه، انگلستان و عثماني در سال 1854ميلادي

معاهده تاريخي قسطنطنيه دراستانبول تركيه ميان فرانسه، انگلستان و عثماني در سال 1854ميلادي منعقد شد. درزمان امضاي اين معاهده بزرگ كه جنگ كريمه ازنتايج آن بود اين سه كشوردربرابرتوسعه قدرت روسيه تزاري دراروپا شايان توجه است كه درجنگ كريمه كه بعد از انعقاد اين معاهده روي داد؛ روسيه تزاري ازقواي دول امضا كننده اين معاهده شكست خورد.



استقلال مجدد سرزمین مغولستان در سال1921ميلادي

پس از شكست خوردن چيني‎ها ازقواي شوروي و خروج آنان ازمغولستان اين سرزمين بار ديگر در سال1921ميلادي استقلال يافت. مغولستان درسال1911ميلادي پس ازسقوط دولت «منچوكو» درچين، اعلام استقلال كرد اما چند سال بود موافقت نامه‎اي ميان مغولستان، چين و روسيه امضا شد و مغولستان تحت الحمايه چين قرارگرفت و روسيه نيزبرامورخارجي اين سرزمين نظارت مستقيم داشت. پس ازوقوع انقلاب درروسيه؛ مغولستان ازسلطه چيني‎ها و نظارت روسيه خارج شد.



آغاز نهضت عظيم نافرماني درهندوستان به همت مهاتماگاندي در سال1930ميلادي

نهضت عظيم نافرماني در هندوستان در سال1930ميلادي به همت مهاتماگاندي رهبر فقيد هند آغاز شد. اين نهضت بزرگ كه كليّه ميهن پرستان و آزاديخواهان هندي درآن شركت داشتند به سبب تصميمات جديد دولت استعماري انگليس مبني برافزايش ماليات نمك برپا شد. گاندي براي مبارزه همراه 78000تن ازياران خويش به تهيه نمك پرداخت. دراين ماجرا دهها هزارهندي زنداني شدند و كارادارات درسراسرهند مختل شد. 






نوشته شده در   دوشنبه 22 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode