ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 دي 1404
شنبه 6 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 اسفند 1390     |     کد : 33471

اعتقاد راسخ به تثليث در آيين معنوی «رام‌ الله»

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار كرد: «پيمان فتاحی» به عنوان نماينده آيين معنوی «رام‌الله» در ايران، اعتقاد راسخی به تثليث دارد و حضرت عيسی(ع) را حاصل ازدواج زمين و آسمان دانسته و معتقد است آن حضرت را به صليب كشيدند.

 مدرس حوزه و دانشگاه اظهار كرد: «پيمان فتاحی» به عنوان نماينده آيين معنوی «رام‌الله» در ايران، اعتقاد راسخی به تثليث دارد و حضرت عيسی(ع) را حاصل ازدواج زمين و آسمان دانسته و معتقد است آن حضرت را به صليب كشيدند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر محمدتقی فعالی، مدرس حوزه و دانشگاه
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر محمدتقی فعالی، مدرس حوزه و دانشگاه و نگارنده 9 جلد كتاب در باب جنبش‌های نوظهور معنوی، در هفتمين نشست از سلسله نشست‌های «آسيب‌شناسی عرفان‌های كاذب» كه در سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور برگزار شد، به ايراد سخنرانی پرداخت.

وی با بيان اين‌كه آئين رام‌الله در طول تاريخ فراز و فرود‌های بسيار را طی كرده و در فرهنگ هندوستان در مجموع آئين شناخته‌شده‌ای به حساب نمی‌آيد، خاطرنشان كرد: حوالی سال‌های 71-1370 جوانی با نام‌های مختلفی همچون «ا. م. رام‌الله» و يا «ايليا رام‌الله» به عنوان مؤسس اين آئين در ايران ظهور كرد و خود را نماينده رام‌الله در ايران معرفی كرد.

اين مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به نام اصلی اين شخص افزود: نام اصلی نماينده رام‌الله پس از دستگيری وی مشخص شد كه «پيمان فتاحی» است. وی افرادی را پيرامون خود جمع كرد و به ايشان تعاليمی داد. اين افراد بعدها، حلقه اول ارتباط با وی را تشكيل دادند.

فعالی با بيان اين‌كه بخشی از فعاليت اين جريان به شكل توليد محصولات فرهنگی بود، تصريح كرد: افراد اين نحله اذعان می‌كردند كه 300 محصول فرهنگی توليد كرده‌اند كه تنها چند نمونه از آن ارائه و عرضه شد. يكی از محصولات فرهنگی ايشان، چاپ و انتشار كتابچه‌هايی با عنوان «جريان هدايت الهی» بود.

اين محقق و پژوهشگر افزود: نكته حائز اهميت در كتاب «جريان هدايت الهی» اين است كه طرح روی جلد اين كتاب از پنج نماد فرهنگ‌های مختلف شكل گرفته است. اين پنج نماد درون يك مثلث جمع شده‌‌اند كه درون آن مثلث دو دايره متداخل هستند و بالای آن كلام مقدس «لا اله الا الله» نقش بسته است.

وی با تأكيد بر اين‌كه اين نمادها خود حاكی از التقاطی بودن اين آئين هستند، خاطرنشان كرد: شكل ديگر ترويج عقايد و افكار اين گروه، چاپ، نشر و توزيع ماهنامه بود. ماهنامه ايشان «هنر زندگی متعالی» نام داشت كه تنها چند شماره از آن منتشر شد.

فعالی با بيان اين‌كه آئين رام‌الله در ايران تعاليم خود را در دو سطح ارائه می‌كرد، ادامه داد: سطح اول اين تعاليم كه يك دوره عمومی بود، دوره «احيا يا تولد دوباره» نام داشت. افرادی كه از اين مرحله با موفقيت عبور می‌كردند، به عنوان منتخب به دوره بالاتر آموزش‌ها راه می‌يافتند.

اين مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به سطح دوم تعاليم فتاحی در ايران گفت: نام آموزش سطح دوم، آموزش «‌علوم اسرار يا علوم باطنی» بود كه اين علوم سازنده اصلی هنر زندگی متعالی بودند. افرادی كه در سطح دوم آموزش می‌ماندند، جزء حلقه اول تماس با پيمان فتاحی بودند.

آئين رام‌الله در ايران تعاليم خود را در دو سطح ارائه می‌كرد، سطح اول اين تعاليم كه يك دوره عمومی بود، دوره «احيا يا تولد دوباره» نام داشت. افرادی كه از اين مرحله با موفقيت عبور می‌كردند، به عنوان منتخب به دوره بالاتر آموزش‌ها راه می‌يافتند
وی با بيان اين‌كه اسم اين آئين در آغاز «رام‌الله» بود و بعد به مرور زمان تغيير نام داد، اظهار كرد: اين آئين سرانجام عنوان «جريان هدايت الهی» را برای خود برگزيد. حاميان وی نيز خود را «جمعيت آل‌ياسين» معرفی می‌كردند.

اين محقق و پژوهشگر افزود: با مراجعه به نوشته‌ها و گفته‌های پيمان فتاحی، متوجه می‌شويم كه وی آموزه‌های كاملاً تركيبی و التقاطی دارد. برخی از آموزه‌های وی برخاسته از فرهنگ هندوستان است به عنوان مثال وی به تناسخ و يوگا صراحتاَ اعتقاد دارد.

اين مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به علاقه فتاحی به حضرت مسيح(ع) اظهار كرد: بخش ديگری از عقايد اين نحله، برگرفته از مسيحيت نوين است كه با مسيحيت كتابی كاملاً متفاوت است. وی با بيان اين‌‌كه اعتقاد به تثليث يكی از مسلمات مسيحيت نوين است، تصريح كرد: فتاحی به تثليث اعتقاد راسخ دارد. وی حضرت عيسی(ع) را حاصل ازدواج زمين و آسمان می‌داند و می‌گويد كه حضرت مسيح(ع) را به صليب كشيدند. وی اعتقاد به نماز خواندن حضرت مسيح(ع) پشت سر امام زمان(ع) را حاصل افكار تاريك می‌داند كه هيچ راهی به ملكوت الهی نخواهد داشت. رام‏الله از مسيح با كمال احترام و ادب ياد می‏كند و حتی معتقد است كه او به صليب كشيده شده است‌. او ضمن پرسش و پاسخ‏هايی اين‏گونه موضع خود را اعلام می‌كند‌‏‌:

«س‌: آيا شما مسيح هستيد‏؟

ج‌: مسيح كه بود، كسی كه توسط روح خدا مسح شده و روح الهی در او فعال و جاری است‌. چه بسا تو هم بتوانی مسيح شوی و مسيح باشی‌، ولی عيسی مسيح يكی بيشتر نيست‌. او خودش است و نه كس ديگر.

س‌: آيا عيسی مسيح مصلوب شد‏؟ برخی ديگر می‏گويند شد و برخی بر اين اعتقادند كه نشد‏؟

ج‌: عيسی مصلوب شد، اما مسيح مصلوب نشد‌.

س‌: حضرت عيسی چطور‏؟ آيا حضرت عيسی مصلوب شد‏؟

ج‌: حضرتش مصلوب نشد، اما عيسی شد‌.

س‌: عيسی چطور‏؟ آيا عيسی مصلوب شد‏؟

ج‌: عيسای به تنهايی هرگز وجود نداشت‌.

س‌: چه كسی از همه بهتر است‏؟

ج‌: هيچ‏كس‌.

س‌: يعنی چه‏؟

ج‌: يعنی خدا‌. زيرا خداوند كسی و چيزی نيست‌، اين خداوند است كه از همه بهتر است‌.

س‌: آيا شما مسلمان هستيد‏؟

ج‌: مهم اين است كه خداوند ما را چگونه و به چه نامی می‏پذيرد و نه اين‌كه ما چگونه وانمود می‏كنيم‌، چه می‏گوييم و چه نامی بر خود می‏نهيم، اين را خداوند متعال می‏داند.»

اين مدرس حوزه و دانشگاه با تأكيد بر اين كه فتاحی به ندرت در ميان پيروانش حاضر می‌شد، گفت: فتاحی از نظر خلقيات، شخصيتی بسيار رازآلوده و مرموز است. وی كه تا زمان دستگيری‌اش نامش را مخفی می‌كرد، هيچ‌گاه به سؤالات مريدانش به وضوح پاسخ نمی‌داد. وی خود را پيغمبر و امام معرفی نمی‌كرد، اما خود را مسيح خدا يعنی كسی‌كه مورد مسح و لمس خداوند قرار گرفته و خدا به وی عنايت ويژه دارد، می‌دانست.


نوشته شده در   سه شنبه 9 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode