ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 بهمن 1390     |     کد : 32743

وقتي اقيانوس جذابيت خود را از دست مي‌دهد

كشتي‌هاي تفريحي جديد شهري شناور مجهز به مجموعه‌اي از فناوري‌هاي فوق مدرن هستند...

كشتي‌هاي تفريحي جديد شهري شناور مجهز به مجموعه‌اي از فناوري‌هاي فوق مدرن هستند
وقتي اقيانوس جذابيت خود را از دست مي‌دهد
جام جم آنلاين: به نظر می‌رسد دورانی كه مردم سوار بر كشتی، عرض اقیانوس‌ها را می‌پیماییدند تا برای كار، تجارت يا مهاجرت ‌خود را به نقطه‌ای دوردست برسانند به سر آمده است. ديگر دوراني كه سفر دريايي جاذبه‌اي جز تماشاي دريا و اقيانوس را در بر نداشت، نيست و مسافران امروزي از كشتي انتظار چيز متفاوتي دارند.
این روزها و با تكیه بر دانش نوین ساخت سازه‌های متحرك آبی، قایق‌ها و كشتی‌های تفریحی غول‌پیكری ساخته می‌شوند كه با بهره‌مندی از مجموعه‌ای هیجان‌انگیز از امكانات و تجهیزات رفاهی و سرگرم‌كننده اصل سفر دريايي را كاملا تحت تاثير قرار داده‌اند و خود به يك جاذبه توريستي براي جلب توجه مسافر تبديل شده‌اند. كشتی تفریحی نروژين بريك اوي (Norwegian Breakaway) كه چند ماه دیگر رسما كار خود را در اقيانوس آغاز می‌كند، سرآمد این دسته از كشتی‌هاست.

اين كشتی تفریحی و فوق مدرن كه برای خطوط كشتیرانی نروژ ساخته شده است از وزنی حدود 144 هزار و 17تن برخوردار است كه آن را در زمره سنگین‌ترین كشتی‌های تفریحی جهان قرار می‌دهد. كشتي غول‌پيكر تايتانيك كه سال 1912 و در جريان اولين سفر دريايي خود غرق شد،حدود52 هزار تن وزن داشت. هر چند تایتانیك در زمان خود یك افسانه تكرار نشدنی به شمار می‌آمد، اما در مقابل نروژين بريك اوي حرفي براي زدن ندارد. اين کشتي ظرفيت حمل 4000 مسافر را دارد كه از این حیث می‌توان آن را به یك شهر شناور در اقیانوس تشبیه كرد. در بهار 2 سال آينده و زمانی كه این كشتی رسما كار خود را در خطوط كشتیرانی نروژ آغاز كند، شمارش معكوس برای بهره‌برداری از خواهر دوقلوي آن یعنی Norwegian Getaway نیز آغاز خواهد شد. قرار است این كشتی غول‌پیكر تفریحی دقیقا یك سال پس از آن - یعنی ارديبهشت 1392 - كار خود را در این شركت كشتیرانی آغاز كند. در حقیقت ساخت این دو كشتی تفریحی پروژه عظیمی‌ است كه كلید آغاز آن از بیش از یك دهه گذشته زده شده تا به این ترتیب تحولی بی‌سابقه در صنعت توریسم دریایی كشور نروژ زده شود. این بار نروژی‌ها كه در صنایع ساخت سازه‌های ساكن و متحرك دریایی جزو پیشگامان جهان به شمار می‌آیند گوی‌سبقت را از سایر رقبای اروپایی و آمریكایی ربوده‌اند و دست به ساخت بزرگ‌ترين و مدرن‌ترين كشتي‌هاي تفريحي جهان زده‌اند.

مدیران پروژه برای این‌كه بر هیجان آغاز به كار نروژين‌بريك اوي بیفزایند اطلاعات فنی و حاشیه‌ای این كشتی را بتدریج انتشار می‌دهند و هنوز انبوهی از اطلاعات درخصوص سیستم‌های تفریحی و مواردی نظیر چگونگی سرو غذا و برنامه‌های سرگرم‌كننده مسافران باقی‌مانده كه قرار است در ماه‌های آینده منتشر شوند، اما برای آغاز به كار رسمی‌ این كشتی تفریحی برنامه‌ریزی بزرگی شده است كه بر این اساس قرار است يك سفر شرق به غرب در اقیانوس اطلس یعنی از بندر ساوتهمپتون در انگلیس به نیویورك آمریكا آن هم به مدت یك هفته آغاز شود. با ورود كشتی به نیویورك جشن راه‌اندازی آن نیز آغاز خواهد شد.

كشتی تفریحی نروژين بريك اوي به لحاظ نوع فناوری‌های به كار گرفته شده در ساخت آن و همچنین معماری ساختاری در زمره جذاب‌ترین كشتی‌های تفریحی جهان قرار می‌گیرد. مهندسان نروژي از تكنیك‌های خاصی همچون دیوارها و سقف انحنادار در ساخت كابین‌ها استفاده كرده‌اند. استفاده از پلیمرهای جدید كه در عین سبكی از استحكام بالایی برخوردارند موجب شده تا خیال مهندسان پروژه نه تنها از استحكام كابین‌ها و بخش‌های زیادی از كشتی راحت باشد، بلكه تا حد زیادی در كاستن از وزن كلی پروژه تأثیرگذار باشد. یكی از نكات جالب توجه در خصوص این كشتی بزرگ تفریحی قرار داشتن مجموعه‌ای لوكس‌تر(!) و تقریبا مجزا در دل آن است. این مجموعه كه شامل 42 سوئیت فوق مدرن با امكانات كامل رفاهی است دارای یك رستوران مجزا، سالن ورزشی و حوضچه مخصوص شنا و تفریحات آبی است.

طراحان ساختار كلی كابین‌ها توجه خاصی به چشم‌انداز اقیانوس از پشت پنجره كابین‌ها داشته‌اند. آنها 158 كابین مشرف به اقیانوس را به گونه‌ای طراحی كرده‌اند كه مسافران حداكثر دید ممكن از پهنای جذاب و دیدنی اقیانوس را داشته باشند. استفاده از ساختارهای شیشه‌ای مستحكم كه در عین پایداری از وزن كمی‌ نیز برخوردارند، برگ برنده مهندسان در این بخش بوده است. از این 158 كابین، 42 كابین مختص مسافرانی است كه به صورت خانوادگی سفر با اين غول آهني دريا را تجربه می‌كنند. این كابین‌ها بزرگتر از كابین‌های دیگر بوده و برای خانواده‌هایی كه تا 5 نفر عضو دارند محیطی بزرگ و راحت به نظر می‌رسد. در این كشتی تا دلتان بخواهد سونا و حوضچه آب گرم دیده می‌شود. بدون شك 48 سالن سونا برای یك مجموعه متحرك آبی دلیل روشنی بر توجه سازندگان آن به ارتقاي امكانات تفریحی و سرگرم‌كننده آن است.

12 سال كار بی‌وقفه

نخستین قطعه فولادی این كشتی در كارخانه كشتی‌سازی «پاپنبرگ» آلمان آماده شد تا این قطعه سرآغازی بر یك پروژه 12 ساله باشد. طی این مدت طولانی، مجموعه بزرگی از طراحان و مهندسان پروژه را به جلو برده‌اند و تقریبا تمام كارهای آن بر اساس زمانبندی‌های از پیش برنامه‌ریزی شده بوده است. این كشتی دارای 1024 اتاق و 238 سوئیت كاملا مجهز است. مسافرانی كه سوار بر این كشتی می‌شوند با توجه به نوع بلیتی كه تهیه كرده‌اند از امكانات تفریحی و ارتباطاتی (اینترنت پرسرعت و ارتباطات ماهواره‌ای) بهره‌مند می‌شود. بدون شك این مجموعه كامل موجب می‌شود تا حتی مسافران و گردشگرانی كه تجربه چندانی از حضور در دریا و اقیانوس نداشته باشند نیز بیشتر از آن‌كه مجذوب پهنای آبی زیر پای خود شوند خود را سرگرم امكانات متنوع این كشتی كنند.

سايت Cruisecritic / مترجم: مهدی پیرگزی


نوشته شده در   سه شنبه 25 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode