ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 29 خرداد 1388     |     کد : 3251

جمعه 29 خرداد 25 جمادي الثاني 19 ژوئن

طاهر بن حسين از سرداران هارون الرشيد و فرزندش مأمون عباسي بود و در بسياري از جنگ ها به نفع عباسيان شمشير زد و سپاهيان عباسي را به پيروزي رسانيد...

مرگ طاهر بن حسين - سال 207 هجري قمري

طاهر بن حسين از سرداران هارون الرشيد و فرزندش مأمون عباسي بود و در بسياري از جنگ ها به نفع عباسيان شمشير زد و سپاهيان عباسي را به پيروزي رسانيد.

او در منازعه بين مأمون و امين (دو فرزند هارون الرشيد) در به دست آوردن خلافت، جانب مأمون را گرفت و او را در اين راه ياري داد.

مأمون، وي را به فرماندهي سپاه خود منصوب و در رأس لشكريان بي شماري از خراسان به سوي عراق گسيل داشت.

طاهر بن حسين پس از جنگ هاي زياد، بر سپاهيان امين پيروز و شهر بغداد و تمامي مناطق تحت سيطره وي را تصرف كرد. اما مدتي بعد، از سوي امين بركنار و حسن بن سهل به جاي وي به فرماندهي اعظم عراق منصوب گرديد.

به هر روي، اين سردار نام آشناي عباسي در بيست و پنجم جمادي الثاني، سال 207 قمري و در عصر خلافت مأمون عباسي وفات يافت. قاضي وقت بغداد، يعني يحيي بن اكثم از جانب مأمون، به رقه رفت و خبر درگذشت طاهر بن حسين را به فرزندش عبدالله بن طاهر رسانيد و از جانب مأمون، وي را تسليت گفت.

هم چنين وي را به خاطر منصوب شدن به امارت و حكومت "رقه" از جانب مأمون تبريك گفت.

 

شهادت دكتر علي شريعتي در سال 1356 هجري شمسي

دكتر علي شريعتي جامعه شناس، مورخ و دانشمند مسلمان معاصر كشورمان در سال 1356 هجري شمسي به طرز مرموزي در لندن به شهادت رسيد. وي از اهالي مزينان خراسان بود و بعد از تحصيلات متوسطه به دانشگاه تهران راه يافت. او كه از مبارزان سالهاي سياه ديكتاتوري پهلوي بود در سال 1326 شمسي دستگير و زنداني شد، ولي بعد از آزادي به قصد ادامه تحصيل به فرانسه رفت و در آنجا مبارزه عليه ظلم را با پيوستن به سازمان آزادي بخش الجزاير ادامه داد. سرانجام پس از اخذ درجه دكتري در رشته هاي جامعه شناسي و تاريخ اسلام به ايران مراجعت نمود و مبارزه با ظلم ستمشاهي پهلوي را با برگزاري جلسات سخنراني و بحث در حسينيه ارشاد دنبال كرد. امااين شيوه مبارزاتي چندان به طول نيانجاميد و مأموران رژيم شاه مانع از برگزاري اين جلسات شدند. از دكتر شريعتي بيش از200 اثر شامل كتاب،مقاله و سخنراني باقي است. تشيع سرخ ؛ تاريخ تمدن ؛ اسلام شناسي ؛ علي تنهاست ؛ و حسين وارث آدم ؛ از جمله اين آثار گرانقدر و ارزشمند به شمار مي روند .

 

بدست گرفتن اموراجرايي شركت نفت ايران در سال 1330 هجري شمسي

 پس از تصويب قانون ملي شدن صنعت نفت، هيئتي اموراجرايي شركت نفت ايران را در سال 1330 هجري شمسي به عهده گرفت. اين هيئت به پيشنهاد آيت الله كاشاني و دكتر مصدق؛ وبه تصويب مجلسين،امور شركت نفت را به دست گرفت و از شركت انگليسي خلع يد كرد. به اين ترتيب روز 29 خرداد روز خلع يد نام گرفت و به دنبال آن كاركنان خارجي شركت نفت كه بيش از 450 تن بودند به طور دسته جمعي استعفاء دادند و از ايران خارج شدند. در اين زمان از جانب دولت انگليس عليه ايران تهديدهاي نظامي وسيعي به عمل آمد .

 

پیرزوی انقلاب نيكاراگوآ در سال 1979ميلادي

 انقلاب نيكاراگوآ پس از يك دوره مبارزه قهر آميز با دولت دست نشانده آن كشور به پيروزي رسيده با روي كار آمدن مجدّد سوموزا مستبد سر سپرده آمريكا در نيكاراگوآ در سال 1947ميلادي اعتراضات سراسري در آغاز شد و چريك هاي مبارز ساندينيست ها بر مبارزات مسلحانه خود شدت بخشيدند. از آن پس شهرها توسط ساندينيست ها، و با حمايت بي دريغ مردم از نيروهاي دولتي، باز پس گرفته شد؛ و در نهايت انقلاب نيكاراگوآ پيروزي را بدست آورد. قابل توجه است كه طي انقلاب نيكاراگوآ حدود چهل هزار تن كشته و بيش از دويست هزار نفر بي خانمان شدند.

 

شکست نيروهاي چيني در جنگ ترياك از قواي انگليس در سال 1841ميلادي

نيروهاي چيني در جنگ ترياك از قواي انگليس در سال 1841ميلادي شكست خورند. با اين شكست راه براي و نفوظ و سلطه انگليس بر سرزمينهاي شرقي هموار گشت دوران استعمار بر اراضي پهناور چين آغاز شد. اما اين دوران شروع مبارزات مردم چين عليه دولت انگليس را در پي گرفت، بطوريكه مردم اين كشور پهناور با تحريم ترياك سالها در مقابل استعمارگران انگليسي ايستادي كرند. بعدها به موجب معاهده اي كه استعمارگران بر چيني ها تحميل كردند آنان مجبور شدند پنج بندر مهم خود را براي تجارت ترياك به انگليسي ها واگذار نمايند. انعقاد اين پيمان در حقيقت نفوذ دوباره استعمار را بر اين سرزمين وسيع مسجل ساخت.

 

 


نوشته شده در   جمعه 29 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode