ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 اسفند 1386     |     کد : 324

منجیان ارض موعود

 

پافشاری صهیونیست ها بر ایجاد سرزمینی متعلق به قوم یهود با استناد به وعده الهی به حضرت موسی (ع) وقتی ما را با چگونگی شکل گیری سرزمین اسرائیل، تبعات آن و واضح تر گفت نمایه کنونی که از اسرائیل چه از باب چگونگی ساختار دولت چه رفتار سیاسی و... و همچنین مدارک تاریخی مواجه می سازد، تعمقی خاص را می طلبد.

ایجاد اسرائیل در سال 1948 در سرزمین فلسطین که در قیمومیت بریتانیا قرار داشت. نقطه اوج جنبش بود تحت نام صهیونیسم. جنبش صهیونیستی که در نیمه دوم قرن نوزدهم شروع به رشد کرد حرکتی مستقل نبود، چه آنکه این جنبش با رشد رقابت های استعماری و امپریالیستی در اروپا به وجود آمد و حیات آن تا پیش از سال 1948 وابسته به قدرت های اروپایی چون آلمان و انگلستان و بعد از آن به آمریکا بوده است. این جنبش در حقیقت زائیده رشد بورژوازی یهود در اواخر قرن نوزدهم بود، همان که حامی اصلی جنبش بودند و در رقابت های استعماری نقش اساسی را ایفا می کردند.

هدف این جنبش به وجود آوردن سرزمینی بود برای یهودیانی که در سرتاسر جهان پراکنده بودند. در عین حال قتل عام یهودیان توسط نازی ها نیز بهانه ای شد برای فشار بر جامعه بین الملل و در جهت ایجاد کشوری برای یهودیان. به این ترتیب بود که با حمایت اصلی انگلستان و تلا ش بورژوازی یهود کشور اسرائیل با مهاجرت تعداد زیادی از یهودیان به فلسطین و کشته و آواره شدن هزاران فلسطینی شکل گرفت.

صهیونیسم

اما اختلافات در حقانیت سرزمین اسرائیل از همان آغاز مشهود و تا به امروز باقی مانده است امری که نشانگر ابعاد سیاسی و اقتصادی ایجاد این کشور است نه هویت تاریخی و مذهبی آن. این کشور که بر پایه ادعاهای دینی شکل گرفته است، رابطه دولت و دین در آن رابطه ای پیچیده است و حتی بسیاری از خود اسرائیلی ها نیز چگونگی رابطه بین حکومت و دین را نمی توانند درک کنند و آن را توصیف نمایند، چرا که خود تصویر روشنی از آن ندارند. این در حالی است که مدارک تاریخی نیز گواه آن است که اکثر بنیانگذاران جنبش صهیونیسم خود را افرادی غیرمذهبی و حتی ملحد معرفی می کردند. چه بسا هم اکنون نیز بسیاری از احزاب سیاسی در این کشور خود را احزابی سکولا ر معرفی می کنند. احزاب کوچکی چون «اسرائیل خانه ما»، «بلوک یاها»، «مرتص» و... خود را احزابی سکولا ر می دانند و حتی کادیما، کارگر، لیکود از احزاب بزرگ اسرائیل نیز همچنین، آنها نیز خود را احزاب سکولا ر معرفی کرده و بر جدایی دین از دولت پافشاری می کنند. با این حال به خاطر موقعیت خاصی که اسرائیل با آن روبه رو است و به علت پیوند گسست ناپذیری که بین مذهب یهود و ملیت یهودی وجود دارد.

ارتدوکس ها خواهان آغاز بیانیه با نام خدا بودند و سکولا رها به شدت مخالف آن. سران جنبش صهیونیسم که بر ارض موعود خود با استناد به بشارت خدا به موسی(ع) تکیه

می کردند از آوردن نام بشارت دهنده یعنی خداوند در بیانیه استقلال خود ابا داشتند.

دولت مجبور به اجرای مواردی از احکام شریعت یهود در دستگاه های دولتی و نهادهای وابسته به آن است. این مسئله نشات گرفته از همان اختلا ف اساسی میان خود یهودیان است اسرائیل آری یا نه؟

چرا که ارتدکس های مذهبی اصلا با ایجاد دولت یهودی پیش از ظهور مسیح (ع) را بدعت در شریعت حضرت موسی (ع) می دانند و بازگشت به سرزمین موعود را به پیش از ظهور حضرت مسیح (ع) موکول می دانند. این در حالی است که رهبران اصلی جنبش صهیونیسم درصدد بودند دولت یهودی سکولا ر در فلسطین تاسیس کنند.

سکولا ر بودن جنبش صهیونیسم حتی در تهیه بیانیه استقلا ل نیز مشهود است آن زمان که نخستین مناقشه بین یهودیان سکولا ر و یهودیان مذهبی بر سر نام خدا در بیانیه استقلا ل به وجود آمد.

ارتدوکس ها خواهان آغاز بیانیه با نام خدا بودند و سکولا رها به شدت مخالف آن. سران جنبش صهیونیسم که بر ارض موعود خود با استناد به بشارت خدا به موسی(ع) تکیه می کردند از آوردن نام بشارت دهنده یعنی خداوند در بیانیه استقلال خود ابا داشتند. نهایت ابرام آنها به عدم استفاده از نام پروردگار چنین شد:

توافق بر سر استفاده از واژه ای که از نظر مذهبی ها اشاره به وجود خداوند داشت اما از نظر سکولارها مفهوم متافیزیکی خاصی را دلا لت نمی کرد.

اختلافات عمیق بین به اصطلا ح منجیان ارض موعود و یهودیان مذهبی ارتدوکس آن قدر فاحش و غیرقابل اغماض بود که سال ها پس از ایجاد سرزمین اسرائیل پابرجاست و با گذشت 60 سال از تاسیس اسرائیل این کشور هنوز قانون اساسی ندارد. ارتدوکس های مذهبی دولتی را می خواستند که به مثابه دستگاهی برای اجرای احکام شریعت یهود باشد و دولتی با ماهیت دینی را متصور بودند. در حالی که سکولا رها جدایی دین از دولت را تاکید داشته و تنها تشکیل دولتی بر پایه ملیت یهودی را خواستار بودند. این اختلا فات مانع از تدوین قانون اساسی برای اسرئیل نشد. دولت اسرائیل تنها بر مبنای یک سلسله قوانین عادی اداره می شود که تحت نام قانون پایه مشهور است با این اختلا فات فاحش اسرائیل چگونه 60 سال پابرجا مانده است باید پرسید موسسان ارض موعود که برپایه مستندات دینی هزاران فلسطینی را آواره و به خون کشاندند در گام های نخست تشکیل حکومتی برای ارض موعود با نام خدا نیز مخالفت کردند.

 

نویسنده : لاله سنگتراش- آفتاب


نوشته شده در   چهارشنبه 1 اسفند 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode