ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 14 بهمن 1390     |     کد : 32188

جمعه 14 بهمن 11 ربيع الاول 3 فوريه

درگذشت آيت الله سيد حسن صدر در سال 1354 هجري قمري...

درگذشت آيت الله سيد حسن صدر در سال 1354 هجري قمري

آيت الله سيد حسن صدر از علماي برجسته مسلمان در سال 1354 هجري قمري دارفاني را وداع گفت آيت الله صدر مشهور به صدرالدين در فقه و اصول ،كلام ،حكمت ،رجال ،و حديث ،دانش و تبحري در خور توجه داشت. از آثار تاليفي ايشان كتابهاي تاسيس الشيعه ،شامل رجال اسلام و شخصيتهاي علمي جهان تشيع و حدايق الاصول را مي توان نام برد.



تولد شيخ آقا بزرگ تهراني فقيه و كتابشناس در سال 1293 هجري قمري

شيخ آقا بزرگ تهراني فقيه و كتابشناس شيعي در سال 1293 هجري قمري در تهران متولد شد آيت الله تهراني پس از كسب درجه اجتهاد در كاظمين به تحقيق و تتبع مشغول شد تابزرگترين دايره المعارف كتابشناسي شيعه را تدوين كند ايشان براي انجام دادن اين مهم با كارشكني هاي رژيم عراق روبرو بود اما با تمام تلاش اين كار بزرگ را ادامه داد و سرانجام دايره المعارف الزريعه الي تصانيف الشيعه را دربيست و شش جلد چاپ و منتشر كرد ديگر اثر مهم شيخ آقا بزرگ تهراني طبقات اعلام الشيعه نام دارد.



توقف حضرت محمد(ص) در مكاني بنام قبا در مسير هجرت از مكه به مدينه در اول هجري قمري

بنابربرخي از روايات، حضرت محمد(ص) در اول هجري قمري در مسير هجرت خويش از مكه به مدينه در مكاني بنام قبا توقف كردند حضرت ختمي مرتبت در مدت اقامتشان در قبا، براي اداي فريضه نماز، مسجدي بنا كردند كه مسجد قبا معروف است و اولين مسجد در تاريخ اسلام بشمار مي رود حضرت محمد(ص) نخستين سنگ بناي اين مسجد را با دستان مبارك خويش بر زمين نهادند و بعد از اتمام بناي آن با ياران خود در آن مكان مقدس نمازگزاردند و اين نخستين حضور جمعي مسلمانان در مسجد بشمار مي رود رسول گرامي اسلام در ادامه حركت از قبا به طرف مدينه، درميان راه نماز جمعه را نيز برپاداشتند و بدين ترتيب اهميت برگزاري نماز جمعه را براي امت خويش آشكاركردند.


مصاحبه مطبوعاتي حضرت امام خمینی(ره) در مدرسه علوي در سال 1357 هجري شمسي

حضرت امام خميني رهبر فقيه انقلاب اسلامي در سال 1357 هجري شمسي در مصاحبه مطبوعاتي در مدرسه علوي اعلام كردند شوراي انقلاب و حكومت يقين خواهند كرد و حكومت موقت موظف خواد بود مقدمات رفراندم را آماده كند. همچنين پس از تدوين قانون اساسي اين قوانين به آراي عمومي گذاشته مي شود. حضرت امام دولت بختيار را غير قانوني اعلام كردند و فرمودند:« كاري نكنيد كه مردم را به جهاد دعوت كنم » حضرت امام در گفتگويي اعلام كردند: تا زماني كه بختيار استعفا ندهد او را به حضور نخواهم پذيرفت . در اين اوضاع ، بختيار سر سپرده بيگانه در كوچه ها و خيابانهاي تهران اقدام به كشتار مردم انقلابي مي كردند و در شهرستانها نيز به قلع و قمع مردم بي دفاع مي پرداخت.



درگذشت دكتر سيد حسين سادات ناصري در سال 1368 هجري شمسي

شادروان دكتر سيد حسين سادات ناصري از استادان برجسته زبان و ادبيات فارسي در مأموريتي علمي به افغانستان در سال 1368 هجري شمسي دارفاني را وداع گفت . استاد سادات ناصري عمر خود را وقف تدريس و تعليم زبان و ادبيات فارسي كرد و آثار ارزنده اي چون كتاب سرآمد فرهنگ و نصر ايراني و نيز تصحيح ايران محتشم كاشاني تصحيح ديوان حافظ ، تصحيح نهج البلاغه و تصحيح تاريخ كامل ابن اسير را از خود به يادگار گذاشت.



استفاده از سيم مسي برای نخستين بار در تاريخ بشر براي هدايت جريان برق درسال 1882 ميلادي

نخستين بار در تاريخ بشر درسال 1882 ميلادي براي هدايت جريان برق از سيم مسي استفاده شد. ساموتل مورس اولين دانشمندي بود كه از مس به منزله بهترين هادي الكتريسيته استفاده كرد. 1100 فوت سيم مسي را بدور اتاق خود كشيد و از يك سر آن جريان الكتريسيته را عبور داد و از سر ديگر آن نيروي برق دريافت كرد. مورس با اين آزمايش دريافت كه مس بيشتر از هر فلز ديگري قدرت هدايت جريان الكتريسيته را دارد.



نخستين حمله به كانال سوئز در دوران جنگ جهاني اول در سال 1915 ميلادي

در دوران جنگ جهاني اول در سال 1915 ميلادي نخستين بار كانال سوئز مورد حمله قرار گرفت. در اين روز نيروهاي آلماني و قواي عثماني باهم به كانال سوئز كه تحت حمايت و سلطه انگليس بود حمله كردند. اما نيروهاي متحد آلمان و عثمان در اين نبرد شكست خوردند و كانال سوئز در تصرف انگليسيها باقي ماند.



آغاز نبرد استالينگراد از خونين ترين و مشهورترين جنگهاي جهاني دوم در سال 1943 ميلادي

نبرد استالينگراد از خونين ترين و مشهورترين جنگهاي جهاني دوم در سال 1943 ميلادي در جبهه شرق اروپا در روسيه شوروي آغاز شد. اين نبرد حدود دويست روز بطول انجاميد و با شكست كامل آلماني ها و اسارت كليه افراد آلماني پايان يافت. گفتني است كه در سال 1992 ميلادي اولين بار مورخان روس فاش كردند. كه در نبرد استالينگراد بيش از يك ميليون سرباز روسي جان خود را از دست دادند. 




نوشته شده در   جمعه 14 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode