ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 6 بهمن 1390     |     کد : 31821

6 مبارز و يك قتل

خيلي از مردم ايران روزهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي را به ياد دارند؛ لحظاتي كه ثانيه به ثانيه اش خاطرات اين كشور را رقم مي‌زند. مجموعه‌اي به صورت ويژه براي ايام دهه فجر در حال توليد است تا بتواند گوشه‌اي از مبارزات مردم كشورمان را به تصوير بكشد.

مجموعه مناسبتي «ششمين نفر» براي پخش از شبكه 3 سيما در ايام دهه فجر توليد مي‌شود
6 مبارز و يك قتل
جام جم آنلاين: خيلي از مردم ايران روزهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي را به ياد دارند؛ لحظاتي كه ثانيه به ثانيه اش خاطرات اين كشور را رقم مي‌زند. مجموعه‌اي به صورت ويژه براي ايام دهه فجر در حال توليد است تا بتواند گوشه‌اي از مبارزات مردم كشورمان را به تصوير بكشد.

داستان اين مجموعه از آنجا آغاز مي‌شود كه در پي قتل پدر سرگرد آسايش كه از افسران ارتش است، وي به داوود (برادر همسرش) مظنون مي‌شود و او را دستگير مي‌كند و اين سرآغاز روشن شدن ماجراهاي پنهان شده‌ ديگري است. ماجراهايي كه باعث مي‌شود همكاري داوود با انقلابيون آشكار شود. اين مجموعه 13 قسمتي روزهاي پاياني توليدش را پشت سر مي‌گذارد تا براي پخش از شبكه 3 سيما در ايام دهه فجر آماده شود.

بهمن گودرزي به عنوان كارگردان و پولاد كيميايي،‌ نرگس محمدي، كامران تفتي، رحيم نوروزي‌، نادر فلاح،‌ فرشيد نوابي، بهشاد شريفيان،‌ رضا اخلاقي، ‌مهدي تقي‌نيا‌، زويا امامي‌، عباس موسوي،‌ مجتبي مسكني‌، توران قادري، مجيد شهرياري،‌ خسرو خان‌محمدي، شاهين مومني، سياوش قندي، منوچهر يكتا وثوق، شاهين حسيني، امين آذر و... به عنوان بازيگر در اين سريال حضور دارند. اين مجموعه همزمان با تصويربرداري تدوين هم مي‌شود تا با كيفيت مطلوبي آماده پخش شود.

نگاهي متفاوت به دوران انقلاب اسلامي

كامبيز كاشفي، سريال «ششمين نفر» را تهيه مي‌كند. بيشتر مخاطبان تلويزيون، كاشفي را با عناوين ديگري همچون كارگرداني، بازيگري و حتي گويندگي مي‌شناسند. كاشفي ابتدا توليد يك فيلم تلويزيوني را براي اين فيلمنامه در نظر داشته، اما با توجه به ظرفيت مناسب فيلمنامه طرح 13 قسمتي اين سريال تصويب مي‌شود و بلافاصله گروه توليد، پيش توليد و مراحل بعدي را شروع مي‌كنند تا سريال ششمين نفر، زمان مناسبي را براي توليد در اختيار داشته باشد. كاشفي درباره توليد اين سريال مي‌گويد: پس از مشخص شدن كارگردان، بازيگران باتجربه و مخاطب پسند را براي بازي در اين سريال انتخاب كرديم و در همين حين عوامل توليد هم تلاش كردند امكانات موجود براي ساخت مجموعه را مهيا كنند.

وي مي‌افزايد: در طول سال‌هاي بعد از انقلاب اسلامي آثار بسيار خوبي توليد شده است تا بخشي از مبارزات مردم به تصويركشيده شود، اما در اين مجموعه تلاش شده از زواياي جديد و متفاوتي به مبارزات اقشار مختلف مردم براي پيروزي انقلاب اسلامي اشاره شود. كاشفي اميدوار است تلاش‌هاي شبانه روزي گروه توليد اين سريال بتواند علاوه بر نشان دادن بخشي از تاريخ كشورمان لحظات خوبي را براي مخاطبان تلويزيون تداعي كند.

ششمين نفر مقابل دوربين كارگردان سينما

سال‌هاست بهمن گودرزي در سينماي ايران فعاليت دارد. شروع كار حرفه‌اي اين كارگردان از اواسط دهه 70 و با دستياري فيلم‌هاي همسفر (قاسم جعفري) و نابخشوده (ايرج قادري) بود تا اين كه فيلم «شيش و بش» را براي سينما كارگرداني كرد. پيش از اين هم چند فيلم ويدئويي ساخته و روانه بازار نمايش خانگي كرده است. وي در حال حاضر مشغول تصويربرداري اولين تجربه سريال‌سازي خودش است. سريالي كه 16 آبان همزمان با عيد سعيد قربان كليد خورد. گودرزي در خصوص همكاري‌اش با سريال ششمين نفر مي‌گويد: پس از اين‌كه دعوت به همكاري شدم فيلمنامه را مطالعه كردم و تغييراتي در آن ايجاد و مجددا آن را بازنويسي كردم تا بتوان به شكل خوبي به دوران پيروزي انقلاب اسلامي و رخدادهاي تاريخي آن زمان پرداخت.

وي سوژه اين مجموعه تلويزيوني را با نمونه‌هاي مشابه متفاوت مي‌داند و در اين باره مي‌گويد: نوع پرداخت به موضوع، نشان دادن برخي فعاليت‌هاي سياسي و روند شكل‌گيري داستان عواملي است كه باعث شده تفاوت‌هاي به سزايي در اين مجموعه ايجاد شود.

فكر كنم شما هم اين روزها وقتي از تلويزيون يك اثر تاريخي را تماشا مي‌كنيد به كوچك‌ترين مسائل آن توجه داريد. به طور مثال وقتي مجموعه‌اي كه تصاوير آن مربوط به دهه 50 يا 60 است، انتظار نداريد ماشين‌هايي كه امروز در خيابان‌ها هستند را تماشا كنيد يا حتي ليوان يكبار مصرف و... را در سكانسي ببينيد. انتخاب لوكيشن و حتي طراحي صحنه و لباس براي اين‌گونه آثار حساسيت بسيار بالايي دارد. گودرزي هنگام تصويربرداري به اين نكات هم توجه ويژه‌اي دارد و حتي براي انتخاب عوامل موثر در اين زمينه سعي كرده كساني را دعوت به همكاري كند كه حرفه‌اي هستند.

يكي ديگر از مهم‌ترين دغدغه‌هاي كارگردانان اين است كه اثرشان در زمان مناسبي آماده پخش شود و به دور از هر‌گونه اضطراب و عجله بتوانند در زمان مناسبي مجموعه‌اي با كيفيت را براي پخش آماده كنند.

گودرزي در اين باره مي‌گويد: در تلاشيم تصويربرداري قبل از پخش به اتمام برسد و كار با عجله انجام نشود البته با اين روندي كه در حال حاضر پيش مي‌رويم اميدواريم با مشكلي مواجه نشويم و اين مجموعه در زمان مقرر و بدون هيچ‌گونه شتابزدگي روي آنتن برود.

بازسازي صحنه‌هاي واقعي

طبيعي است ساخت اثري كه داستان آن مربوط به قبل از انقلاب است با مشكلات زيادي همراه باشد، اما گويا اين روند براي ششمين نفر با زحمتي بيش از آنچه تصور مي‌شود همراه بوده است. به گفته سعيد مرادي، مدير توليد «ششمين نفر» بخش عمده‌اي از سنگيني و سختي توليد اين مجموعه به نبودن بانك‌هاي اطلاعاتي و آرشيوهاي مناسب، ابزار صحنه، لباس و... مربوط است.

كاشفي: در طول سال‌هاي بعد از انقلاب اسلامي آثار بسيار خوبي توليد شده است تا بخشي از مبارزات مردم به تصويركشيده شود، اما در اين مجموعه تلاش شده از زواياي جديد و متفاوتي به مبارزات اقشار مختلف مردم براي پيروزي انقلاب اسلامي اشاره شود
وي مي‌گويد: براي توليد اين كار بايد به سال‌ها قبل برگرديم زماني كه نه علمك گاز وجود داشته نه تابلوي كوچه‌ها و خيابان‌ها اين شكلي بوده، نه شكل رنگ خانه‌ها و خيابان‌ها شبيه امروز بوده است. بعد از سال‌ها همه چيز عوض شده است. وقتي تماشاگر ششمين نفر را ببيند احساس نمي‌كند زحمت خاصي براي آن كشيده شده چون همه چيز طبيعي به نظر مي‌رسد، اما ما زحمات زيادي كشيديم تا صحنه‌ها واقعي به نظر برسد. وقتي قرار است خانه‌ها يا خيابان‌هاي قديمي را به تصوير بكشيم بايد يك پيش توليد عظيم انجام مي‌داديم تا همه چيز در يك نماي چند دقيقه‌اي طبيعي به نظر برسد.

سوژه‌هاي تاريخي را دوست دارم

رحيم نوروزي كلا فضاي كارهاي تاريخي را به دليل تفاوت سوژه‌هايش بسيار دوست دارد و معتقد است اين‌گونه آثار نه تنها براي خودش حتي براي مخاطب هم از جذابيت بيشتري برخوردار است. وي در اين مجموعه در نقش نادر ظاهر شده است. وقتي با او صحبت مي‌كنم بخشي از گريم صورتش باقي مانده است و همزمان روبه‌رويش مي‌نشينم و گفته‌هايش را مي‌نويسم. نوروزي با توجه به اين‌كه تجربه بازي در سينما را هم دارد، اما در تلويزيون هم فعاليت دارد. وي در همين ارتباط مي‌گويد: من كار بازيگري‌ام را با تئاتر شروع كردم. خودم را هم موظف مي‌دانم سالي يكي دو كار تئاتر انجام بدهم. كار تلويزيون را هم به خاطر امرار معاشم انجام مي‌دهم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه بازيگر نقش مقابل‌ برايتان تا چه اندازه مهم است، مي‌گويد: مسلما هر چه او به لحاظ بازي بهتر و بزرگ‌تر باشد، احساس مسووليتم نسبت به بازي‌ام بيشتر مي‌شود. وي تصريح مي‌كند: موفق شدن در اين حرفه به خيلي از عوامل بستگي دارد. يك بازيگر صرفا مي‌تواند خود را مديريت كند و اگر باهوش باشد بايد بتواند توقعي كه از او دارند را برآورده كند.

مجموعه‌هاي مناسبتي نبايد شعار بدهند

عسل بديعي كار خود را با فيلم سينمايي «بودن يا نبودن» كيانوش عياري شروع كرده و بعد از آن در كارهاي سينمايي و تلويزيوني زيادي بازي كرده است. همين امسال بديعي بازيگر نقش دكتر صدر در مجموعه داستاني «زمين انسان‌ها» بود اما به طور كلي او بازيگري است كه كمتر ديده مي‌شود. وي در اين باره مي‌گويد: تنها دليل اين‌كه كمتر بازي مي‌كنم اين است كه پيشنهادهاي قابل قبولي دريافت نمي‌كنم. عموما فيلمنامه‌هايي كه برايم ارسال مي‌شود بسيار ضعيف هستند و من ترجيح مي‌دهم به جاي اين‌كه در جايگاه نامناسبي حضور داشته باشم اصلا ديده نشوم. بيشتر صبر مي‌كنم تا فيلمنامه خوبي را انتخاب كنم.

بديعي در مجموعه ششمين نفر، نقش ناهيد را به عهده دارد. شخصيتي كه به اتفاق همسرش در سال 1356 براي پيرزوي انقلاب اسلامي مبارزه مي‌كند. بديعي مي‌افزايد: من متولد 1356 هستم اما با توجه به اين‌كه چند سال پيش مجموعه‌اي با عنوان «تا صبح» را بازي كردم آشنايي كاملي با دوران انقلاب دارم و توانستم تلاش‌ها و زحمات انقلابيون را براي پيروزي درك كنم و با استفاده از همين شناخت سعي مي‌كنم در نقشم بخوبي ظاهر شوم.

وي معتقد است: براي بازي در چنين مجموعه‌هايي بايد فرصت يك ماهه‌اي را براي بازيگران در نظر بگيرند تا با تحقيق و پژوهش بازيگر بتواند با فضاي نقشش آشنا شود و بخوبي بازي قابل قبولي ارائه كند.

بديعي برقراري ارتباط بازيگر با مخاطبانش را براي رسيدن به موفقيت ضروري مي‌داند و ادامه مي‌دهد: اگر بازيگر بتواند در بيننده همذات پنداري ايجاد كند و ميان خودش با بيننده فاصله ايجاد نكند، موفق خواهد بود.

اين بازيگر سينما و تلويزيون معتقد است: براي توليد مجموعه‌هاي مناسبتي بخصوص در ايام دهه مبارك فجر بايد از شعار فاصله گرفت و زندگي دقيق شخصيت‌هاي ديني، انقلابي و تاثيرگذار بخوبي و بدرستي روايت شود تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار كند. اگر شخصيت‌ها به شكل صحيحي بيان نشود مطمئنا اثر توليد شده با استقبال مواجه نخواهد شد.

وي عوامل توليد سريال ششمين نفر را گروه خوبي مي‌داند و مي‌گويد: افراد تلاش مي‌كنند هر كدام با توجه به تجربياتشان خلاق باشند و با استفاده از تكنيك‌ها و ابزارها نگاه متفاوتي براي توليد در نظر بگيرند.

وي خاطرنشان مي‌كند: مطمئنا همه ما مي‌دانيم بنيان يك اثر را فيلمنامه مي‌سازد و براي توليد يك مجموعه موثر بايد فيلمنامه قابل قبولي در اختيار بازيگران باشد. اميدوارم بهمن گودرزي بتواند با استفاده از خلاقيت، جذابيت‌هاي لازم را در اين مجموعه ايجاد كند.

گفتني است عوامل ديگري همچون محمد افضلي (مدير تصويربرداري)، بابك اردلان( مديرصدابرداري)، آيدين ظريف (‌طراح صحنه و لباس) عليرضا جوادپور (طراح گريم)، سعيد عطايي (مدير تداركات)، موحد شادروح (تدوين)، محمد فرشته‌نژاد (آهنگساز)، آرش محمدزاده (صداگذار)، حميد رسوليان (طراح جلوه‌هاي ويژه) همكاري دارند. ‌

فرشيد قره‌لي / جام‌جم


نوشته شده در   پنجشنبه 6 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode