آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403

تاریخ : چهارشنبه 21 دي 1390     |     کد : 31146

تیر جستجوهای حیات بیگانه به سنگ خورد

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه کالیفرنیا برکلی در پروژه SETI کپلر اعلام کردند اولین سیگنال‌های بیگانه را رصد و شناسایی کرده‌اند اما این سیگنال‌ها به بیگانگان فضایی اختصاص ندارند.
فضا بسیار وسیع است و احتمال اینکه به صورت اتفاقی بتوان در میان آن به سیگنال‌های ارسال شده توسط حیات‌های احتمالی بیگانه برخورد کرد، بسیار کم است. از این رو باید برای ردیابی تشعشعات رادیویی برخاسته از هوش فرازمینی فرضی از ابزاری ویژه مانند تلسکوپ کپلر استفاده کرد.

اخترشناسان از اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ فضایی کپلر برای گوش سپردن دقیق به امواج رادیویی برخاسته از ستاره‌های شناخته شده دارای سیاره استفاده می‌کنند و اکنون اینگونه به نظر می‌آید که اولین سیگنال‌های کاندید از جانب این ستاره‌ها ردیابی شده‌اند.

دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا برکلی می‌گویند رصدهای کپلر برای یافتن حیات فرازمینی آغاز شده است و تجزیه و تحلیل‌های اولیه نشان از ردیابی چندین سیگنال دارند که متاسفانه اولین سیگنال نه از جانب بیگانه‌های فضایی، بلکه از جانب زمین و ناشی از تداخلات فرکانسی رادیویی زمینی بوده است.

به گزارش مهر، محققان با بررسی اطلاعات به دست آمده از رصد و اسکن 86 سیاره فراخورشیدی توسط کپلر اعلام کردند اولین سری از سیگنال‌های فرازمینی را رد یابی کرده‌اند، با این همه تجزیه و تحلیل بیشتر بر روی این سیگنال‌ها نشان دادند که منشاء آنها زمین است و نه سیاره‌ای بیگانه. این سیگنال‌ها شباهت زیادی به سیگنال‌هایی دارند که محققان انتظار کشف آنها را از سیاره‌های بیگانه داشتند با این همه این ویژگی‌ها با سیگنال‌های رادیویی که توسط ماهواره‌های مدارگرد زمین ارسال می‌شوند نیز شباهت‌های زیادی دارند.

با این همه اخترشناسان این خبر را خبر بدی نمی‌دانند زیرا به اعتقاد آنها ردیابی سیگنال‌های مشابه آنچه محققان انتظار یافتنش را دارند می‌تواند الگوریتمی را برای مطالعه درست برای یافتن سیگنال‌های بیگانه در اختیار آنها قرار دهد. با وجود اینکه این سیگنال‌ها از زمین ساطع شده‌اند، اما ردیابی هرنوع سیگنال مصنوعی می‌تواند فرصتی مناسب برای دانشمندان باشد تا به تدریج بتوانند نوع سیگنال‌هایی که باید آنها را کشف کنند، تعیین کنند.

تلسکوپ فضایی کپلر ناسا که در این پروژه با محققان برکلی همکاری دارد، در حال حاضر در جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی است که در مدار ستاره‌های دیگر در حرکت‌اند. کپلر این کار را با رصد نوسانات نوری ستاره‌ها به واسطه عبور سیاره‌هایشان انجام می‌دهد. برای اثبات وجود یک سیاره، سیاره باید چهار بار از برابر ستاره‌اش عبور کند.

پروژه جستجو برای یافتن حیات فرازمینی یا SETI همچنان ادامه دارد و قرار است بیش از 50 ترابایت از اطلاعات به دست آمده از رصدهای کپلر در این پروژه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند تا شاید روزی نشانه‌ای از تمدن بیگانه و هوشمند احتمالی در سیاره‌ای دیگر کشف شود.

نوشته شده در   چهارشنبه 21 دي 1390  توسط   مدیر پرتال